|
Auteur |
Bericht |
STEAM
|
Geplaatst: di 06 jul 2010 11:16 Onderwerp: Wvg |
|
|
Beste mensen,
Ik wil jullie graag de volgende casus voorleggen:
Stel ik ben eigenaar van een woon/-winkel pand. De gemeente heeft het op het perceel het voorkeursrecht gevestigd. Bij een gewenste verkoop moet ik het perceel dus eerst aanbieden aan de gemeente. Ik wil dit niet, want ik heb een goede koper gevonden voor het pand.
Volgens mij is de verkoop van appartementsrechten uitgezonderd van de aanbiedingsplicht, het recht van appartement wordt immers niet genoemd in de begripsomschrijving van de Wvg. Kan ik nu het pand splitsen en vervolgens beide appartementsrechten of een van beide appartementsrechten verkopen?
Alvast bedankt voor jullie tijd. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: di 06 jul 2010 11:32 Onderwerp: |
|
|
Ik ben geen expert op dit gebied maar een appartementsrecht betekent toch dat je gezamenlijk eigenaar bent van de onroerende zaak.
Art. 1, onder f, Wvg, noemt als ververeemder de eigenaar van een onroerende zaak (appartement dus ook) en daarnaast verschillende zakelijke rechten, genoemd onder g.
Aangezien je nog steeds eigenaar bent van een onroerende zaak die het gaat vervreemden val je gewoon onder de Wvg en zul je het perceel moeten aanbieden.
Je krijgt trouwens een marktconforme aanbieding als het goed is en er is onderhandelingsruimte dus je zult er niet per definitie slechter van worden m.i. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
STEAM
|
Geplaatst: di 06 jul 2010 11:50 Onderwerp: |
|
|
Als appartementseigenaar ben je eigenaar van het appartementsrecht. Dit recht geeft het exclusieve gebruik van een deel van het appartementencomplex. Je verkoopt naar mijn idee dan ook geen deel van het eigendom, maar het exclusieve recht tot gebruik. Dit komt ook min of meer naar voren in artikel 5:117 BW, waarin is bepaald dat het appartementsrecht als zeflstandig registergoed kan worden overgedragen. Hiermee impliceert de wet dat er geen sprake is van (deel van) onroerend goed. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 jul 2010 13:43 Onderwerp: |
|
|
De "eigenaar" van een appartementsrecht is wel degelijk mede-eigenaar van het hele gebouw. Zie art. 5:106 lid 4 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: di 06 jul 2010 14:41 Onderwerp: |
|
|
En de manier waarop je probeert het appartementsrecht uit te leggen zou altijd nog neerkomen op een recht van vruchtgebruik dat ook wordt genoemd.
Echter, dit is dus niet het geval.
Je zult je erbij neer moeten leggen. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
|