Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 11:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zeer grote collectie juridische boeken grootvader
Moderators: de Webmeester, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pluseight



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 14 sep 2007 8:14    Onderwerp: Zeer grote collectie juridische boeken grootvader Reageer met quote Naar onder Naar boven

Forumleden,

Ik heb me hier geregistreerd om dit topic te openen.

Ik ben 17 jaar, zit in 6 VWO. Volgend jaar is het de bedoeling dat ik ga beginnen met een studie rechten. Zoals het er nu naar uitziet wordt dat na het oriëntatiejaar Fiscaal recht. Naar alle waarschijnlijkheid in Tilburg.

Nu heb ik het volgende. Mijn grootvader is jurist. Hij was hoogleraar aan de universiteit, vakgebied Volkenrecht. Tegenwoordig is mijn grootvader gepensioneerd, en de eerste tekenen van dementie tekenen zich af. In zijn werkkamer staat een zeer grote collectie van juridische boeken. Aangezien mijn grootvader niets meer met zijn boeken kan doen, moet er wat mee gebeuren.

Ik als aankomend rechtenstudent zou dan graag wat boeken van mijn grootvader willen gebruiken. Nu heb ik dus nog geen kennis over het recht in het algemeen en ook niet over volkenrecht. Wat ik graag wil weten is of er titels zijn die altijd wel van pas komen tijdens of na de rechtenstudie. Een soort “evergreens” als het ware, die ook bij een ander vakgebied als fiscaal recht van pas kunnen komen.

Alle advies is welkom, aangezien ik en mijn ouders niet over juridische kennis beschikken.

Alvast bedankt,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
komodo

komodo

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 312


BerichtGeplaatst: vr 14 sep 2007 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad, toen ik ging studeren. Iemand in mijn familie was apotheker en ik ging biofarmaceutische wetenschappen studeren. De collectie boeken van hem waren oud, heel oud, en daardoor onjuist.

Maar dat is niet van belang. Van belang is, in mijn ogen, dat iemand zich ontfermt over de oude boeken. Al is de kennis erin verouderd, het biedt altijd, zeker als je straks verder in je studie bent, een prachtige blik op hoe men in het verleden over bepaalde onderwerpen nadacht. Als jurist, intellectueel en academicus is dát misschien wel belangrijker dan de vraag of de kennis erin nog courant is: het is een andere kijk op sommige van dezelfde dilemma's waar we nog steeds mee bezig zijn. Je zult toch moeten zorgen voor zoveel mogelijk nieuwe drukken van je studieboeken, maar die oude boeken (zeker als ze 'mooi' zijn) blijven gewoon een mooie verzameling. Bewaar ze gewoon allemaal -als je dat kunt herbergen, misschien kunnen je ouders helpen hierin?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 14 sep 2007 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hou de boeken gewoon bij grootvader zolang als hij in het huis woont.
Snuffel gerust er in rond, dat is inderdaad leuk, maar hou dus in het oog dat er best wat veranderd kan zijn.
En praat met je grootvader over wat er in staat. Je hebt je eigen privé-hoogleraar en hij zal het ongetwijfeld leuk vinden als je echt geïnteresseerd bent.

Een mooier begin van de studie kan ik me niet voorstellen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Pluseight



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: za 15 sep 2007 11:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Het is niet mogelijk om alle boeken op te slaan, het zijn er simpelweg veel te veel. Dan moet je denken aan duizenden, een prive-bibliotheek. Natuurlijk doe ik mijn best om zoveel mogelijk interessante boeken te behouden, aangzien het soms ook gaat om boeken van meer dan 200 jaar oud.

Mijn grootvader is natuurlijk blij verrast dat een van zijn kleinkinderen rechten wil gaan studeren. Helaas is hij wat vergeetachtig, en daardoor is het lastig om hem advies te vragen over de boeken. Vandaar dat ik het ook via deze weg probeer.

Zijn er geen concrete titels of reeksen boeken die de moeite waard zijn om te bewaren? Ik zal toch vrij selectief moeten zijn, denk ik, maar mooie boeken wegdoen doe ik niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: za 15 sep 2007 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien is de Koninklijke Bibliotheek (www.kb.nl) geïnteresseerd in de boeken die je niet wilt behouden.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 15 sep 2007 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of zijn voormalige werkgever.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: za 15 sep 2007 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien kan je grootvader samen met een oud-collega wél beoordelen welke boeken de moeite zijn om te bewaren voor zijn kleinkind dat rechten wil gaan studeren.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds