|
Auteur |
Bericht |
einoel
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 12 jul 2010 11:19 Onderwerp: Woning betreden voor Sporenonderzoek |
|
|
Ik werk als Forensisch Medewerker bij de Politie. Om een voorbeeld te noemen van mijn werkzaamheden: in geval van een inbraak in een woning, ga ik ter plaatse om een sporenonderzoek te verrichten. Nu ontstond bij ons op de afdeling onduidelijkheid over het zgn 'binnentreden' in de betreffende woning.
Er zijn twee meningen binnen onze afdeling:
1: een aangever doet aangifte, geeft hiermee aan strafvervolging te wensen. Een onderzoek naar sporen op de PD maakt hier deel vanuit. Door ons wordt voorafgaand telefonisch contact opgenomen met de aangever, waarbij wij een afspraak maken voor een sporenonderzoek. Er mag dus vanuit gegaan worden dat wanneer wij daarop ter plaatse gaan, de aangever het wenselijk vindt dat we de woning in gaan om onderzoek te doen. Uiteraard blijft de aangever bij ons om op zijn aanwijzing de woning te doorlopen en te oriënteren waar zich mogelijk sporen bevinden.
2: een aangever doet aangifte, maar geeft hiermee niet automatisch toestemming om zijn woning binnen te gaan om onderzoek te doen. Ter plaatse moeten wij ons legitimeren (dat is in geval 1 natuurlijk ook), het doel van onze komst mededelen en toestemming vragen om binnen te komen.