Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 0:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wordt B nu de eigenaar?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KimAmber

Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2013 10:50    Onderwerp: Wordt B nu de eigenaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey! Voor het vak inleiding privaatrecht kreeg ik de onderstaande vraag tijdens de werkgroep. Ben erg benieuwd hoe je zo'n vraag moet beantwoorden en hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.

De vraag luidt:
X heeft zijn boek aan A uitgeleend. A schenkt het boek aan B. B neemt het boek mee. Wordt B de eigenaar/rechthebbende?

X is de eigenaar van het boek; hij kan er de feitelijke macht over uitoefenen.
Op het moment dat hij het boek aan A uitleent, wordt A houder voor X. A mag het boek wel schenken aan B, maar B kan nooit eigenaar van dit boek worden, toch? Gezien het feit dat A slechts een houder is in de zin van art. 3:107 lid 2 BW. Ik weet even niet waar ik moet beginnen..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2013 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

B wordt geen eigenaar, omdat A niet beschikkingsbevoegd is (art. 3:84 BW). B kan ook geen aanspraak maken op derdenbescherming (art. 3:86 BW), omdat de schenking een rechtshandeling om niet is. Als je de vraag krijgt of iemand eigenaar is geworden, begin je altijd bij artikel 3:84 BW.
KimAmber

BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2013 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
B wordt geen eigenaar, omdat A niet beschikkingsbevoegd is (art. 3:84 BW). B kan ook geen aanspraak maken op derdenbescherming (art. 3:86 BW), omdat de schenking een rechtshandeling om niet is. Als je de vraag krijgt of iemand eigenaar is geworden, begin je altijd bij artikel 3:84 BW.

Top! Bedankt. Ik was zelf al begonnen bij art. 3:84 BW en begon dus te werken vanuit de eerste voorwaarde, namelijk een geldige titel. Buiten het feit dat B in casu geen eigenaar wordt, is er toch wel sprake van een geldige titel aangezien er sprake is van een schenkingsovereenkomst? (Ik moet alle drie de in art. 3:84 BW genoemde voorwaarden uitwerken).
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2013 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

KimAmber schreef:
Top! Bedankt. Ik was zelf al begonnen bij art. 3:84 BW en begon dus te werken vanuit de eerste voorwaarde, namelijk een geldige titel. Buiten het feit dat B in casu geen eigenaar wordt, is er toch wel sprake van een geldige titel aangezien er sprake is van een schenkingsovereenkomst? (Ik moet alle drie de in art. 3:84 BW genoemde voorwaarden uitwerken).

Er is een geldige titel, maar kun je ons nu vertellen waar de eigendomsoverdracht op stuk loopt?

BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2013 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
KimAmber schreef:

Er is een geldige titel, maar kun je ons nu vertellen waar de eigendomsoverdracht op stuk loopt?

Om te kijken of B eigenaar is moet voldaan worden aan de in art. 3:84 BW genoemde voorwaarden. Aan een geldige titel wordt voldaan aangezien er sprake is van een schenkingsovereenkomst. Aan levering wordt voldaan door middel van bezitsverschaffing (art. 3:90 BW) en deze bezitsverschaffing geschied dmv een feitelijke overdracht in de zin van art. 3:114 BW. Hetgeen waar het in casu op vastloopt is op het feit dat A niet beschikkingsbevoegd is in de zin van art. 3:84 lid 1 BW en dat B geen derdenbescherming geniet. B voldoet namelijk niet aan de in art. 3:86 BW gestelde eis(en). Hij krijgt het goed geschonken en dit is een overeenkomst dan om niet. (Hij voldoet echter wel aan de te goeder trouw die vereist wordt in art. 3:86 BW).

Doordat dus niet wordt voldaan aan de beschikkingsbevoegdheid van art. 3:84 BW kan B geen eigenaar worden!

(Ik heb de wetsartikelen uit mijn hoofd gedaan, dus weet niet precies of ze allemaal kloppen!)
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 23 sep 2013 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

KimAmber schreef:
Aan levering wordt voldaan door middel van bezitsverschaffing (art. 3:90 BW) en deze bezitsverschaffing geschied dmv een feitelijke overdracht in de zin van art. 3:114 BW.

Er wordt inderdaad geldig geleverd (en ik dacht dat je zou zeggen van niet). Omdat A niet bezitter is, is art. 3:114 BW niet direct van toepassing. Het bezit wordt ook niet aan B overgedragen. Het bezit wordt hem echter wel verschaft (en dat is wat art. 3:90 BW eist) door de zaak feitelijk aan B te overhandigen. Het is duidelijk dat B als ontvanger van een schenking voor zichzelf gaat houden.

Quote:
Hij krijgt het goed geschonken en dit is een overeenkomst dan om niet.

Overdracht om niet.

Quote:
Doordat dus niet wordt voldaan aan de beschikkingsbevoegdheid van art. 3:84 BW kan B geen eigenaar worden!

Doordat aan art. 3:84 BW niet is voldaan wegens beschikkingsonbevoegdheid van A en B zich niet kan beroepen op de derdenbescherming van art. 3:86 BW, is B geen eigenaar geworden. En in een tentamen moet je natuurlijk even vermelden dat een boek een roerende zaak is.

Probeer het zo precies mogelijk te formuleren. B kán nog wel degelijk eigenaar worden, bijv. door als bezitter te wachten tot de verjaringstermijn is verstreken.

BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2013 19:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
KimAmber schreef:
Aan levering wordt voldaan door middel van bezitsverschaffing (art. 3:90 BW) en deze bezitsverschaffing geschied dmv een feitelijke overdracht in de zin van art. 3:114 BW.

Er wordt inderdaad geldig geleverd (en ik dacht dat je zou zeggen van niet). Omdat A niet bezitter is, is art. 3:114 BW niet direct van toepassing. Het bezit wordt ook niet aan B overgedragen. Het bezit wordt hem echter wel verschaft (en dat is wat art. 3:90 BW eist) door de zaak feitelijk aan B te overhandigen. Het is duidelijk dat B als ontvanger van een schenking voor zichzelf gaat houden.

Quote:
Hij krijgt het goed geschonken en dit is een overeenkomst dan om niet.

Overdracht om niet.

Quote:

Doordat aan art. 3:84 BW niet is voldaan wegens beschikkingsonbevoegdheid van A en B zich niet kan beroepen op de derdenbescherming van art. 3:86 BW, is B geen eigenaar geworden. En in een tentamen moet je natuurlijk even vermelden dat een boek een roerende zaak is.

Probeer het zo precies mogelijk te formuleren. B kán nog wel degelijk eigenaar worden, bijv. door als bezitter te wachten tot de verjaringstermijn is verstreken.

Oké, bedankt voor de uitleg! Als ik het goed begrijp kan een houder dus nooit bezit overdragen, maar wel bezit verschaffen in de zin van art. 3:90 BW? Een eigenaar en/of bezitter kan dus enkel aan bezitsoverdracht doen?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2013 0:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

KimAmber schreef:
Oké, bedankt voor de uitleg! Als ik het goed begrijp kan een houder dus nooit bezit overdragen, maar wel bezit verschaffen in de zin van art. 3:90 BW? Een eigenaar en/of bezitter kan dus enkel aan bezitsoverdracht doen?

Wat je niet hebt kun je niet overdragen. Een bezitter die bezit verschaft, draagt het bezit over.

Het verschil is van belang voor levering c.p. Een bezitter kan wel leveren c.p. Een houder kan dat niet.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds