|
Auteur |
Bericht |
rio
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: wo 21 nov 2012 12:32 Onderwerp: Zekerheidsrecht |
|
|
Mijn vraag is "wat voor soort recht is een zekerheidsrecht?"
Ik dacht zelf aan een dergelijke verdeling.
Mijn deelvraag is. "welke soort rechten zijn er?"
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 21 nov 2012 12:43 Onderwerp: Re: Zekerheidsrecht |
|
|
rio schreef: | Mijn vraag is "wat voor soort recht is een zekerheidsrecht?" |
Een heel ander soort recht dan een rechtsgebied als "strafrecht".
Een zekerheidsrecht is een recht dat strekt tot zekerheid van een vordering. Bijv. een hypotheekrecht of een pandrecht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: wo 21 nov 2012 14:09 Onderwerp: |
|
|
Er zijn veel verschillende indelingen van het recht te maken. Ik weet niet hoe zinvol het is om alle onderscheidingen in één figuur te proberen te vatten. Zie de paragraaf over terminologie in H.J. Snijders, Goederenrecht, Studiereeks Burgerlijk Recht. |
|
|
|
 |
rio
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: wo 21 nov 2012 17:49 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de snelle reacties. Maar de vraag is letterlijk "wat voor soort recht is een zekerheidsrecht?" Dus niet wat houdt het in maar onder welke overkoepelende wet valt het.
Of zo lees ik de vraag in elk geval.
Alvast bedankt voor de moeite.
Rio |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: wo 21 nov 2012 18:45 Onderwerp: |
|
|
Als de vraag is welk soort recht een zekerheidsrecht is, dan is dat niet dezelfde vraag als onder welke overkoepelende wet een zekerheidsrecht valt. Een zekerheidsrecht heeft een aantal eigenschappen op grond waarvan je het bij verschillende 'soorten' recht zou kunnen indelen, afhankelijk van welke eigenschappen je selecteert.
Zo is een zekerheidsrecht een (onlichamelijk) goed, of meer specifiek een vermogensrecht. Maar ook een niet-registergoed. Het is zowel een afhankelijk- als een nevenrecht. En het is een recht op naam. Het hangt er maar net van af welke eigenschap van het zekerheidsrecht je het belangrijkst vindt. In het algemeen zou ik zeggen dat een zekerheidsrecht een vermogensrecht is, en dus geen zaak. Het onderscheid tussen zaken en vermogensrechten (samen goederen geheten) is één van de meest fundamentele onderscheidingen in het goederenrecht (zie art. 3:1 BW en verder). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 22 nov 2012 12:31 Onderwerp: |
|
|
rio schreef: | Bedankt voor de snelle reacties. Maar de vraag is letterlijk "wat voor soort recht is een zekerheidsrecht?" Dus niet wat houdt het in maar onder welke overkoepelende wet valt het.
Of zo lees ik de vraag in elk geval. |
Als dit jouw huiswerkvraag was, dan heb ik hierboven het juiste (en het door jouw docent bedoelde) antwoord al gegeven (iets nauwkeuriger is "... tot zekerheid van nakoming van een vordering"). Je kunt het ook gewoon in je boek nazoeken....... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 22 nov 2012 13:40 Onderwerp: |
|
|
Een zekerheidsrecht is inderdaad een species van het genus beperkt recht, art. 3:8 BW. Tevens zijn het afhankelijke rechten, art. 3:7 BW. De zekerheidsrechten zijn pand en hypotheek, geregeld in titel 3.9 BW. Een definitie staat in art. 3:227 lid 1 BW. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: do 22 nov 2012 13:45 Onderwerp: |
|
|
De zekerheidsrechten zijn ook goederenrechtelijke rechten. Het is beter te spreken van 'goederenrechtelijk' recht dan van 'zakelijk' recht, omdat het recht van pand ook op een vordering gevestigd kan worden. Een vordering is een goed, maar geen zaak, art. 3:1 BW. |
|
|
|
 |
Regin
|
Geplaatst: do 22 nov 2012 17:37 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Een zekerheidsrecht is inderdaad een species van het genus beperkt recht, art. 3:8 BW. Tevens zijn het afhankelijke rechten, art. 3:7 BW. De zekerheidsrechten zijn pand en hypotheek, geregeld in titel 3.9 BW. Een definitie staat in art. 3:227 lid 1 BW. |
marja.verstralen schreef: | De zekerheidsrechten zijn ook goederenrechtelijke rechten. Het is beter te spreken van 'goederenrechtelijk' recht dan van 'zakelijk' recht, omdat het recht van pand ook op een vordering gevestigd kan worden. Een vordering is een goed, maar geen zaak, art. 3:1 BW. |
Borgtocht (art. 7:850 BW) is wel een zekerheidsrecht, maar geen beperkt of goederenrechtelijk recht. Een zekerheidsrecht is daarom geen species van het genus beperkt recht. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: do 22 nov 2012 19:24 Onderwerp: |
|
|
Borgtocht geeft persoonlijke zekerheid, maar is geen zekerheidsrecht.
De zekerheidsrechten pand en hypotheek geven voorrang bij verhaal. Borgtocht geeft slechts een persoonlijke vordering op een derde.
Het compendium Nederlands Vermogensrecht maakt dit onderscheid.
Ook heb ik geleerd dat beperkte rechten uiteenvallen in zekerheidsrechten en genotsrechten. |
|
|
|
 |
Regin
|
Geplaatst: do 22 nov 2012 21:05 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Borgtocht geeft persoonlijke zekerheid, maar is geen zekerheidsrecht.
De zekerheidsrechten pand en hypotheek geven voorrang bij verhaal. Borgtocht geeft slechts een persoonlijke vordering op een derde. |
Die cursivering begrijp ik niet. Natuurlijk is borgtocht wel een zekerheidsrecht. Zoals je zelf schrijft geeft borgtocht een persoonlijke vordering, oftewel een persoonlijk vorderingsrecht, op een derde. Voor een zekerheidsrecht is niet vereist dat de zekerheidsnemer voorrang heeft bij verhaal.
marja.verstralen schreef: | Ook heb ik geleerd dat beperkte rechten uiteenvallen in zekerheidsrechten en genotsrechten. |
Dat klopt. Maar behalve beperkte of goederenrechtelijke zekerheidsrechten zijn er dus ook persoonlijke zekerheidsrechten zoals borgtocht of garantie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 23 nov 2012 4:09 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | marja.verstralen schreef: | Borgtocht geeft persoonlijke zekerheid, maar is geen zekerheidsrecht.
De zekerheidsrechten pand en hypotheek geven voorrang bij verhaal. Borgtocht geeft slechts een persoonlijke vordering op een derde. |
Die cursivering begrijp ik niet. Natuurlijk is borgtocht wel een zekerheidsrecht. Zoals je zelf schrijft geeft borgtocht een persoonlijke vordering, oftewel een persoonlijk vorderingsrecht, op een derde. Voor een zekerheidsrecht is niet vereist dat de zekerheidsnemer voorrang heeft bij verhaal. |
Mee eens. Borgtocht is een recht en strekt tot zekerheid, dus is een zekerheidsrecht. In de literatuur wordt de term zekerheidsrecht ook niet anders gebruikt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: vr 23 nov 2012 11:54 Onderwerp: |
|
|
Jullie hebben gelijk; ik zie het in de literatuur in google books.
Zekerheidsrechten vallen uiteen in persoonlijke zekerheidsrechten en zakelijke zekerheidsrechten. Persoonlijke zekerheidsrechten zijn bijvoorbeeld borgtocht, garantie en bankgarantie. Zakelijke zekerheidsrechten zijn pand, hypotheek, retentierecht, eigendomsvoorbehoud.
Een zekerheidsrecht is dus een recht dat strekt tot zekerheid tot voldoening van een schuld (niet echt mooie definitie maar goed). |
|
|
|
 |
|