Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 17:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ziekmelding niet geaccepteerd en overige niet betaald
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Benziek

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2011 23:49    Onderwerp: Ziekmelding niet geaccepteerd en overige niet betaald Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo dames en heren,

Even de situatie schetsen. Was sinds april in dienst van een nieuwe werkgever en nadat mijn manager die mij had aangenomen afgelopen zomer naar een andere baan over was gestapt is het gezeik begonnen.

Nadat mijn proeftijd was afgelopen was iedereen nog enthousiast. Had met niemand problemen, maar 2 maanden daarna kreeg ik een gesprek en moest ik een negatief functioneringsgesprek onder dwang ondertekenen. Daarna is gezegd dat men het nog 2 maanden zou aankijken en daarna zou het over zijn of niet. Na die 2 maanden zei men dat er verbetering in zat maar dat men geen vertrouwen meer heeft. Uiteindelijk zijn we er met een beeindigingsovereenkomst uitgekomen, maar het heeft wat voeten in de aarde gehad (werkenemers die niets meer tegen mij zeiden etc.).

Nu is het zo dat ik een week voordat ik uit dienst zou gaan echt ziek was en mij dus heb ziekgemeld. Zowel via telefoon als bevestiging per email. Een dag later werd ik gebeld door werkgever of ik de volgende dag op kantoor kon komen voor een gesprek, ik zei dat is ok als ik me weer wat beter voel.

Volgende dag ging het wel weer oke, dus ben ik naar kantoor gegaan. Toen ik op kantoor aankwam zag ik opeens dat al mijn spullen in beslag waren genomen (ander beeldscherm geen nietmachine, rekenmachine etc.), niet fijn.... Toen kreeg ik dus te horen dat mijn twee dagen die ik ziek ben geweest, voor mijn eigen rekening zouden zijn. Dit terwijl ik helemaal geen contact heb gehad met de arbo arts en hij mij ook zeker niet gebeld heeft. Maar dat deed er allemaal niet toe, een werkgever mag ook een ziekmelding niet accepteren zeiden ze nogmaals.

Door bovenstaand voelde ik mij niet lekker en heb dezelfde dag nog een gesprek aangegen dat ALS zij mijn eerdere twee ziektedagen accepteren, dat ik het restant tot het einde contract (4 dagen) wel onbetaald zou nemen. Hier wilde kantoor niet aan maar ze zeiden je verzoek is ingewilligd je mag naar huis. Ik zei toen, als mijn eerdere ziekmelding niet geaccepteerd wordt blijf ik liever, want het kost anders een hoop geld (6 dagen ipv 4) en de WW is ook niet veel. Maar ik mocht toen opeens niet blijven en heb onder druk mijn spullen moeten pakken met de manager toekijkend achter mijn schouder "laat alles maar liggen doen wij wel" "ga nou"etc. Toen ik op straat stond heb ik nog een mail gestuurd getracht er samen uit te komen en dat ik deze gang betreurde.

Heb helemaal niets meer gehoord en kreeg gisteren de afrekening op de mat. Ze hebben de twee ziektedagen en de overige 4 dagen gewoon ingehouden.

Ik ben nu van plan een loonvordering in te dienen voor zowel de twee dagen ziekte (ze hadden een arboarts moeten inschakelen) en de vier onbetaalde dagen, waarvoor ik onder druk het pand heb moeten verlaten.

Nu is mijn vraag wat zijn mijn kansen en aub graag op- aanmerkingen.

Groeten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2011 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever mag een ziekmelding in principe niet weigeren, maar heeft die vrijwel altijd te accepteren. Indien de werkgever het niet vertrouwt moet hij een arbo arts inschakelen.

Dit kan enkel anders zijn indien er sprake is van zeer veelvuldig kortdurend verzuim, waarbij gerede twijdel aan de oprechtheid van de werknemer is ontstaan. Maar zelfs dan is het glad ijs voor de werkgever.

Zonder alle ins en outs te kennen van jouw geschiedenis bij je werkgever, is het onmogelijk om een "veilig" advies te geven. Toch durf ik wel te beweren dat je zeer grote kans maakt om je vordering toegwezen te krijgen bij de kantonrechter.

Zo'n procedure kost allen wel tijd, en je moet van tevoren de kosten maken, namelijk advocaat, deurwaarder etcetera. Het relatief kleine bedrag waar het om zal gaan maakt dat dit waarschijnlijk niet de moeite loont, en op weegt tegen het (zeer kleine) risico dat je ongelijk krijgt van de rechter.

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 29 nov 2011 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte TS,

U heeft een beëindigingsovereenkomst ondertekend en heeft u ziek gemeld voor 2 dagen. Het is wettelijk gezien zo dat een WG 2 wachtdagen zou mogen rekenen in geval van ziektemelding. (7:629 lid 9 BW) Tenzij anders bepaald in een CAO, bedrijfsregeling of gebruik.
Is dit het geval dan heeft u in principe een loonvordering op deze WG voor 2 dagen. Echter kan het zijn dat de kosten kunnen opwegen tegen de baten.

Voor de 4 overige dagen: u heeft gezegd dat u onbetaald verlof wilde opnemen, echter is het niet te bewijzen dat het tegen uitbetaling van de 2 dagen zou gebeuren (het voorstel dat u in gedachte had).
Ook is het zo dat de WG moeilijk kan bewijzen dat u onbetaald verlof wilde opnemen, tenzij getuigenverklaringen enz.
Als u überhaupt een loonvordering zou willen indienen voor die 4 dagen, dan is het heel handig om (tenzij er veel dagen tussen zitten) een aangetekende brief te sturen dat u beschikbaar was voor werk en dat u geen vakantie dagen op wilde nemen over die dagen en dat u geen onbetaald verlof wilde opnemen over deze dagen. Nu is dan de vraag of een kantonrechter mee zou gaan op dit achteraf gestuurde aangetekende brief. Ik schat dit klein in. Maar als u echt een loonvorderring in zou willen stellen dan is dat de eerste stap.
Anders is het: geen arbeid geen loon. En wie eist moet bewijzen.

Denk goed na over de stappen, soms kan het wijzer zijn om het zo te laten, want u kunt er financieel slechter van worden. U kunt wel kijken bij het juridisch loket of u eventueel in aanmerking kunt komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds