Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Sannie79
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 16 jul 2013 20:38 Onderwerp: Zelfsturend team herziet contractverlenging mag dit? |
|
|
Beste mensen op dit forum,
Ik hoop dat ik goed zit met het volgende verhaal en hoop dat jullie kunnen adviseren of helpen met het volgende
2 jaar geleden ben ik dienst getreden bij amstelring kreeg eerst jaar contract daarna half jaar, daarna weer half jaar, eind juni jl is mijn contracteind datum tijdelijke contract gepasseerd. Wij zijn sinds mei dit jaar zoals ze het noemen zelfsturend geworden waardoor de beslissingen met het team genomen worden. Mits hier de helft van het aantal collegae s aanwezig is.
Vergadering mei gaf de coach aan dat mijn contract per eind juni verliep en dat dit besproken moest worden binnen dit team, daarop is een vergadering geweest waarin ikzelf niet aanwezig was, is besloten door 6 teamleden dat minn contract omgezet zou worden in onbepaalde tijd. Dit is ook in de notulen van die vergadering genoteerd, er staat letterlijk, sandra haar contract wordt omgezet in onbepaalde tijd, sommige willen nog wat bespreken met haar. Dit laatste is ook gebeurd, vier mensen van mijn team hebben mij ook gefeliciteerd hiermee. Ben erbij vergeten te melden dat ik momenteel ook een opleiding aan het volgen ben voor de anstelring.
Nadat de datum van mij. Contract is verstreken konden zij mij niet goed inplannen onder mijn eigen naam omdat dit nog niet is doorgekomen bij de administratieve afdeling van de amstelring, ik werd tijdelijk geregistreerd onder uitzendkracht. Dit is twee weken lang gedaan, toen ben ik door een overbelasting tijdens werk, na drie dagen met pijn me werk te hebben gedaan, door de huisarts advies gegeven thuis met been omhoog, alles keurig netjes gemeld, tussentijds contact gehouden over bezoek fysio sportschool etc. Nu vandaag 16 juli kreeg ik een telefoontje dat mijn contract nooit is omgezet, na contact tehebben gehad met de manager van alle teams meldde zij mij dat het team nu gaat beslissen, collega bekde mij beslissing is genomen en wordt niet aangenomen, contract wordt niet omgezet, volgens mijn gezonde verstand kan en mag dit niet, maar goed ik weet ook niet alles dus vandaar datik dit wil bespreken, waar is zelfsturing dan voor?? Vraag ik mij af........
MAG DIT?????
Met vriendelijke groet,
Sandra hoop dat iemand mij kan adviseren |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 16 jul 2013 23:45 Onderwerp: |
|
|
Dat je contract in de administratie nooit is omgezet in een vast contract is irrelevant. De administatie is niet bepalend voor wie er wel of geen contract heeft en wat voor contract.
Voor zover ik je begrijp is er bevoegd besloten om jou een contract voor onbepaalde tijd aan te bieden en heb jij dat aanbod aanvaard. Voor zover je het aanbod niet mondeling of schriftelijk hebt aanvaard, heb je het aanvaard door op 1 juli door te werken terwijl je wist dat dit voor onbepaalde tijd was.
Zeker na 1 juli kan hier niet meer op worden teruggekomen, want dan zou je er nu opeens achter moeten komen dat je per 1 juli zonder het te weten aan een verlenging voor een half jaar bent begonnen. Dan zou je daar ook aan vast zitten (je bent schadeplichtig als je dat half jaar niet zou afmaken), terwijl je met een contract voor onbepaalde tijd veel flexibeler bent. Met andere woorden: men had je uiterlijk vóór 1 juli moeten duidelijk maken dat het aanbod werd ingetrokken (en dan zou het nog maar de vraag zijn of je het inmiddels al niet had aanvaard).
Wat wél van belang is, is dat die 6 teamleden daadwerkelijk bevoegd waren om je een contract voor onbepaalde tijd aan te bieden, dus dat die 6 teamleden dat volgens de regels ook mochten beslissen. Het is mij niet duidelijk dat dit door een team van naaste collega's zelf kan worden bepaald. Ik zou eerder denken dat het personeelsbeleid een zaak is van de directie en dat het team slechts "zelfsturend" is in de zin dat het team beslissingen mag nemen over hoe het werk wordt uitgevoerd.
Misschien mag het team een voorstel doen over het aanbieden van contractverlenging en/of het omzetten van tijdelijk naar onbepaalde tijd, maar moet dat voorstel nog door de directie worden bekrachtigd. Heeft die bekrachtiging dan niet plaatsgehad, dan is de situatie op dit moment allerminst duidelijk. Het punt blijft dat de persoon die dan wel bevoegd was, toch vóór 1 juli duidelijkheid had moeten scheppen. Nu dat niet is gebeurd kun je je op het standpunt stellen dat je op 1 juli mocht aannemen dat het goed zat.
Hoe één en ander precies is geregeld en is gegaan dus van belang. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sannie79
|
Geplaatst: wo 17 jul 2013 9:19 Onderwerp: Bedankt voor t antwoord |
|
|
Bedankt voor t advies, ik laat het nog even weten hoe dit afloopt. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 17 jul 2013 9:34 Onderwerp: |
|
|
Daarnaast heeft jouw werkgever jou substantiële arbeid laten verrichten nadat jouw contract verlopen was, namelijk twee weken. In dat geval is ook zonder bevoegd besluit het contract verleng met dezelfde periode als het laatste contract. Echter nu dit het vierde contract zou zijn, zou dat normaal gesproken ook een contract voor onbepaalde tijd zijn, tenzij een CAO anders bepaald.
Ervan uitgaande dat de CAO VVT op jou van toepassing is, heeft die CAO conform artikel 2.2 geen bijzondere bepaling, en is het vierde contract een contract voor onbepaalde tijd geworden. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 17 jul 2013 9:34 Onderwerp: |
|
|
Op grond van 7:668 BW maakt het niet uit of er is toegezegd dat u een nieuwe overeenkomst zou krijgen. Wat van belang is dat er niet is aangegeven dat de arbeidsrelatie werd beëindigd en dat er in juli gewoon werkzaamheden zijn verricht.
De overeenkomst wordt dan geacht te zijn aangegaan voor een nieuwe periode van een half jaar. Maar omdat dit de vierde overeenkomst zou zijn in een reeks, geldt deze laatste op grond van 7:668a BW als een overeenkomst voor onbepaalde tijd.
(* in een CAO kan worden afgeweken van 7:668a BW. Als u onder een CAO valt is het noodzakelijk na te gaan of daar een afwijkende regeling in staat.)
Op grond van de wet is er sprake van een overeenkomst voor onbepaalde tijd sinds 1 juli jl. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Sannie79
|
Geplaatst: wo 17 jul 2013 9:57 Onderwerp: |
|
|
Over mijn contract heb ik inderdaad al nagelezen in het cao, de afwijkende regel geldt voor de kraamzorg, mijn contract zou onbepaalde tijd moeten wezen. Het jammere van dit alles is dat ik net een bericht krijg van de secretaresse van de manager die dit behandeld, zij mij waarschijnlijk aankomende vrijdag en anders pas maandag terug belt over deze kwestie!!!
Tja tis zeker niet belangrijk genoeg voor haar........ Onbegrijpelijk dat ze zo met mensen om kunnen gaan...... Wordt vervolgd...... |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 17 jul 2013 10:58 Onderwerp: |
|
|
Sannie79 schreef: | Over mijn contract heb ik inderdaad al nagelezen in het cao, de afwijkende regel geldt voor de kraamzorg, mijn contract zou onbepaalde tijd moeten wezen. Het jammere van dit alles is dat ik net een bericht krijg van de secretaresse van de manager die dit behandeld, zij mij waarschijnlijk aankomende vrijdag en anders pas maandag terug belt over deze kwestie!!!
Tja tis zeker niet belangrijk genoeg voor haar........ Onbegrijpelijk dat ze zo met mensen om kunnen gaan...... Wordt vervolgd...... |
Het kan geen kwaad om een brief te sturen naar je werkgever, waarin je het ongeveer het volgende opneemt:
1. geldige afspraak voor onbepaalde tijd uit vergadering zelfstandig team;
2. 2 weken werken na 1 juli betekent nieuw contract;
3. nieuw contract is 4e, dus onbepaalde tijd;
4. je recht hebt op, en aanspraak maakt op, doorbetaling van het loon;
5. je nu ziek bent, en op eerste afroep aan je verplichtingen bij ziekte o.g.v. de arbeidsovereenkomst zult voldoen;
6. je na hersteld te zijn op eerste afroep bereid bent arbeid te verrichten;
7. je bij te late betaling van het loon, aanspraak maakt op de wettelijke verhoging en wettelijke rente over het loon. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 17 jul 2013 19:34 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Daarnaast heeft jouw werkgever jou substantiële arbeid laten verrichten nadat jouw contract verlopen was, namelijk twee weken. In dat geval is ook zonder bevoegd besluit het contract verleng met dezelfde periode als het laatste contract. Echter nu dit het vierde contract zou zijn, zou dat normaal gesproken ook een contract voor onbepaalde tijd zijn, tenzij een CAO anders bepaald.
Ervan uitgaande dat de CAO VVT op jou van toepassing is, heeft die CAO conform artikel 2.2 geen bijzondere bepaling, en is het vierde contract een contract voor onbepaalde tijd geworden. |
Ah, dat had ik nog willen (en moeten) toevoegen.
Als de CAO hier inderdaad niet afwijkt, en daar lijkt het op, dan is de situatie eenvoudig.
Wijkt de CAO wel af, dan moet er m.i. heel nauwkeurig worden gekeken naar hoe één en ander precies is verlopen en geregeld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sannie79
|
Geplaatst: do 18 jul 2013 16:54 Onderwerp: Vergadering achter de rug, geen juiste uitslag |
|
|
Hoi, nou net terug van drie uur lang praten feiten heb ik als eerste op tafel neergelegd, team heeft toch na hele zwakke argumenten, argumenten die in de week van eind juni besproken zijn, komen ze nu ook op terug, argumenten als , je hebt wel eens een vergadering gemist, tot het per ongeluk meenemen van een sleutel dat er geen vertrouwen is. Allemaal irrelevant.
Heb nu ook de mail van de manager onder ogen gehad waarin duidelijk staat als eerste dat haar advies is mijn niet aan te nemen voor onbepaalde tijd. Gedateerd op 16 juli, waarin zij ook neer zet dat mij. Tijdelijke aanstelling per 30 juni is gestopt, zij revereerd er niet naar dat ik nog een hele week gewerkt hebt.
Het wordt zo gezegd kat en muis spel, via juridisch loket een voorbeeld brief gelezen advies gekregen deze aangetekend te versturen. Dan week wachten bij geen gehoor verdere stappen ondernemen.
De twijfel slaat wel een beetje toe of ik dit wel ga redden....... |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: vr 19 jul 2013 11:02 Onderwerp: Re: Vergadering achter de rug, geen juiste uitslag |
|
|
Sannie79 schreef: | Hoi, nou net terug van drie uur lang praten feiten heb ik als eerste op tafel neergelegd, team heeft toch na hele zwakke argumenten, argumenten die in de week van eind juni besproken zijn, komen ze nu ook op terug, argumenten als , je hebt wel eens een vergadering gemist, tot het per ongeluk meenemen van een sleutel dat er geen vertrouwen is. Allemaal irrelevant.
Heb nu ook de mail van de manager onder ogen gehad waarin duidelijk staat als eerste dat haar advies is mijn niet aan te nemen voor onbepaalde tijd. Gedateerd op 16 juli, waarin zij ook neer zet dat mij. Tijdelijke aanstelling per 30 juni is gestopt, zij revereerd er niet naar dat ik nog een hele week gewerkt hebt.
Het wordt zo gezegd kat en muis spel, via juridisch loket een voorbeeld brief gelezen advies gekregen deze aangetekend te versturen. Dan week wachten bij geen gehoor verdere stappen ondernemen.
De twijfel slaat wel een beetje toe of ik dit wel ga redden....... |
Dit is juridisch gezien een appeltje eitje zaak... Je hebt na afloop van jouw contract nog werk verricht. Dat betekent dat je sowieso nog onder contract staat. Waarschijnlijk een contract voor onbepaalde tijd, maar in ieder geval een contract voor bepaalde tijd.
De twijfel kan enkel slaan op het feit dat je zelf de zaken probeert op te lossen. Dat is niet onbegrijpelijk, maar ga dan gewoon eens praten met een advocaat. Er zijn genoeg advocaten die een gratis kennismakingsgesprek voeren. Daarnaast kom je misschien wel in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Sannie79
|
Geplaatst: ma 12 aug 2013 20:24 Onderwerp: Werkgever wil gesprek om e.e.a. Op te lossen? |
|
|
Zo na nu een hele tijd thuis te hebben gezeten eindelijk contact gehad, ik heb zelf een aangetekende brief gestuurd, geen reactie op gehad, nu eindelijk een tel. Gesprek gehad, hij vroeg mij wat ik wilde bereiken hiermee, dus ik zeg mijn recht me opleiding en ik wil gewoon uitbetaald worden voorhet feit dat ik nu thuis zit. Maandag 19 aug een gesprek, hij zei letterlijk, als ik regel dat jij de opleiding af kan maken, en je een goede referentie mee geef dat heb ik het netjes afgehandeld, dus jij je opleiding en diploma met refentie's voor JE NIEUWE WERKGEVER. Hoe denken jullie hierover? Is het verstandig dit te doen? Ik ga zowieso jur.loket bellen, maar ik heb zeer veel gehad aan jullie advies...... Kan iemand nogmaals even kijken  |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: wo 14 aug 2013 11:31 Onderwerp: Re: Werkgever wil gesprek om e.e.a. Op te lossen? |
|
|
Sannie79 schreef: | Zo na nu een hele tijd thuis te hebben gezeten eindelijk contact gehad, ik heb zelf een aangetekende brief gestuurd, geen reactie op gehad, nu eindelijk een tel. Gesprek gehad, hij vroeg mij wat ik wilde bereiken hiermee, dus ik zeg mijn recht me opleiding en ik wil gewoon uitbetaald worden voorhet feit dat ik nu thuis zit. Maandag 19 aug een gesprek, hij zei letterlijk, als ik regel dat jij de opleiding af kan maken, en je een goede referentie mee geef dat heb ik het netjes afgehandeld, dus jij je opleiding en diploma met refentie's voor JE NIEUWE WERKGEVER. Hoe denken jullie hierover? Is het verstandig dit te doen? Ik ga zowieso jur.loket bellen, maar ik heb zeer veel gehad aan jullie advies...... Kan iemand nogmaals even kijken :D |
Laten we beginnen met de opmerking dat je zelf natuurlijk ook ergens een goed gevoel bij moet hebben. Dat is belangrijker dan juridische adviezen om iets wel of niet te doen!
We hebben aangegeven dat je gewoon recht hebt op een dienstverband voor onbepaalde tijd. Alles minder dan zo'n dienstverband betekent dat je jezelf in zekere zin tekort doet. Maar goed, die afweging moet je zelf maken, en dat kunnen wij niet doen!
Belangrijk daarbij is wel dat je voor de tijd dat je geen werk hebt, wel een inkomen hebt. Dat zal normaal gesproken een uitkering zijn. Echter als je je zelf benadeelt door akkoord te gaan met een beëindiging van je dienstverband, terwijl dat niet nodig was, dan heb je geen recht op een uitkering. Weet dus, dat als je ingaat op het voorstel van je werkgever, dat je het risico loopt dat je geen uitkering krijgt, en je dus zonder geld komt te zitten!
Heb je echter al zicht op een nieuwe werkgever, dan is akkoord gaan met het voorstel van je werkgever wel een optie, maar dan alleen omdat je geen juridisch conflict wil. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|