Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 0:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zinloos juridisch geweld
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nieky



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 11:55    Onderwerp: Zinloos juridisch geweld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben in een procedure verwikkeld, waarbij de advocaat van de wederpartij zich duidelijk niet aan zijn beroepscode houdt. Hij stelt vragen naar de bekende weg aan mijn advocaat (waar ik dan een -gepeperde- declaratie voor krijg!), hij houdt vast aan gebleken onjuiste standpunten, hij bedreigt mijn advocaat met een zinloze gang naar de Deken. Kortom het gaat hem duidelijk niet om het behalen van een doel, maar uitsluitend om het gevecht zelf, het is respectloos en beschadigend. Zinloos juridisch geweld.
Is het zo dat een advocaat een soort James Bond is met een 'licence to kill': dat hij maar ongestraft kan doen en laten wat hij wil?
Is hier jurisprudentie over?

Nieky
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als jouw advocaat kosten in rekening brengt voor het beantwoorden van andermans zinloze vragen, denk ik dat je eerder over hem moet klagen.

Bij mijn weten gaat de beroepscode van een advocaat veel meer over de relatie tussen de advocaat en zijn cliënt. Hij zal zich ook wel redelijk moeten gedragen tegen zijn collega-advocaten (bv elkaar niet publiekelijk zwart maken), maar dat is denk ik meer een zaak tussen de advocaten onderling. Klachten over het procesgedrag van de tegenpartij moet je, denk ik, binnen de procedure bij de rechter aanhangig maken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou even met jouw eigen advocaat overleggen over de declaratie (jouw advocaat zal zich begrijpelijk wel op het standpunt stellen dat hij nu eenmaal zijn werk vergoed moet krijgen) en over het eventueel indienen van een klacht bij de Deken over de advocaat van de wederpartij.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
nieky



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ik zou even met jouw eigen advocaat overleggen over de declaratie (jouw advocaat zal zich begrijpelijk wel op het standpunt stellen dat hij nu eenmaal zijn werk vergoed moet krijgen) en over het eventueel indienen van een klacht bij de Deken over de advocaat van de wederpartij.


Bedankt voor jullie antwoorden.
Dat van die declaratie ga ik zeker doen.
Over de klacht bij de deken is al gesproken en werd direct afgewezen. Mijn advocaat is namelijk bijzonder angstig en stond duidelijk zichtbaar te trillen.

In het Advocatenregelement 1992, toelichting 1.2 lees ik:
... en rekening te houden met de gerechtvaardigde belangen van wederpartij en derden.
(dat heeft de advocaat vd wederpartij bewijsbaar niet gedaan)
Hij onthoudt zich van handelingen waardoor het vertrouwen in de advocaat als zodanig wordt geschaad.
(de tekst gaat dan nog steeds over de wederpartij en derden!)
Hij dient ernaar te streven dat hij, en daarmee de advocaat in het algemeen, wordt aangezien als iemand wiens oordeel gezag heeft en met wie zaken kunnen worden gedaan.
(elk redelijk aanbod werd ongemotiveerd of met bewijsbaar onjuiste argumenten afgewezen)
Zo mag hij zich niet van oneigenlijke middelen bedienen, zoals het aankondigen of nemen van stappen die niet in verhouding staan tot het beoogde doel.
(ook dit heeft hij gedaan)

Nu begrijp ik dat dit 'maar' een reglement is en dus niet de kracht van wet heeft. De advocaat hoeft zich hier dus niets van aan te trekken.
Ik vermoed daarom zelf dat het gedrag van deze advocaten daarom onder de onrechtmatige daad vallen.
Hoe zien jullie dat?

Nieky
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 2:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nieky schreef:
Mijn advocaat is namelijk bijzonder angstig en stond duidelijk zichtbaar te trillen.

Wat bij mij de indruk versterkt dat het probleem vooral bij jouw advocaat ligt.

Quote:
Nu begrijp ik dat dit 'maar' een reglement is en dus niet de kracht van wet heeft. De advocaat hoeft zich hier dus niets van aan te trekken.

De advocaat moet zich binnen de orde van advocaten wel degelijk iets aantrekken van de gedragsregels, maar je citeert slechts uit de toelichting, en in mijn ogen lichtelijk uit de context.

Quote:
Ik vermoed daarom zelf dat het gedrag van deze advocaten daarom onder de onrechtmatige daad vallen.

Waarschijnlijk niet, maar via tuchtrechtspraak kan een klacht (die slaagt) wel gevolgen hebben.

Wat ik niet goed begrijp... waarom de advocaat van de wederpartij de schuld geven van de problemen? Om je tegen die advocaat te verdedigen heb je zelf een advocaat. Als deze niet tegen de andere advocaat is opgewassen, is de jouwe een minder goede advocaat. De advocaat van de wederpartij stelt vragen? Mag dat niet? Hij houdt vast aan onjuiste standpunten? Heeft de rechter zich daar dan al tot in hoogste instantie over uitgesproken? Ik denk dat die advocaat druk bezig is met het verdedigen van de belangen van zijn cliënt.

Wat betreft de gedragscode, ik kan niet zo snel een geconsolideerde versie vinden van die "Gedragsregels 1992". Wel de Gedragscode voor advocaten van de Europese Unie. Hierin vind ik weinig steun voor je opvatting. Ik sluit niet uit dat binnen Nederland advocaten strenger worden aangelijnd, maar mijn indruk is dat dit vooral is gericht tegen bevuiling van de eigen beroepsgroep, en niet zozeer op de belangen van de wederpartij.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 15631


BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Wat betreft de gedragscode, ik kan niet zo snel een geconsolideerde versie vinden van die "Gedragsregels 1992".


Gedragsregels 1992
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de Webmeester schreef:
Gedragsregels 1992

Aha, deze versie is wel degelijk geconsolideerd zie ik nu! Zoals de artikelen zijn weergegeven had ik de indruk dat deze site alleen de wijzigingen tov Gedragsregels 1980 aangaf.

Regel 15 zegt iets over het gedrag tov de wederpartij, maar slechts in een heel specifieke situatie. Regel 19 schrijft voor dat de advocaat de wederpartij moet inlichten alvorens tot executie over te gaan. Regel 30 bepaalt dat een advocaat zich niet onnodig grievend mag uitlaten. Verder vind ik zo snel geen bepalingen die de wederpartij tegen een advocaat in zou kunnen roepen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
nieky



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 24


BerichtGeplaatst: ma 08 mei 2006 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees in de Europese beroepscode:

4.4 Onjuiste of misleidende inlichtingen
De advocaat mag nimmer de rechter bewust onjuiste of misleidende inlichtingen verstrekken.

De advocaat van de wederpartij heeft valsheid in geschrifte gepleegd en bovendien misleidende informatie verstrekt. Ook nog op een manier die tegen de regels is. Mijn advocaat liet alles maar gaan.


De toelichting op de regels 1992 bevat meer informatie. Maar noch deze toelichting, noch de uitwerking daarvan in bepalingen, hebben mijns inziens kracht van wet. Toch?
Hoe gaat dat met het tuchtrecht?

Wel bedankt voor deze info, het geeft mij richting in het lezen.

Nieky
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: ma 08 mei 2006 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op www.advocatenorde.nl kunt u de advocatenwet lezen.

Dit zijn naar mijn weten rechtsgeldige bepalingen, aangezien ik ze ook in mijn wettenbundels aantref.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: ma 08 mei 2006 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even en directere link: http://www.advocatenorde.nl/wetenregelgeving/vademecum.asp . Met name paragraaf 2 en 4a lijken mij in deze van belang.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 08 mei 2006 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een advocaat de gedragsregels overtreed, kan hij in theorie door de orde van advocaten als advocaat worden geschorst. Je hoeft niet bang te zijn dat advocaten hun beroepscode niet serieus nemen.

Je zegt dat die advocaat valsheid in geschrifte heeft gepleegd. Als dat zo is, dan kun je daarvan aangifte doen, want valsheid in geschrifte is strafbaar. Daar heb je het hele tuchtrecht niet eens voor nodig.

Ik denk echter, vergeef mij, dat het in jouw ogen valsheid in geschrifte is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds