|
Auteur |
Bericht |
Daphne2010
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 20 apr 2010 12:40 Onderwerp: Wijziging contract dmv addendum |
|
|
Ik wil door middel van een addendum op een bestaand contract de naam van een van de contract partijen veranderen. Moet dit addendum dan komen te staan op oude naam (dus de naam waarop het bestaande contract is getekend) of op de nieuwe naam. Ik zou zeggen op de oude naam, omdat je het juist in het addendum verandert, maar onze klant beweert het tegenover gestelde.
Wat zijn de risico's als dit fout gaat? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 20 apr 2010 13:23 Onderwerp: |
|
|
Als één contractpartij wordt vervangen door een andere partij, kan dit via een tussen die twee partijen opgemaakte akte (art. 6:159 lid 1 BW). Verder moet ergens de medewerking van de wederpartij uit blijken. Het is dus voldoende als alle partijen iets tekenen waaruit blijkt dat één partij is vervangen door een andere.
Als het niet gaat om de vervanging van een partij door een andere partij maar alleen om een wijziging van de naam van een partij, dan is die partij onder haar nieuwe naam gewoon nog steeds gebonden aan het oude contract en hoeft er in principe niets te worden veranderd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op di 20 apr 2010 13:31, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 20 apr 2010 13:25 Onderwerp: |
|
|
Het gaat hier om contractsoverneming. Artikel 6:159 lid 1 BW stelt hierover het volgende:
Quote: | -1. Een partij bij een overeenkomst kan haar rechtsverhouding tot de wederpartij met medewerking van deze laatste overdragen aan een derde bij een tussen haar en de derde opgemaakte akte. |
Het addendum is de in dit artikel genoemde akte. Die moet dus tussen jullie en de nieuwe wederpartij zijn. De klant heeft dus gelijk. Als het addendum niet tussen deze partijen is opgesteld, kan er later worden tegengeworpen dat de volgens dit artikel noodzakelijke akte ontbreekt, en het contract dus niet over is gegaan. Stel het addendum op tussen jullie en de nieuwe partij.
Echter is het verstandig om de oude partij het addendum voor akkoord te laten tekenen. Daarmee is direct vastgelegd dat de in het artikel genoemde medewerking ook is verkregen. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 20 apr 2010 13:59 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: | Het addendum is de in dit artikel genoemde akte. Die moet dus tussen jullie en de nieuwe wederpartij zijn. |
Zoals ik art. 6:159 lid 1 BW lees moet het gaan om een akte tussen de oude en de nieuwe partij ("haar" verwijst naar de partij die overdraagt), en moet de wederpartij haar medewerking verlenen om de overname geldig te doen zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 20 apr 2010 14:47 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Zoals ik art. 6:159 lid 1 BW lees moet het gaan om een akte tussen de oude en de nieuwe partij ("haar" verwijst naar de partij die overdraagt), en moet de wederpartij haar medewerking verlenen om de overname geldig te doen zijn. |
Ik denk dat je daar inderdaad gelijk hebt. Dan moet op het addendum dus worden opgenomen dat de [oude partij] haar rechtsverhouding met [jullie] overdraagt aan [nieuwe partij], en [jullie] akoord gaan met deze overdracht. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Daphne2010
|
Geplaatst: di 20 apr 2010 16:57 Onderwerp: |
|
|
Ok, bedankt. Klinkt inderdaad logisch! |
|
|
|
 |
Daphne2010
|
Geplaatst: di 20 apr 2010 17:22 Onderwerp: |
|
|
Ik lees de reacties nog eens na, maar wij blijven de contractpartij, alleen onze klant wil de overeenkomst op een andere BV zetten (dus wel allemaal binnen dezelfde holding), dus de twee BV's moeten een akte opstellen en wij moeten daar dan mee instemmen?
Kunnen we dit dan ook in één keer regelen in een Framework overeenkomsten voor alle deelovereenkomsten die onder deze framework vallen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 20 apr 2010 18:00 Onderwerp: |
|
|
Daphne2010 schreef: | Ik lees de reacties nog eens na, maar wij blijven de contractpartij, alleen onze klant wil de overeenkomst op een andere BV zetten (dus wel allemaal binnen dezelfde holding), dus de twee BV's moeten een akte opstellen en wij moeten daar dan mee instemmen? |
Ja.
Quote: | Kunnen we dit dan ook in één keer regelen in een Framework overeenkomsten voor alle deelovereenkomsten die onder deze framework vallen? |
Lijkt mij wel, ja. Het lijkt mij voldoende als met voldoende nauwkeurigheid is vast te stellen welke overeenkomsten worden overgenomen door de andere BV. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
CJM
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 20 apr 2010 19:01 Onderwerp: |
|
|
Bij mij op werk maken wij in zo een situatie geen addendum op een contract, maar we maken een op zich zelf staand contract tussen 3 partijen. Dat zijn: wij, de oude partij en de nieuwe partij. In het kort komt het erop neer dat, in het contract staat dat de oude partij alle verantwoordelijkheden aan de nieuwe partij overdraagt en dat alle drie de partijen daarmee akkoord gaan. Er worden drie originele exemplaren van het contract gemaakt, iedere partij ondertekend die 3 originelen en iedere partij ontvangt één origineel.
Vervolgens wordt in eventuele addenda op de oude contracten de naam van de nieuwe partij gebruikt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 20 apr 2010 19:12 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt me formeel inderdaad juist. Het gaat niet om een addendum op het bestaande contract, want de akte wordt opgemaakt tussen andere partijen. Er verandert ook niets aan de rechten en plichten die uit de overeenkomst voortvloeien; alleen de (rechts)persoon van één van de partijen verandert.
Maar mocht er toch "addendum" boven worden gezet, dan zal dat geen gevolgen hebben zolang maar duidelijk is wat ermee is bedoeld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|