|
Auteur |
Bericht |
cguy
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 20:25 Onderwerp: Wraking/verschoning |
|
|
Ik vind het echt verschrikkelijke om dit te moeten vragen, maar toch: de engelse term voor wraking en/of verschoning. Geen van mijn boeken vermeldt de juiste term.
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 20:38 Onderwerp: |
|
|
Of de termen 1 op 1 met verschoning en wraking corresponderen weet ik niet zeker, maar ik gok op exclusion en objection. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 20:49 Onderwerp: |
|
|
Mijn juridisch lexicon zegt:
Wraken (m.b.t. rechter) to challenge, to recuse (m.b.t. getuige) to challenge, to object to (m.b.t. bewijs) to challenge, to declare inadmissable
In Amerikaanse tv-series hebben ze het dacht ik ook vaak over mistrial wanneer de rechter verstrengelde belangen heeft.. (A mistrial occurs when 1) a jury is unable to reach a verdict and there must be a new trial with a new jury; 2) there is a serious procedural error or misconduct that would result in an unfair trial, and the judge adjourns the case without a decision on the merits and awards a new trial.)
Het lexicon meldt trouwens over het verschonen: to excuse (oneself from) _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 21:07 Onderwerp: |
|
|
De Rules of Court van het EHRM spreken van "withdrawal" en "exemption", zie Rule 28. De rechter moet zich eerst withdrawen, waarna de president hem of haar exempt. Een echte wrakingsprocedure lijkt niet te zijn geïimplementeerd, maar vermoedelijk gaat dit via Rule 28(4). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 21:50 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | De rechter moet zich eerst withdrawen, waarna de president hem of haar exempt. |
 _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
cguy
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 22:54 Onderwerp: |
|
|
Engels valt verbazingwekkend goed te combineren met het Nederlands!
Maar, in alle eerlijkheid, kan ik weinig vinden in combinatie met de desbetreffende termen. Het lijkt mij stug dat het fenomeen zo weinig voorkomt in andere rechtssystemen. Ik zoek door.
Ik dank U allen! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 23:21 Onderwerp: |
|
|
De termen die ik heb genoemd worden gebruikt in bestaande rechtssystemen voor min of meer hetzelfde begrip. Wel is het volgens mij in ieder systeem weer iets anders geregeld. Dat er in het Engels niet zulke éénduidige termen als "wraking" en "verschoning" lijken te bestaan verbaast mij eerlijk gezegd ook wel.
In de VS heet het recusal. In de VS beslist een rechter zo te zien zelf over een "wrakingsverzoek". In beroep kan een weigering dan worden getoetst. Een rechter heeft daar kennelijk volledige vrijheid om zich te verschonen. In andere landen is dat weer anders. Het idee is dan dat iedereen recht heeft op de rechter die door de wet is aangewezen. Als een rechter zich dan zonder geldige reden aan de zaak kan onttrekken, komt er van dat beginsel weinig terecht. In Nederland heeft de rechter die vrijheid inderdaad niet, hij moet gemotiveerd verschoning verzoeken en de kamer die over het verzoek beslist kan verschoning weigeren.
Een andere term die voor wraking gebruikt wordt is substitution with cause. Substitution without cause kennen wij in Nederland niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cguy
|
Geplaatst: zo 25 feb 2007 23:58 Onderwerp: |
|
|
Mag ik vragen waar je dat vandaan hebt? Klinkt als een potentieel interessant onderwerp voor een vak waar ik mee bezig ben. Comparative Criminal Law, overigens. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 26 feb 2007 0:07 Onderwerp: |
|
|
Je kunt gewoon op de links klikken: Wikipedia . Google helpt ook. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|