marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 13 sep 2012 10:39 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Ik kan niet helemaal duidelijk antwoord geven, maar volgens mij zit het zo (ik ga ervan uit dat het 'zorgrecht' het gezagsrecht is):
1. Bevoegde rechter:
Hierop is de Brussel IIbis Verordening van toepassing. Art. 8 lid 1 van de Verordening bepaalt dat de rechter van de gewone verblijfplaats van het kind bevoegd is. Dat is dus de Nederlandse rechter.
Met betrekking tot het omgangsrecht bepaalt art. 9 nog dat de rechter van de vorige gewone verblijfplaats (dus de Duitse rechter) tot drie maanden na de verhuizing bevoegd blijft over het omgangsrecht te beslissen, indien de persoon om wiens omgangsrecht het gaat zijn gewone verblijfplaats in die vorige verblijfplaats houdt.
Uitzondering: art. 12 van de Verordening. Partijen kunnen uitdrukkelijk ervoor kiezen dat de rechter die inzake de echtscheiding bevoegd was, ook bevoegd is in de gezagskwestie. Alleen indien dit door het belang van het kind wordt gerechtvaardigd.
2. Toepasselijk recht:
Hierop is het Haags Verdrag Bescherming Minderjarigen 1961 van toepassing. Art. 3 bepaalt: "Een gezagsverhouding die van rechtswege voortvloeit uit de interne wet van de Staat waarvan de minderjarige onderdaan is, wordt in alle Verdragsstaten erkend."
De uitspraak van de Duitse rechter over de huidige gezagsverhouding wordt dus in Nederland erkend.
Op grond van art. 1 en 2 van het Verdrag zijn de autoriteiten van de gewone verblijfplaats van het kind (de Nederlandse autoriteiten dus) op grond van hun wet (de Nederlandse wet dus) de maatregelen te nemen die zij nodig achten.
Ik denk dus, dat op het verzoek van de man het gezagsrecht te wijzigen Nederlands recht van toepassing is.
Het is misschien handig een advocaat te raadplegen die thuis is in dit Internationaal Privaatrecht (Juridisch loket tel. 0900-8020).
Met vriendelijke groet,
Marja |
|