Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 12 mei 2024 5:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wijziging studie schuld aflossen IB-Groep (DUO)
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bellenbellen



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 250


BerichtGeplaatst: do 01 dec 2011 22:20    Onderwerp: Wijziging studie schuld aflossen IB-Groep (DUO) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer je een studieschuld hebt dan kun je partner zijn of haar inkomsten buiten beschouwing laten. Elke maand dat je dit doet wordt bovenop je tijd gelegd. In zo een geval kun je er wel circa 30 jaar over doen om je studieschuld af te lossen. Dit kan straks niet meer dat wanneer je een partner hebt dat je dat inkomen buiten beschouwing laat.

Wel kun je 5 jaar extra krijgen om niet af te lossen vanaf 2012.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Devil´s Advocate



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2011 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap het niet.
Dit is, wat er op de website van de IB-groep te vinden is over terugbetalen: http://www.ib-groep.nl/particulieren/studieschuld/hoeveel_terugbetalen.asp

Over het inkomen van je partner kan ik daar niets terug vinden. Wat is precies je vraag over het terugbetalen? En wat zijn je bronnen voor deze informatie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bellenbellen



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 250


BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2012 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had de informatie uit de eerste hand en deze info is nu toegevoegd aan de website:

Nieuwe regels voor nieuwe terugbetalers
Vanaf 1 januari 2012 verandert er een aantal dingen in de manier waarop een studieschuld terugbetaald moet worden. Deze wijzigingen gelden alleen voor terugbetalers die per of na 1 augustus 2009 voor het eerst studiefinanciering hebben ontvangen en niet eerder dan 1 januari 2012 hoeven te beginnen met het aflossen van hun studieschuld. U valt ook onder de nieuwe regels als u een schuld hebt omdat u te veel tegemoetkoming scholieren hebt ontvangen.

De belangrijkste wijzigingen voor deze groep terugbetalers zijn:

automatische incasso voor iedereen
u betaalt altijd terug naar draagkracht als dit in uw voordeel is
bij het berekenen van die draagkracht telt het inkomen van uw partner altijd mee.

http://www.ibgroep.nl/particulieren/studieschuld/studieschuld.asp

Ik heb er voor gekozen om mijn partner buiten beschouwing te laten. Dit levert mij namelijk financieel een voordeel op. Dit omdat ik zelf zeer laag inkomen heb. Echter ik dien wel voor 1 oktober van het jaar daarop volgend telkens aan te geven dat mijn partner buiten beschouwing wil laten. Stuur ik niet elk jaar een wijzigingsformulier op dan wordt mijn partner gewoon weer in de berekening mee genomen. Ik heb de IB-Groep een brief gestuurd dat ik tot nadere orde mijn partner buiten beschouwing wil laten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MarijnP



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 321


BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2012 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En je vraag is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
SanderT



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: di 24 jan 2012 8:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Bij het berekenen van die draagkracht telt het inkomen van uw partner altijd mee."

Door deze wijziging is het dus niet mogelijk voor studenten die per of na 1 augustus 2009 voor het eerst studiefinanciering hebben ontvangen en niet eerder dan 1 januari 2012 hoeven te beginnen met terugbetalen om het inkomen van de partner buiten beschouwing te laten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bellenbellen



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 250


BerichtGeplaatst: wo 25 jan 2012 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wilde jullie hierover informeren had niet direct een vraag hierover. Echter wat ik niet handig vind is dat wanneer ik mijn partner buiten beschouwing wil laten elk jaar een wijzigingsformulier dien in te vullen voor 1 oktober. Zo niet, dan telt automatisch je partner weer mee. In mijn situatie met hypotheek is het voor mij financieel voordeliger om mijn partner buiten beschouwing te laten.

Ik betaal nu iets van 17 euro per maand terug exclusief mijn partner. Ik heb DUO gevraagd waarom ze tot en met mijn 34e levensjaar naar het inkomen van mijn natuurlijke ouders kijken en zodra ik terug dien te betalen naar het inkomen van mijn partner wordt bekeken. Deze redenering konden ze mij niet uitleggen dat is de keuze van de wetgever geweest. Het zou mooier zijn dat de wetgever ook de motivatie hierbij doet schrijven zodat er minder weerstand is en meer begrip?

Gelukkig mag ik dus nog dankbaar gebruik maken van de regeling dat mijn partners inkomen niet meegeteld hoeft te worden.

Mocht ik gaan scheiden dan gaat de helft van mijn schuld mee naar mijn partner. Maar laat dat niet een reden zijn om nu te gaan scheiden!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
aardbei



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 26 jan 2012 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook voor studenten die voor 1-9-2009 studiefinanciering hebben ontvangen én nog niet in de aflosfase zitten. Hebben éénmaal de gelegenheid om over te stappen naar de nieuwe regeling. De wijzigingen zijn te lezen op de site van de DUO. Dit moet wel vóór de aflosfase aangevraagd worden, die meestal per 1-1-xxxx zal starten.

Vaak wordt er voor gekozen om het inkomen van de partner niet mee te laten tellen omdat de draagkracht dan hoger is dan het termijn dat wettelijk is vastgesteld. Als het inkomen niet meegeteld wordt, dan kan het zijn dat je een schuld hebt tot aan je dood (klinkt vreemd maar wel waar). Stel je heb een wettelijk termijn van € 200 pm en met draagkracht is de termijn € 0,00. Dan kom je dus nooit van je schuld af.

Als je in oktober niet reageert op het bericht dat je hebt gehad of er iets is gewijzigd in jouw situatie. Dan betekent dat niet dat de duo het inkomen opeens gaan meetellen. Het jaar daarop volgend zal het inkomen van de partner gewoon buiten beschouwing gelaten worden. Zo staat dat ook op de mailing doe je ontvangt.

Voor de berekening van de aanvullende beurs houden ze idd rekening met het inkomen van je natuurlijke ouder. Daar wordt van verwacht dat ze je steunen in je studieperiode.

Voor de terugbetaling, je voert namelijk een gezamenlijk huishouden. Dus logische dat alle kosten ook gezamenlijk worden betaald.

Studieschulden zijn niet overdraagbaar, staat ook in de WSF200. Deze zullen ook nimmer voor de helft verhaalt worden bij een eventuele scheiding. Als de rechter dit toch uitspreek, zul je een aparte rechtszaak tegen je partner moeten starten.

Tip: ook al ben je niet getrouwd dan wordt dat gewoon als partner gezien. (zie de wet AWIR)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bellenbellen



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 250


BerichtGeplaatst: wo 01 feb 2012 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je dient elk jaar aan te geven dat je partner buiten beschouwing wilt laten hoor! Dit dien je op te geven voor 1 oktober. Echter wanneer je het voor 1 maart van het jaar doorgeeft dan gaat het met terugwerkende kracht in.

Waarin staat dat de schuld niet overdraagbaar is in de wet WSF? Volgens mij heeft die wettekst te maken met het feit dat je overlijdt>

Moest de overledene nog een studieschuld en/of lening terugbetalen aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)? Deze zijn niet overdraagbaar aan de nabestaanden, ze worden na het overlijden kwijtgescholden. <<

Trouwens DUO spreekt studenten met je en jij aan, zodra je terug betaald wordt het u!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
aardbei



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 02 feb 2012 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je eenmaal een aanvraag hebt gedaan en daarbij aangegeven hebt een partner te hebben en je die wilt laten meetellen (als je onder de oude regels valt). Dan vraagt DUO het inkomen voor de draagkracht het jaar daarop volgend op bij de Belastingdienst. In oktober ontvangt de debiteur een brief waarop je kunt aangeven of er nog iets gewijzigd is. Dus als een debiteur nog steeds een partner heeft, dan wordt voor het jaar daarop volgend gewoon rekening gehouden met het inkomen van de partner. Je hoeft het dus NIET opnieuw door te geven.

Heb je een aanvraag gedaan en je wilt het inkomen van de partner buiten beschouwing laten. Ook dan zal dat op dezelfde wijze gaan. DUO zal dan alleen het inkomen van de debiteur opvragen bij de Belastingdienst. Ook dan krijg je een formulier of er iets gewijzigd is. Is dat niet het geval en het inkomen moet nog steeds buiten beschouwing gelaten worden. Dan zal dat voor de draagkracht het jaar daarop volgend gewoon op dezelfde wijze berekend worden. En ook dan hoef je het NIET opnieuw door te geven.

Dus je moet het formulier alleen terug sturen als er iets in je persoonlijke situatie gewijzigd is!

Het kan ook zijn dat DUO het inkomen niet kan opvragen bij de Belastingdienst, om wat voor reden dan ook. Dan ontvangt de debiteur een formulier Verzoek verlagen maandbedrag. Dit formulier moet je dan invullen en retourneren met de bijbehorende bewijsstukken. En ja, dan moet je opnieuw aangeven dat je het inkomen van je partner buiten beschouwing wilt laten.

Een aanvraag die voor 1 maart is opgestuurd is zal alsnog ingaan vanaf 1 januari. Staat los van wel of geen partner. Ook voor andere debiteuren is dit van toepassing.

Artikel 6.2. Verplichting debiteur terugbetaling studieschuld

1. Ontvangst van een lening of omzetting in een lening, of omzetting als bedoeld in artikel 6.17, verplicht degene die studiefinanciering heeft ontvangen tot terugbetaling van de lening vermeerderd met de volgens dit hoofdstuk berekende rente.


DUO zal dus nooit een deel op de ex-partner verhalen als dit bij een scheiding uitgesproken wordt. Nogmaals, dan moet de debiteur die een schuld heeft dit zelf verhalen op de ex-partner.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
danos23



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 16:19    Onderwerp: Re: Wijziging studie schuld aflossen IB-Groep (DUO) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Very Happy

Laatst aangepast door danos23 op di 07 feb 2012 16:21, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
danos23



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 16:19    Onderwerp: Re: Wijziging studie schuld aflossen IB-Groep (DUO) Reageer met quote Naar onder Naar boven

bellenbellen schreef:
Wanneer je een studieschuld hebt dan kun je partner zijn of haar inkomsten buiten beschouwing laten. Elke maand dat je dit doet wordt bovenop je tijd gelegd. In zo een geval kun je er wel circa 30 jaar over doen om je studieschuld af te lossen. Dit kan straks niet meer dat wanneer je een partner hebt dat je dat inkomen buiten beschouwing laat.

Wel kun je 5 jaar extra krijgen om niet af te lossen vanaf 2012.


Middag,

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Zelf ben ik na 10 jaar afgestudeerd. Vanaf nu ga ik beginnen met aflossen van mijn grote studieschuld. Ook ben ik dit jaar gaan samenwonen. Heb geen idee wat voor mij nu het handigst is te doen..
Momenteel werk ik in de horeca en heb ik dus een laag inkomen.
Mijn vriendin lost ook af.
Kan ik gebruik maken van joker jaren... is dit handig.. moet ik juist nu gaan aflossen aangezien ik toch vrij weinig inkomen heb...
Wanneer wordt het inkomen van mijn vriendin ook meegnomen in de berekening. (of niet omdat ze zelf ook aflost...)
Wat bevelen jullie aan?
Mvg,

danos
Bekijk profiel Stuur privé bericht
danos23



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 16:20    Onderwerp: Re: Wijziging studie schuld aflossen IB-Groep (DUO) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
aardbei



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2012 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je nu al begonnen bent met aflossen en je valt onder de oude regels. Dan is het niet meer mogelijk om nog over te stappen naar de nieuwe regels: Artikel 10a.2. WSF2000.

Als je dus onder de oude regels valt kun je er inderdaad voor kiezen om het inkomen van je partner buiten beschouwing te laten.

Stel, het vastgesteld termijn is € 200 pm en dat van je partner € 100.

Op basis van je inkomen zou je € 50 kunnen betalen. Maar, dat van je partner is op basis van het inkomen is vastgesteld op € 125. De gezamenlijk draagkracht is € 175 pm. Dat betekent dat het termijn van je partner € 100 blijft en het restant wordt bij jou in rekening gebracht. Dus je nieuwe termijn naar draagkracht is dan € 75. Zij moet dan ook draagkracht aanvragen. Anders zal er geen verdeling berekend kunnen worden. Hoop dat je het zo een beetje begrijpt!?

Op de site van DUO staat een rekenprogramma. Hier kun je zien wat je zou kunnen betalen obv je inkomen. Hierop kun je ook aangeven of je haar mee wilt laten tellen of niet.

Een aflosvrije periode is zinvol als je een hoog inkomen hebt en draagkracht dus geen zin heeft. Maar je lasten op dit moment hoog zijn. Bedenk wel dat de rente doorloopt in deze periode.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bellenbellen



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 250


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2012 1:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@d Aarbei:

Het is beslist niet waar dat wanneer je éénmaal gekozen hebt om je partner buiten beschouwing te laten dit dan ook zo blijft. Je dient elk jaar verzoek te doen om je lasten te verlichten. Ik dacht óók dat je eenmaal zo een formulier hebt opgestuurd je partner tot nadere wijziging van je zelf, buiten beschouwing blijft. Ik heb mijn partner vanaf 2011 buiten beschouwing gelaten. Echter in 2012 werd er opeens meer dan 150 euro van mijn rekening afgeschreven. Blijkt dat ik voor het jaar 2012 wederom verzoek verlagen maandbedrag studieschuld moest invullen.

Ik heb van DUO geen enkele correspondentie gehad dat zij de gegevens van de Belastingdienst niet konden opvragen. Zij schreven vanaf januari gewoon opeens meer dan 150 euro van mijn rekening af zodat ik er op dat moment achterkwam dat mijn partner weer meegenomen is in de berekening!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
aardbei



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2012 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bellenbellen

Dat kan kloppen, dat je een nieuwe aanvraag hebt moeten insturen. Dat heeft niets te maken met het feit dat je in 2011 hebt gekozen om het inkomen van je partner buiten beschouwing te laten.

Het heeft er dan mee dat maken dat duo je inkomen niet heeft kunnen opvragen bij de belastingdienst, dit kan verschillende redenen hebben. Als een aanvraag voor 1-6-x is verwerkt dan vraagt duo het inkomen op voor de draagkracht volgend jaar op. Het kan zijn dat die gegevens nog niet bij de belastingdienst bekend zijn. Als dat het geval is gaat er in oktober van dat jaar een bericht uit met een formulier dat je het zelf moet aanvragen en samen met een inkomensverklaring moet terug sturen. En ja, op dit formulier moet je opnieuw aangeven dat je het inkomen van je partner niet wilt laten meetellen. Het kan zijn dat je deze brief niet hebt ontvangen, maar ze worden wel verstuurd.

Als je aanvraag na 1-6-x is verwerkt. Dan vraagt duo het inkomen niet op, en dan moet je voor het jaar daaropvolgend opnieuw een formulier insturen. Het klopt dat je dan in oktober geen brief van DUO krijgt.

Deze uitleg heb ik op 2 januari hier ook al gepost!!

Geloof je het nog niet, dan bel je maar met de klantenservice.. Die kunnen dit bevestigen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds