Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 16 jun 2025 18:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zienswijze afgewezen
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rinze

Leeftijd: 84
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 27 mrt 2008 13:07    Onderwerp: Zienswijze afgewezen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geacht Forum;
De gemeente in ons dorp wil een bredeschool bouwen pal naast mijn tuin,ik heb hier tegen bezwaar gemaakt maar dat is ongegrond verklaart.
Nu heb ik de gemeente laten weten dat ik hier tegen in beroep wil gaan, en vervolgens heeft de wethouder mij uitgenodigt voor een gesprek.
Daarin liet hij doorschemeren dat ik een voorstel kon doen in geld als ik de beroeps procedure niet zou aangaan.

Ook in het gesprek liet hij weten dat de school er toch komt en dat hij alleen vertraging oploopt en dat er ook geen planschade vergoeding in zit voor ons daar hij dit al heeft laten onderzoeken.

Wat kan ik doen ?; de planschade die wij opgegeven haden was € 35.000,00
wat is een rieel bedrag dat ik kan vragen om de procedure af te kopen in euro's ?
Hoogachtend;
Rinze
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 27 mrt 2008 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar stelt u best een lastige vraag.

Om te beginnen staat het u vrij om een "deal" te sluiten met de gemeente, d.w.z. dat u afziet van beroep als de gemeente u een bepaald bedrag betaalt. Dat u dit aanbod krijgt, zou bij mij echter belletjes doen rinkelen. Het lijkt mij niet gebruikelijk dat gemeenten mensen op deze manier afkopen, dus daar zal wel iets achter zitten, denk ik dan.

Mijn advies zou allereerst zijn, om na te gaan wat uw kansen zijn om in beroep te winnen, zodat de school er in het geheel niet komt, en die kansen af te wegen tegen een eventueel bedrag dat u kunt krijgen van de gemeente.

Ik vermoed - zonder de situatie te kennen - dat de wethouder gelijk heeft dat het eerder tot uitstel dan tot afstel zou leiden omdat een eventuele "fout" in het besluit wel gerepareerd zal kunnen worden. Om hierover een definitieve uitspraak te doen zou u echter het dossier aan een deskundige moeten laten zien.

U zou dus kunnen afzien van beroep in ruil voor een geldbedrag.

Dit zou echter niets afdoen aan een eventueel recht dat u op grond van de wet heeft op planschadevergoeding. Ik zou in elk geval geen genoegen nemen met de mededeling van de wethouder dat hij "heeft laten uitzoeken dat er voor u geen planschadevergoeding inzit". U kunt een formele aanvraag voor planschadevergoeding doen, waarop de gemeente een besluit moet nemen, waar ook weer bezwaar en beroep openstaat.

Als u wilt weten wat uw kans op planschadevergoeding is, is het handig als u kunt aangeven wat voor soort besluit het is, dat de gemeente genomen heeft om de school te bouwen. Stond de school al in het bestemmingsplan? Of heeft de gemeente nu juist het bestemmingsplan gewijzigd (of een vrijstellingsbesluit genomen) om de school mogelijk te maken.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 27 mrt 2008 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om de situatie een beetje te kunnen inschatten is het inderdaad van belang om te weten om wat voor soort besluit het op dit moment gaat.

BerichtGeplaatst: vr 28 mrt 2008 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Om de situatie een beetje te kunnen inschatten is het inderdaad van belang om te weten om wat voor soort besluit het op dit moment gaat.

De gemeente heeft inderdaad het bestemmingsplan moeten wijzigen dat heeft ze gedaan door een artikel 19 op te starten, dat lag terinzage en daar heb ik een bezwaarschrift tegen ingediend (wat de gemeente een zienswijze noemt). Deze is ongegrond verklaard, en de gemeente heeft haar plannen aangeboden aan de provincie, en pas als de met een uitspraak komt kan ik beroep aantekenen, en heb ik aan de gemeente aangegeven dat te willen doen, waarop de wethouder het bovenstaande liet doorschemeren.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 28 mrt 2008 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus als ik het goed begrjip is er door de gemeente vrijstelling verleend, en de provincie moet dit nu nog goedkeuren.

Als je de school wilt tegenhouden zul je in beroep moeten, waarbij natuurlijk niet is gezegd dat je dat zult winnen.

Als de vrijstelling er toch komt, kun je een verzoek doen om planschadevergoeding. Als op het moment dat je je huis kocht nog niet voorzienbaar was dat die school er ooit zou kunnen komen, dan dient dat verzoek te worden toegekend.

De school was voorzienbaar grofweg als uit door de gemeente openbaar gemaakte stukken blijkt dat er plannen voor een school op die plaats waren.

Als de gemeente gelijk heeft dat je geen recht hebt op planschadevergoeding (omdat de school voorzienbaar was), dan zou het verstandig kunnen zijn om op het aanbod in te gaan. Maar als dat niet zo is moet je oppassen dat de gemeente niet probeert er goedkoop af te komen.

BerichtGeplaatst: vr 28 mrt 2008 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dus als ik het goed begrjip is er door de gemeente vrijstelling verleend, en de provincie moet dit nu nog goedkeuren.

Als je de school wilt tegenhouden zul je in beroep moeten, waarbij natuurlijk niet is gezegd dat je dat zult winnen.

Als de vrijstelling er toch komt, kun je een verzoek doen om planschadevergoeding. Als op het moment dat je je huis kocht nog niet voorzienbaar was dat die school er ooit zou kunnen komen, dan dient dat verzoek te worden toegekend.

De school was voorzienbaar grofweg als uit door de gemeente openbaar gemaakte stukken blijkt dat er plannen voor een school op die plaats waren.

Als de gemeente gelijk heeft dat je geen recht hebt op planschadevergoeding (omdat de school voorzienbaar was), dan zou het verstandig kunnen zijn om op het aanbod in te gaan. Maar als dat niet zo is moet je oppassen dat de gemeente niet probeert er goedkoop af te komen.

Dank U voor de uitleg, Wij hebben het huis 17 jaar geleden gekocht toen was de plaats waar nu de gemeente wil bouwen een kloostertuin, enkele jaren geleden heeft de gemeente het klooster gekocht en afgebroken en er een nieuw gemeentehuis neer gezet ook toe was er nog geen sprake van dat er in de tuin een school gebouwd zou worden.
arizona

BerichtGeplaatst: vr 28 mrt 2008 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Volgens mij loop je dat risico - zoals hiervoor aangegeven - niet. Wat de gemeente je ook biedt om van je beroep af te zien, ze kan hier nooit de plandschadevergoeding mee "afkopen".
bona fides

BerichtGeplaatst: za 29 mrt 2008 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@rinze: het lijkt mij dat je recht hebt op planschadevergoeding.

arizona schreef:
Volgens mij loop je dat risico - zoals hiervoor aangegeven - niet. Wat de gemeente je ook biedt om van je beroep af te zien, ze kan hier nooit de plandschadevergoeding mee "afkopen".

Door af te zien van het beroep verlies je inderdaad nog niet de mogelijkheid om een verzoek om planschadevergoeding te doen, maar als de gemeente je tegen een bepaald bedrag laat tekenen dat je afziet van planschadevergoeding durf ik niet te zeggen dat dat niet geldig is. Ik neem aan dat de gemeente door te betalen van alles af wil zijn.

Iets anders. Per wanneer gaat de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening precies in? Voor zover ik zie nog steeds per 1 juli 2008. Onder de nieuwe wet wordt niet de volledige planschade meer vergoed. Ik weet niet hoe het met het overgangsrecht zit, maar als je door niet in beroep te gaan kunt zorgen dat het huidige recht op het verzoek om planschadevergoeding van toepassing is, dan zou dat gunstig uitpakken. (Maar misschien valt dit sowieso nog onder het huidige recht.)

BerichtGeplaatst: za 29 mrt 2008 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

arizona schreef:

Door af te zien van het beroep verlies je inderdaad nog niet de mogelijkheid om een verzoek om planschadevergoeding te doen, maar als de gemeente je tegen een bepaald bedrag laat tekenen dat je afziet van planschadevergoeding durf ik niet te zeggen dat dat niet geldig is. Ik neem aan dat de gemeente door te betalen van alles af wil zijn.

Iets anders. Per wanneer gaat de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening precies in? Voor zover ik zie nog steeds per 1 juli 2008. Onder de nieuwe wet wordt niet de volledige planschade meer vergoed. Ik weet niet hoe het met het overgangsrecht zit, maar als je door niet in beroep te gaan kunt zorgen dat het huidige recht op het verzoek om planschadevergoeding van toepassing is, dan zou dat gunstig uitpakken. (Maar misschien valt dit sowieso nog onder het huidige recht.)

Ik dank jullie beide hartelijk voor het uitvoerig advies, het zal mij zeker helpen om de zaken tot een goed eind te brengen.
Nogmaals hartelijk dank;
Rinze
rinzekoopal

BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2008 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

arizona schreef:

Zou graag nog even terug willen komen op mijn eerder gestelde vraag; De gemeente Woensdrecht heeft een VASTSTELLINGSOVEREENKOMST opgesteld die ik graag aan U zou willen voorleggen, en wilt U mij dan daarover advies geven?
Zelf ben ik niet erg tevreden met artikel 5; Wilt U daar eens ekstra naar kijken?

Laatst aangepast door rinzekoopal op za 14 jun 2008 11:12, in totaal 1 keer bewerkt
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2008 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is het probleem met artikel 5?
Bekijk de homepage
arizona

BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2008 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, het lijkt mij dat de kunst is, om na te gaan of het bedrag dat je op grond van deze overeenkomst krijgt (15.000?) vergelijkbaar is met het bedrag waarop je recht hebt op grond van artikel 49 WRO. Ik durf daar echt geen uitspraak over te doen. Maar als je op grond van artikel 49 WRO meer schade vergoed zou kunnen krijgen, dan is het inderdaad niet per se verstandig om deze overeenkomst (gelet op artikel 5) te ondertekenen.

Het feit dat dit artikel erin staat, maakt mij wantrouwig. Op grond van de wet is het immers al zo, dat als alle schade die voor vergoeding in aanmerking komt al anderszins gedekt is, je geen recht meer hebt op planschadevergoeding. Dus als artikel 5 níet in de overeenkomst zou staan, en de vergoeding die aan de overeenkomst verbonden is, zou een redelijk bedrag zijn, dan zou je toch al geen planschadevergoeding meer kunnen krijgen. Dat ze je ervoor willen laten tekenen om daartoe geen verzoek meer in te dienen, en daar een boete van 25.000 euro opzetten, kan een aanwijzing zijn dat je recht hebt op meer.

Anderzijds: als je zelf tevreden bent met het bedrag, dan kun je je door ondertekening natuurlijk nog wel een langdurige planschadeprocedure besparen.

In dat geval is het misschien wel verstandig om aan artikel 5 een clausule toe te laten voegen, dat dit artikel geen betrekking heeft op planschade die op het moment van ondertekening van de overeenkomst nog niet voorzienbaar was/is, maar toch nog onverwacht voortvloeit uit de betreffende besluiten m.b.t. de school.
BG

BG

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2008 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voordeel voor de gemeente is wel dat ze geen procedure hoeft te voeren Arizona. Dus je kan er wel wantrouwend door worden maar anders is het én de vergoeding van de gemeente én nog een zaak waarin de gemeente ook nog eens moet bewijzen (en dus een expert moet inhuren) dat de vergoeding redelijk was om geen planschade te hoeven uit te betalen. Ik vind dit dus redelijk en dan kan de poster zelf een bedrijfje inhuren om te bepalen wat zijn kansen zijn.

Ik vind het overigens niet netjes om de casus hier met naam en toenaam te bespreken.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2008 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het wel met arizona eens. Bovendien lijkt er mij gezien
rinze schreef:
Ook in het gesprek liet hij weten dat de school er toch komt en dat hij alleen vertraging oploopt en dat er ook geen planschade vergoeding in zit voor ons daar hij dit al heeft laten onderzoeken.

voldoende reden om wantrouwig te zijn tegenover de gemeente.

Ik vraag me af of een vergoeding op basis van een overeenkomst als deze kan gelden als "anderszins verzekerd", weet iemand dat?

En zo ja, moet ik art. 49 WRO zo uitleggen dat het meerdere boven die vergoeding dan nog steeds kan worden gevorderd op basis van art. 49 WRO? Dus blijk je recht te hebben op 16.000 en heb je anderszins al 15.000 gekregen, krijg je op basis van art. 49 WRO dan 1.000? Of kan bij het overeenkomen van zo'n vergoeding worden afgesproken dat de planschade hiermee "voldoende" is vergoed?

BG

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2008 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Projecten van de overheid gaan zolang nut en noodzaak er zijn altijd wel door dus zo vreemd is die opmerking niet (dat is eerder in dit draadje ook al opgemerkt). Dat het wellicht arrogant overkomt is een ander verhaal. Veelal zoekt de overheid de snelste weg naar de Raad van State aangezien de afweging algemeen belang vs individueel belang toch niet naar alle tevredenheid is op te lossen.

De vraag of er nog 1000 extra gevraagd kan worden, is overbodig wanneer de overeenkomst wordt getekend. De benadeelde loopt dan een kans op een stevige boete en moet afzien van zijn rechten.

Daarbij wordt het bedrag na een advies vastgesteld. Ik kan me zo voorstellen dat alleen significante afwijkingen nopen tot een bijstelling. Zo kan er een slecht advies liggen van de commissie die B&W adviseert waardoor je zelf een eigen advies met een hogere waarde laat maken dat vervolgens gehonoreerd wordt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds