|
Auteur |
Bericht |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: ma 15 dec 2008 20:57 Onderwerp: |
|
|
ik heb ooit mijn huurhuis met toestemming van de woningbouw verhuurd dmv huisbewaring. dat was al veel geregel...
wat een probleem is, is als de degene aan wie je het verhuurt er een wietplantage begint oid. dan ben jij de pineut, zeker als schade bij de buren wordt veroorzaakt of ze elektra tappen ofzo. ik zou ook bang zijn dat ze je huis uitwonen. een borg is een manier, maar uit sommige horrorverhalen blijkt dat geen belemmering.
het is raadzaam contact op te nemen met de inboedelverzekering. als er brand uitbreekt is wel fijn om te weten of ze dekken als jij het inmiddels heb verhuurd.
het zijn allemaal doemscenario's maar het kan wel heel veel problemen opleveren.
het lijkt me inderdaad de beste manier om het viavia aan een bekende te verhuren of aan mensen die bv wachten op de bouw van hun nieuwbouwhuis. |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: di 16 dec 2008 13:01 Onderwerp: |
|
|
Het grootste probleem lijkt me nog steeds huurders die niet weg willen op de afgesproken datum. En dit ook niet hoeven, vanwege de huurbescherming.
Huurders die zich niet fatsoenlijk gedragen, kun je er in elk geval nog uitzetten. |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: di 16 dec 2008 16:00 Onderwerp: |
|
|
Ik bedenk me trouwens net, dat de woning misschien wel in aanmerking komt voor tijdelijke huur op basis van de Leegstandwet. Het gaat immers om een koopwoning dat nooit bewoond is geweest. Ik dacht dat dit altijd om huizen moest gaan die gesloopt gaan worden, maar dit is kennelijk niet het geval.
Als je wilt weten of je huis hiervoor in aanmerking komt, kun je contact opnemen met de gemeente, want je moet hiervoor een vergunning aanvragen. |
|
|
|
 |
roppie
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 21:55 Onderwerp: |
|
|
Ik heb wel eens gehoord dat je niet het huis moet verhuren maar een kamer. Dan met gedeeld gebruik van de andere ruimtes. Je zou dan op papier als verhuurder zelf de deler zijn van de andere ruimtes.
Hoe het precies zit weet ik niet maar er zal best iemand zijn die er meer vanaf weet. |
|
|
|
 |
Chantalle
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 22:29 Onderwerp: |
|
|
roppie schreef: | Ik heb wel eens gehoord dat je niet het huis moet verhuren maar een kamer. Dan met gedeeld gebruik van de andere ruimtes. Je zou dan op papier als verhuurder zelf de deler zijn van de andere ruimtes.
Hoe het precies zit weet ik niet maar er zal best iemand zijn die er meer vanaf weet. |
Dat kan alleen als je er zelf ook woont en voor maximaal 9 maanden. Daarna geldt de huurbescherming. Er is wel een extra ontbindingsgrond voor onzelfstandige woningen waar de verhuurder ook zijn hoofdverblijf heeft.
Quote: | Artikel 7:232 lid 3 BW
De artikelen 206 lid 3, 270, 271 lid 4, 272, 273, 274, 275, 276, 277 en 281 zijn gedurende negen maanden na het ingaan van de overeenkomst niet van toepassing op huur van woonruimte die niet een zelfstandige woning vormt en deel uitmaakt van een woning waarin de verhuurder zijn hoofdverblijf heeft en waarin niet eerder aan dezelfde huurder deze of andere woonruimte is verhuurd geweest. |
|
|
|
|
 |
roppie
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 23 jan 2009 0:24 Onderwerp: |
|
|
Ja dat bedoel ik. Op papier woon je daar ook. Maar je bent er nooit Je hebt ook een sleutel van de woning zodat je kan kijken of er geen ongeorloofde praktijken plaats vinden. En 9 maanden is een mooie tijd om het te verkopen. |
|
|
|
 |
Chantalle
|
Geplaatst: vr 23 jan 2009 12:02 Onderwerp: |
|
|
roppie schreef: | Ja dat bedoel ik. Op papier woon je daar ook. Maar je bent er nooit Je hebt ook een sleutel van de woning zodat je kan kijken of er geen ongeorloofde praktijken plaats vinden. En 9 maanden is een mooie tijd om het te verkopen. |
Denk je nu echt dat de rechter daar intrapt?
Misschien dat je de huurders zonder protesteren na 9 maanden de deur uit kan zetten, maar een beetje slimme huurder beroept zich op de huurbescherming. |
|
|
|
 |
|