Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 12:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ziek vanaf eerste werkdag, geen recht op ziektewet.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het lees:
Het contract is aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat daadwerkelijk met de werkzaamheden is begonnen. Aangezien nog niet met de werkzaamheden is begonnen, is de opschortende voorwaarde niet vervuld, is er nog geen contract. Dus is er geen recht op loondoorbetaling tijdens ziekte op grond van art. 7:629 lid 1 BW.
Maar zo lang er nog geen contract is, is er wel recht op Bijstandsuitkering. Daarvoor is dus geen nieuw contract nodig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
bona fides schreef:
hilde12 schreef:
Dat lijkt me logisch.
Met dit contact krijgt hij geen ziekengeld én geen bijstand.
Als hij zijn contact een week laat opschuiven kan de bijstand een week verlengd worden.

Maar daar klopt toch iets niet. Als hij nu werkelijk geen recht op bijstand heeft en met een gewijzigd contract opeens wel, dan hebben we gevalletje bijstandfraude.

Eerlijk gezegd betwijfel ik dat TS op het moment werkelijk geen recht heeft op loon. Maar als hij werkelijk geen recht heeft op loon, dan heeft hij recht op bijstand.

Geen bijstandsfraude denk ik.
Het is toch de waarheid dat zijn contract pas ingaat op een later tijdstip?
Dat staat namelijk in de cao.

Maar dan heeft hij geen nieuw contract nodig.

Het regelen van een andere papiertje omdat je met het huidige papiertje, dat gewoon overeenkomt met de waarheid, geen uitkering zou krijgen, en met dat andere papiertje misschien wel, dat is bijstandsfraude. Je bent dan kennelijk van plan om dat eerdere papiertje te verzwijgen om zo je positie te verbeteren. Maar je hebt het recht niet om relevante feiten te verzwijgen wanneer je aanspraak wilt maken op bijstand.

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, het is pas fraude als het niet in overeenstemming met de waarheid is, en dat is het in dit geval wel.

Maar wat Marja zegt is ook waar, en is een nieuw contract niet nodig om de bijstand een week te verlengen.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Nee, het is pas fraude als het niet in overeenstemming met de waarheid is, en dat is het in dit geval wel.

De waarheid is dat er een contract is getekend met een datum van een week eerder, waarvan wordt beweerd dat het contract pas later is ingegaan. De waarheid is niet dat dat contract heeft bestaan en dat er alleen maar een contract is getekend per een week later.

Dit is toch niet zo moeilijk. Op grond van de informatieplicht ben je verplicht de feiten te presenteren. Je overtreedt evident de informatieplicht als je de werkelijke feiten hebt vervangen door gefabriceerde feiten. Dat het verdedigbaar is dat die gefabriceerde feiten uiteindelijk dezelfde juridische situatie ondersteunen doet daar helemaal niets aan af. Je bent gewoon verplicht open kaart te spelen, en dat betekent dat je de zaak niet mag verhullen.

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oei, flinke discussie ineens.

Bijstandfraude is het niet. Heb bij beide partijen (manpower en gemeente) de situatie eerlijk uitgelegd.

Blijkbaar stelt zo'n fase A contract niet zoveel voor. Weinig plichten, weinig rechten. In mijn ogen niet meer dan een veredeld 0-uren contract?

Anyway, de gemeente heeft mij gevraagd om na mijn eerste werkdag, morgen dus, even wat te laten weten. Dat ik ben gaan werken dus. En hoogstwaarschijnlijk gaan ze mij dan nog een week extra vanuit de bijstand een financieel vangnet bieden.

Hoe dan ook, ik ben blij (zeker in deze moeilijke tijden) dat ik weer op eigen kracht mijn eigen centjes mag en kan verdienen.

Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken.

Groet.
Zooft

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Zoals ik het lees:
Het contract is aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat daadwerkelijk met de werkzaamheden is begonnen. Aangezien nog niet met de werkzaamheden is begonnen, is de opschortende voorwaarde niet vervuld, is er nog geen contract. Dus is er geen recht op loondoorbetaling tijdens ziekte op grond van art. 7:629 lid 1 BW.
Maar zo lang er nog geen contract is, is er wel recht op Bijstandsuitkering. Daarvoor is dus geen nieuw contract nodig.

Dit is inderdaad met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de situatie. 100% zeker weten doe ik het nog niet, aangezien ik nog geen definitief groen licht vanuit de gemeente heb gekregen, maar als ik de sfeer proef uit het laatste mailtje van mijn casemanager ga ik er wel vanuit nu.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 08 apr 2013 2:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zooft schreef:
Bijstandfraude is het niet. Heb bij beide partijen (manpower en gemeente) de situatie eerlijk uitgelegd.

Precies, gewoon eerlijk uitleggen.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 08 apr 2013 13:51    Onderwerp: Re: Ziek vanaf eerste werkdag, geen recht op ziektewet. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zooft schreef:
- Gemeente geeft aan dat ik geen recht heb op verlenging uitkering en geeft aan dat "ingangsdatum contract leidend is".

Voor zover deze opmerking werkelijk zo is gemaakt, slaat die nergens op. Het recht op bijstand volgt niet uit het al dan niet hebben van een arbeidsovereenkomst. Welke gronden wel in aanmerking komen voor het niet toekennen van een uitkering staan o.a. in art. 13 WWB

Quote:
- Ik val dus tussen wal en schip wat betreft inkomen

Stel nu voor dat ik niet de griep zou hebben, maar iets waardoor ik bijvoorbeeld 6 weken uit de running zou zijn. Zou ik dan 6 weken lang geen recht op enige vorm van inkomsten hebben?

Voor mijn gevoel klopt er iets niet. Nu heb ik de 'mazzel' dat het een griepje betreft en dus 'maar' een week inkomensloos ben, maar ik raak door deze situatie toch wel enigszins in de problemen. Kan dit zomaar?

Je valt niet tussen wal en schip en zou gewoon recht hebben op een sociaal vangnet.

Een bijstandsuitkering wordt volgens art 45 WWB normaal gesproken per kalendermaand vastgesteld. Ik kan mij dus voorstellen dat de uitkering door een arbeidscontract automatisch gestopt wordt.

Dit komt ook door de bijzondere regeling van art 45 lid 3 WWB die (zeker nu) op jou van toepassing gaat zijn.

Deze regeling houdt namelijk een uitzondering op de hoofdregel in. De hoofdregel is dat er maandelijks gekeken wordt naar je inkomen en zodra je onder de norm komt, ontvang je bijstand tot aan de vastgestelde norm.

Is het echter zo dat je in de toekomst, minimaal 30 dagen, geen aanspraak meer hoeft te maken op bijstand, dan wordt je inkomen niet voor de gehele kalendermaand vastgesteld, maar enkel voor die periode waar het recht op bijstand nog bestond.

Je werkt fulltime (gaat fulltime werken), tegen minimaal minimumloon, wat hoger is dan je bijstandsnorm. Als je die baan langer dan 30 dagen behoudt, dan krijg je alsnog naar rato bijstand over de eerste week van april.

Moet je echter binnen 30 dagen opnieuw een beroep doen op bijstand, dan wordt het inkomen over de gehele maand april gerelateerd aan de norm, en krijg je of aanvullende uitkering tot aan de norm, of loop je zelfs kans dat je o.g.v. art 54 WWB het "teveel" ontvangen inkomen moet verrekenen met de uitkering van mei.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds