|
Auteur |
Bericht |
business1
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 09 sep 2005 12:30 Onderwerp: aandeel vof inbrengen in nieuwe BV |
|
|
Ik wil mijn aandeel in een VOF in een BV inbrengen, ik heb inmiddels na wat studie begrepen dat ik dan een beschrijving moet maken, omdat dit inbreng anders dan in geld is. Mijn vragen zijn, algemeen van aard, of er iemand nog interessante websites heeft waar ik informatie over de opbouw van de beschrijving vinden kan.
Of meer specifiek, of er mensen zijn die weten waar ik een dergerlijk model, voor de inbreng in een Bv anders dan in geld kan vinden?
Wat ik begreep moet ik zelf de opzet maken
Bij voorbaat dank. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 09 sep 2005 13:08 Onderwerp: Re: aandeel vof inbrengen in nieuwe BV |
|
|
business1 schreef: | Wat ik begreep moet ik zelf de opzet maken
Bij voorbaat dank. |
Dat heb je dan verkeerd begrepen; bij een inbreng in een BV heb je toch echt een accountantsverklaring nodig om aan te tonen dat de waarde van het ingebrachte minimaal gelijk is aan het deel van het kapitaal wat jij in moet brengen.
En omzeilen door eerst in contanten in te brengen en daarna de activa/goodwill van jou privé over te nemen stuit, vanwege de regels inzake 'nachgründung' op dezelfde verplichting. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 09 sep 2005 13:21 Onderwerp: |
|
|
Ik ga er van uit dat het een nieuw op te richten B.V. betreft?
Indien direct bij oprichting wordt ingebracht, is hiervoor krachtens artikel 2:204A BW een accountantsverklaring bij de beschrijving benodigd.
Alternatief zou je kunnen overwegen de B.V. op te richten met inbreng in geld (hiervoor is een bankverklaring nodig) en vervolgens de B.V. het aandeel in de v.o.f. laten kopen. Steven heeft gelijk dat vanwege nachgrundung (art. 2:204C BW) bij deze koop ook een accountantsverklaring nodig is, maar een vertraging in het opstellen van de accountantsverklaring kan de oprichting van de B.V. dan niet in de weg staan (het kan voorkomen dat wanneer de accountantsverklaring op zich laat wachten wederom een verklaring van geen bezwaar moet worden aangevraagd bij het Ministerie van Justitie).
Ik weet uit ervaring dat er bij een oprichting van een B.V. die in een dergelijke constuctie moet gaan functioneren nogal wat juridische, fiscale en boekhoudkundige vragen aan de orde zullen komen. Je hebt een boekhouder nodig die weet hoe een aandeel in een v.o.f. gewaardeerd moet worden. Je hebt een jurist/notaris nodig voor de oprichting van de b.v. En je hebt een fiscalist nodig om je te adviseren over de belastingtechnisch best te volgen weg.
Ik zou je adviseren een kantoor in de hand te nemen waarin al deze beroepgroepen zijn vertegenwoordigd. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
|