Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 15:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zaaksbeschadiging (350 Sr)?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sjoukje87

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: do 06 okt 2011 19:50    Onderwerp: Zaaksbeschadiging (350 Sr)? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraag over een casus. Strafrecht is niet mijn sterkste punt dus ik hoop dat iemand me kan helpen.

Casus: een jongen probeert een grap met een vriend uit te halen door die zijn gloednieuwe auto te verfen in een andere kleur met afwasbare verf. Wanneer hij een gedeelte heeft gedaan, wil hij proberen of het daadwerkelijk eraf wil. Hij heeft echter niks voorhanden om het uit te vegen. In de struiken ziet hij een een oud doekje liggen en deze gebruikt hij vervolgens. Dit doekje laat, door het zand en aarde op de doekje, grote krassen op de auto achter. De jongen loopt vervolgens weg.

Heeft hij zich schuldig gemaakt aan zaaksbeschadiging ex 350 Sr?
Ik vind het vooral lastig omdat er in de delictsomschrijving 'opzet' staat. Mijn inziens heeft hij geen opzet gehad op het vernielen/beschadigen van de auto.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 06 okt 2011 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Opzet op het beschadigen niet, maar kijk eens naar voorwaardelijk opzet.
sjoukje87

BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2011 11:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Opzet op het beschadigen niet, maar kijk eens naar voorwaardelijk opzet.

Dat dacht ik later inderdaad ook aan. Bedankt voor je antwoord! Smile
bona fides

Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2011 11:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En voorwaardelijk opzet is natuurlijk wél opzet.

Of hier sprake is van voorwaardelijk opzet betwijfel ik trouwens. De jongen moet natuurlijk wél de schade vergoeden, maar het lijkt me niet dat hij naar de gevangenis moet.

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2011 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou deze situatie ook niet zo snel onder het strafrecht plaatsen. Het strafrecht is ten slotte bedoelt als uiterst redmiddel.

Denk meer aan onrechtmatige daad.
sjoukje87

BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2011 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thessa schreef:
Ik zou deze situatie ook niet zo snel onder het strafrecht plaatsen. Het strafrecht is ten slotte bedoelt als uiterst redmiddel.

Denk meer aan onrechtmatige daad.

Het is een opdracht voor strafrecht. We hebben net college gehad over de opzetsvormen, dus daar moet ik iets mee doen in deze casus. Ik vind het alleen vrij lastig om te zeggen of hier sprake is van voorwaardelijke opzet.
hilde12

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2011 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je een oud doekje van de aarde pakt en daarmee schoon gaat maken is de kans groot dat er krassen komen. Deze kans aanvaard je.
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2011 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij heeft in ieder geval de aanmerkelijke kans aanvaard dat blijvende schade zou ontstaan. Hij wist immers niet of de verf inderdaad wel te verwijderen was, anders zou hij dat niet proberen. Het besmeuren met verf lijkt mij overigens gewoon vernieling, ook als de schade (al dan niet eenvoudig) te herstellen is.

BerichtGeplaatst: za 08 okt 2011 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Hij heeft in ieder geval de aanmerkelijke kans aanvaard dat blijvende schade zou ontstaan. Hij wist immers niet of de verf inderdaad wel te verwijderen was, anders zou hij dat niet proberen. Het besmeuren met verf lijkt mij overigens gewoon vernieling, ook als de schade (al dan niet eenvoudig) te herstellen is.

Zo heb ik nu de casus opgelost via de voorwaardelijk opzet (ervarings) regels. Iedereen bedankt!
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2011 0:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet dat er arresten van de HR zijn die redeneren dat als het naar algemene ervaringsregels bekend is dat een bepaalde handeling met een aanmerkelijke kans tot een bepaald gevolg leidt, er sprake is van voorwaardelijk opzet. Het probleem dat ik met die redenering heb is dat algemene ervaringsregels niets zeggen over de mate van bewustheid aanwezig bij de verdachte.

Aan de andere kant vereist voorwaardelijk opzet volgens mij niet bewustheid van de aanmerkelijkheid van de kans, maar slechts bewustzijn van de kans. De aanmerkelijkheid van die kans mag dus volgen uit algemene ervaringsregels. Als het inderdaad zo werkt, dan zou het dus voldoende zijn als bewezen kan worden dat de jongen zich daadwerkelijk bewust was van de kans dat het fout zou gaan en die kans ook heeft aanvaard (ongeacht zijn idee van de grootte van die kans). Blijft ingewikkeld, voorwaardelijk opzet...

Ronald78 schreef:
Het besmeuren met verf lijkt mij overigens gewoon vernieling, ook als de schade (al dan niet eenvoudig) te herstellen is.

Daar vind ik inderdaad veel voor te zeggen. Heb je ook geen voorwaardelijk opzet meer nodig.

Wat mij betreft is de beslissing om de auto te gaan verven ook veel kwalijker dan de onfortuinlijke beslissing om het oude doekje te pakken. Maar dat heeft weer te maken met het verschil in intentie: er was duidelijk oogmerk op het verven van de auto, en hooguit een zwakke vorm van voorwaardelijk opzet op vernieling door het gebruik van het doekje.

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2011 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of het gebruik van een oude doek volgens ervaringsregels leidt tot beschadiging van de auto lijkt mij geen uitgemaakte zaak. De persoon in kwestie was zich daar in ieder geval niet van bewust, anders zou hij het niet gedaan hebben. Ik meen dat de redenatie is dat elk redelijk denkend mens het risico had moeten zien en het desondanks aanvaard is.
Zijn intentie was volgens de casus gericht op het schoonmaken van de auto en niet op het verder beschadigen van de auto. Het risico werd kennelijk door hem niet onderkend en derhalve al helemaal niet willens en wetens aanvaard.
sjoukje87

BerichtGeplaatst: zo 16 okt 2011 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allemaal hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik krijg morgen de opdracht terug en ik ben erg benieuwd! Smile
sjoukje87

BerichtGeplaatst: di 18 okt 2011 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb maandag mijn opdracht terug gekregen en ik had een plus! Misschien vinden jullie het nog leuk om het antwoord te lezen op deze casus:

Enige probleem is hier het bewijs van bestanddeel opzettelijk: heeft Nico opzettelijk de auto beschadigd? Heeft Nico tenminste bewust de aanmerkelijke kans aanvaard dat hij door het vegen met het doekje de auto zou beschadigen (1 pt)

Redenering via normaliteitssyllogisme is denkbaar:
1. Ieder normaal mens weet dat aan een oud doekje dat tussen de struiken heeft gelegen zand/aarde kan zitten en dat, als je daarmee over de motorkap veegt, een aanmerkelijke kans bestaat dat je die auto beschadigt.
2. Dat weet Nico, voor zover wij weten een normaal mens, dus ook (níet: had kunnen/moeten weten o.i.d.)
3. Heeft hij die kans ook aanvaard? Wetende dat de kans bestaat, is het wel heel erg eenvoudig om even te checken of het doekje vies is. Als je zelfs dat niet doet, dan aanvaard je de kans ook (vgl. drugsdelicten).
Aanvaarding via ‘uiterlijke verschijningsvorm’ (Slaan met Pistool) kan hier niet. Dit is geen gedraging die naar uiterlijke verschijningsvorm zozeer gericht is op beschadiging dat het niet anders kan dan dat de beschadiging heeft aanvaard.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds