|
Auteur |
Bericht |
Karinxxx
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 114
|
Geplaatst: vr 22 sep 2006 10:51 Onderwerp: Zaaksvorming en pandrecht |
|
|
Hallo, ik zit met het volgende:
A levert B fietsonderdelen onder eigendomsvoorbehoud op 15 mei 2006 (€5000 onderdelen, €150 vervoerskosten en €50 verzekering) en B maakt hier fietsen van. B heeft zijn toekomstige handelsvoorraad op 1 maart stil verpand aan de bank.
Op 15 juni heeft B nog niet betaald. Wat kan A dan ondernemen?
Revindicatie is in mijn ogen niet mogelijk, omdat de eigendom is overgegaan op B op grond van zaaksvorming.
Ik dacht dat A zich wellicht kan beroepen op ongerechtvaardigde verrijking of de overeenkomst kan ontbinden (na verzuim en ingebrekestelling).
Klopt mijn beredenering en welke rol speelt het pandrecht dan eigenlijk? Of is dit pandrecht pas van belang als B zou failleren?
Ik zou het erg fijn vinden als iemand mij hierover meer kon vertellen, want ik kom er echt niet meer uit.
Groetjes _________________ Life's what happens to you while you're busy making other plans |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 22 sep 2006 13:37 Onderwerp: |
|
|
Er is een overeenkomst tussen A en B, A heeft geleverd, B heeft niet betaald. A kan daarom nakoming vorderen. Na ingebrekestelling en intreden van verzuim kan A bovendien wettelijke rente vorderen.
A zou kunnen ontbinden, maar nu ongedaanmaking niet echt meer mogelijk is, zou dat evengoed uitlopen op een betaling van B aan A.
Verpanding (en ook het eigendomsvoorbehoud en de (on)mogelijkheid van revindicatie) spelen inderdaad eigenlijk alleen een rol bij faillissement. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Karinxxx
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 114
|
Geplaatst: vr 22 sep 2006 16:46 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie, zoiets dacht ik al.
Maar kan het eigendomsvoorbehoud ook tot zekerheid voor de betaling van de kosten van vervoer en verzekering van de goederen strekken?
Ik dacht namelijk wel wat betreft de kosten van vervoer (en eventueel verplakking), maar verzekering is mij nog wat onduidelijk.
Ben al 3 dagen bezig met deze casus en helaas is deze nog heel wat uitgebreider dan dit... Zucht  _________________ Life's what happens to you while you're busy making other plans |
|
|
|
 |
J.C.
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 55
|
Geplaatst: za 23 sep 2006 18:00 Onderwerp: |
|
|
Wat zegt Pitlo hierover? _________________ Tony Montana (Scarface) - 'I always tell the truth, even when I lie' |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 23 sep 2006 18:12 Onderwerp: |
|
|
Karinxxx schreef: | Maar kan het eigendomsvoorbehoud ook tot zekerheid voor de betaling van de kosten van vervoer en verzekering van de goederen strekken? |
Ik weet niet zeker of dat kan, maar het lijkt me hier niet meer ter zake doen. De fietsonderdelen bestaan niet meer, dus revindicatie is niet meer mogelijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Anien
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 84
|
Geplaatst: wo 05 sep 2007 22:20 Onderwerp: |
|
|
[quote="bona fides"] Karinxxx schreef: | De fietsonderdelen bestaan niet meer, dus revindicatie is niet meer mogelijk. |
welk artikel was dat ook al weer? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 05 sep 2007 22:37 Onderwerp: |
|
|
* doet boek 5 BW vast open voor Anien * _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 05 sep 2007 22:55 Onderwerp: |
|
|
Anien schreef: | bona fides schreef: | De fietsonderdelen bestaan niet meer, dus revindicatie is niet meer mogelijk. |
welk artikel was dat ook al weer? |
Karinxxx spreekt van zaaksvorming op grond waarvan B eigenaar van de fietsen is. Zaaksvorming is art. 5:16 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Anien
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 84
|
Geplaatst: wo 05 sep 2007 23:04 Onderwerp: |
|
|
Dank u |
|
|
|
 |
|