Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 31 jul 2025 5:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wonen in een bedrijfspand - contract en opzegging
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MdH

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 01 dec 2011 13:01    Onderwerp: Wonen in een bedrijfspand - contract en opzegging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste lezer, ik heb een enigszins gecompliceerde juridische vraag waar ik zelf niet helemaal uit kom. Het gaat om een woonsituatie (mijn eigen woonsituatie).

4,5 jaar geleden ben ik gaan wonen boven een kantoor. Hoewel het huurcontract voor bepaalde tijd was - 1 jaar - was de bedoeling van beide partijen (Huurder en VerHuurder) om een situatie voor onbepaalde tijd vast te leggen. Dit is ook wederzijds uitgesproken tussen H en VH.

De boven het kantoor liggende woning maakt gebruik van de bedrijfsruimte van het kantoor - voor de opgang, en het pand als geheel is niet apart bemeterd voor gwl. Er is een inclusiefprijs afgesproken (all-in) tussen H en VH. De huurbetaling is altijd correct en op tijd geweest.

De bedrijfsvoering van VH in het kantoor op de begane grond loopt niet zoals verwacht en VH geeft nu aan het contract met Eigenaar E niet te willen verlengen. E gaat op zoek naar een andere huurder.

Mijn vraag: is het huurcontract tussen H en VH geldig te maken jegens eigenaar E? Als dat niet zo is, heeft H dan nog andere wegen tot zijn beschikking om zijn huurgenot te kunnen blijven genieten?

Alvast hartelijk dank voor uw inzichten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 01 dec 2011 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja feitelijk bent u onderhuurder van ver huurder. Indien de huurder er tussenuitvalt heeft de overeenkomst inderdaad ook ten opzichte van de eigenaar werking.

Leeftijd: 47

BerichtGeplaatst: do 01 dec 2011 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar als de Eigenaar niet wist van verhuur aan een andere inwoner en het bestemmingsplan staat geen woonfunctie toe (bijvoorbeeld omdat er geen woning, of uitsluitend een bedrijfswoning mag), vraag ik me af in hoeverre de Eigenaar gebonden is.

Het betreft dan immers illegaal gebruik van het verhuurde.

Kortom: ook het bestemmingsplan kan hier een rol spelen.
MdH

BerichtGeplaatst: do 01 dec 2011 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp van VH dat in het contract tussen hem en E expliciet is opgenomen dat onderverhuur toegestaan is.

Bedankt voor de reacties totnutoe!

Maakt het nog iets uit dat het contract tussen VH en E betrekking heeft op commercieel vastgoed?
ro-er

BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011 10:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaals, onderverhuur of ondervehruur in strijd met de bestemming zijn twee verschillende zaken.

Ook al staat in het verhuurcontract dat onderverhuur is toegestaan, dan geldt nog steeds dat een zelfstandige woonfunctie wel moet passen binnen het bestemmingsplan, anders is de onderverhuur illegaal, ook al staat in het contract dat onderverhuur is toegestaan.
Evil-cliniclown

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2011 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte TS,

Heeft u een eigen opgang/ingang (oftewel deur, hoeft u niet door het bedrijfspand heen om uw woning te bereiken)? + bent u niet afhankelijk van wezenlijke voorzieningen van buiten uw woning (douche/toilet/wc)? Dan heeft u een zelfstandige woning en valt het onder huurrecht. Het is niet noodzakelijk dat het pand is gesplitst in notariële eenheden, maar de feitelijke situatie geeft de doorslag.

Of het pand niet een eigen G/W/L bemetering heeft geeft niet de doorslag, maar is slechts indicatief.
MdH

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2011 9:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, de opgang is gedeeld. Dezelfde voordeur wordt gebruikt, en de toegang naar het gehuurde vindt plaats via de bedrijfsruimte.
ro-er

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2011 10:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit versterkt het vermoeden dat het niet gaat om een legale woning, maar ofwel om een illegaal als woning gebruikte bedrijfsruimte, ofwel om een bedrijfswoning, illegaal in gebruik als burgerwoning.

Kortom: ik adviseer je toch eerst eens uitzoeken of die bewoning überhaupt legaal is. Als dat namelijk niet het geval is, vraag ik me af of de Eigenaar gebonden is.
MdH

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2011 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Illegaal?

Het is gewoon een bedrijfspand met een woonhuis van twee verdiepingen erboven. Vaak wordt dat gesplitst, hier niet - waarschijnlijk omdat de breedte van het pand dan erg weinig ruimte zou overlaten voor een etalage.

Ik zou niet weten waarom de doorverhuur van de bovenwoning illegaal zou zijn, ook al omdat in het contract tussen E en VH is opgenomen dat onderverhuur toegestaan is.

Dat het geen zelfstandige woning is heeft toch geen invloed op de huurbescherming in Nederland?
ro-er

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2011 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het legaal is, heb je inderdaad alleen met het huurrecht te maken, maar tot op heden heb ik nog nergens kunnen lezen dat de panden legaal als burgerwoning gebruikt mogen worden.

Het gebeurt namelijk regelmatig dat mensen denken dat ze in een legale woning wonen, terwijl dat niet zo is, vandaar dat ik benadruk dat het verstandig is, dat zeker te weten.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2011 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ro-er schreef:
Als het legaal is, heb je inderdaad alleen met het huurrecht te maken, maar tot op heden heb ik nog nergens kunnen lezen dat de panden legaal als burgerwoning gebruikt mogen worden.

Het gebeurt namelijk regelmatig dat mensen denken dat ze in een legale woning wonen, terwijl dat niet zo is, vandaar dat ik benadruk dat het verstandig is, dat zeker te weten.

Ja maar dat is de vraag toch niet? Het gaat er om op welke manier dat door zou werken tussen eigenaar, huurder en onderhuurder.

Dat de situatie mogelijk niet conform het bestemmingsplan is, betekent nog niet dat de huur/verhuur illegaal is.

Als een en ander niet in overeenstemming is met het bestemmingsplan dan levert dat wel een opzeggingsgrond op voor de verhuurder en kan hij dus opzeggen, met de daarbij behorende formailteiten.

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2011 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ro-er schreef:

Ja maar dat is de vraag toch niet? Het gaat er om op welke manier dat door zou werken tussen eigenaar, huurder en onderhuurder.

Dat de situatie mogelijk niet conform het bestemmingsplan is, betekent nog niet dat de huur/verhuur illegaal is.

Als een en ander niet in overeenstemming is met het bestemmingsplan dan levert dat wel een opzeggingsgrond op voor de verhuurder en kan hij dus opzeggen, met de daarbij behorende formailteiten.

BerichtGeplaatst: di 06 dec 2011 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Precies, dus de bestemmingsplansituatie heeft wel degelijk betrekking op de vraag hoe e.e.a. doorwerkt in de nieuwe situatie en wat de kans is dat de huurder er kan blijven wonen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds