|
Auteur |
Bericht |
eriktheman
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 26 jan 2009 23:09 Onderwerp: aansprakelijkheid non conforme computer |
|
|
De heer X Mas begeeft zich sedert januari 2.005 ook op de digitale snelweg. Na flink wat advies te hebben ingewonnen, vindt hij een computer die precies aan zijn eisen voldoet, Deze is niet de snelste en beste van dat moment, maar hij doet het prima .... 7 maanden. X Mas gaat met zijn p.c. terug naar de winkel. Deze zegt niet aansprakelijk te zijn, want bij de koop is de koper - inderdaad — meegedeeld dat er alleen fabrieksgarantie wordt gegeven. De verkoper stuurt de computer terug naar de fabriek, ook al is de garantie een maand verstreken. Een week later komt het bericht dat de computer niet meer te repareren is.
Meneer X Mas vraagt om een nieuwe computer van hetzelfde model. De verkoper geeft aan dat deze computers niet meer gemaakt worden. Hij kan dus niet dezelfde computer leveren. Wel heeft hij een alternatief voor hetzelfde geld mag een andere, soortgelijke computer uitgezocht worden, ook al is de fabriek aansprakelijk. Dribbel wil alleen "geld terug", maar de verkoper houdt voet bij stuk: hij biedt een goed alternatief. De verkoper weigert het geld terug te geven en is van mening dat de koper niet moet zeuren en de kwalitatief betere en mooiere p.c. moet aanvaarden. Hij heeft anders dikke pech. |
|
|
|
 |
eriktheman
|
Geplaatst: ma 26 jan 2009 23:12 Onderwerp: |
|
|
btw dit is een huiswerkvraag, ik zou heel graag het correcte antwoord hebben!
Als mensen weten wat belangrijk is in de casus hoor ik dat graag!
en was de rechten vd heer x mas zijn
alvast bedankt! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 26 jan 2009 23:28 Onderwerp: |
|
|
Dan moet je toch eerst eens even zelf in elk geval een poging doen om tot het correcte antwoord te komen en dat hier posten  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
eriktheman
|
Geplaatst: ma 26 jan 2009 23:43 Onderwerp: |
|
|
Ik had dit antwoord al verwacht:P
Ik ga uiteraard zelf ook de casu oplossen en zal het hier dan ook posten..
toch hoop ik al dat mensen (als jullie zin hebben) alvast jullie kijk op de casus hier neer zetten...
dan kan ik mijn eigen antwoord met jullie antwoord vergelijken |
|
|
|
 |
eriktheman
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 12:47 Onderwerp: mijn eigen antwoord zal dit zijn |
|
|
een garantie die niet door de verkoper maar door de producent is afgegeven versterkt in de meeste gevallen wel de positie vd koper.
De verkoper blijft altijd aansprakelijk (7:6)
De door verkoper afgeleverde zaak dient aan de ovk te beantwoorden.
Van belang zijn de aard vd zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan.
Hoelang een computer meegaat is afhankelijk vd prijs, merk +mededelingen verkoper.
Bij een consumentenkoop moet de koper eerste herstel of vervanging vragen art 22 lid 1
Conclusie: computer die de verkoper aanbiedt aannemen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 15:05 Onderwerp: |
|
|
Je verwijzing klopt volgens mij niet. Dat moet 7:21 zijn ipv 7:22.
De koper had recht op herstel van de computer (7:21 lid 1 sub b), maar nu daaraan niet voldaan kan worden zou hij recht op vervanging hebben (7:21 lid 1 sub c). Op basis van 7:21 lid 4 vervalt dat recht echter, nu vervanging onmogelijk blijkt (een identieke geleverde zaak is niet meer te krijgen).
Daardoor kom je terecht bij 7:22 lid 1 (recht op ontbinding of vermindering van de prijs). Dit recht komt op basis van lid 4 de koper onverminderd toe.
Hij vraagt dus m.i. terecht zijn geld terug.
De door de winkel gekozen oplossing lijkt echter een goede deal, want koper krijgt een gelijkwaardig produkt. Je zou kunnen betogen dat de redelijkheid en billijkheid vereist dat hij op dat aanbod ingaat, er van uitgaand dat die computer ook precies kan wat meneer wilde. Maar het hóeft m.i. dus niet. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|