|
Auteur |
Bericht |
Vierpunt
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 17 feb 2011 10:50 Onderwerp: aanvraag voor beleidswijziging |
|
|
Wie helpt mij verder:
Een gemeente heeft aangekondigd na 1 januari over te gaan tot strikte toepassing van regelgeving en jurisprudentie. Een belanghebbende heeft een aanvraag gedaan op 8 december. Het (negatieve) besluit is genomen op 8 januari.
Is de beleidswijziging van na 1 januari van toepassing op de aanvraag of nog die van door de wijziging?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 17 feb 2011 11:21 Onderwerp: |
|
|
De gemeente moet zich sowieso houden aan regelgeving, zoals uitgelegd in de jurisprudentie. Dat was ook al zo vóór 1 januari.
Beleid ziet op de keuzes die de gemeente kan maken binnen de ruimte die de toepasselijke regelgeving daartoe biedt. Van een echte beleidswijziging per 1 januari lijkt mij daarom geen sprake.
Mocht er toch sprake zijn van een beleidswijziging, dan is volgens mij normaal gesproken het nieuwe beleid van toepassing op besluiten die na 1 januari worden genomen, tenzij de aanvrager gerechtvaardigd vertrouwen kan ontlenen aan het oude beleid.
Gerechtvaardigd vertrouwen ontlenen aan een onjuiste rechtstoepassing (van regelgeving en jurisprudentie) kan vrijwel nooit, en zeker niet als het vertrouwen slechts is gebaseerd op een bestuurspraktijk waarin op wetten en regels geen acht wordt geslagen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|