Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 1:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wijziging contract dmv addendum
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Daphne2010

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 12:40    Onderwerp: Wijziging contract dmv addendum Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil door middel van een addendum op een bestaand contract de naam van een van de contract partijen veranderen. Moet dit addendum dan komen te staan op oude naam (dus de naam waarop het bestaande contract is getekend) of op de nieuwe naam. Ik zou zeggen op de oude naam, omdat je het juist in het addendum verandert, maar onze klant beweert het tegenover gestelde.

Wat zijn de risico's als dit fout gaat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als één contractpartij wordt vervangen door een andere partij, kan dit via een tussen die twee partijen opgemaakte akte (art. 6:159 lid 1 BW). Verder moet ergens de medewerking van de wederpartij uit blijken. Het is dus voldoende als alle partijen iets tekenen waaruit blijkt dat één partij is vervangen door een andere.

Als het niet gaat om de vervanging van een partij door een andere partij maar alleen om een wijziging van de naam van een partij, dan is die partij onder haar nieuwe naam gewoon nog steeds gebonden aan het oude contract en hoeft er in principe niets te worden veranderd.

Laatst aangepast door bona fides op di 20 apr 2010 13:31, in totaal 1 keer bewerkt
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hier om contractsoverneming. Artikel 6:159 lid 1 BW stelt hierover het volgende:
Quote:
-1. Een partij bij een overeenkomst kan haar rechtsverhouding tot de wederpartij met medewerking van deze laatste overdragen aan een derde bij een tussen haar en de derde opgemaakte akte.

Het addendum is de in dit artikel genoemde akte. Die moet dus tussen jullie en de nieuwe wederpartij zijn. De klant heeft dus gelijk. Als het addendum niet tussen deze partijen is opgesteld, kan er later worden tegengeworpen dat de volgens dit artikel noodzakelijke akte ontbreekt, en het contract dus niet over is gegaan. Stel het addendum op tussen jullie en de nieuwe partij.

Echter is het verstandig om de oude partij het addendum voor akkoord te laten tekenen. Daarmee is direct vastgelegd dat de in het artikel genoemde medewerking ook is verkregen.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Het addendum is de in dit artikel genoemde akte. Die moet dus tussen jullie en de nieuwe wederpartij zijn.

Zoals ik art. 6:159 lid 1 BW lees moet het gaan om een akte tussen de oude en de nieuwe partij ("haar" verwijst naar de partij die overdraagt), en moet de wederpartij haar medewerking verlenen om de overname geldig te doen zijn.

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Zoals ik art. 6:159 lid 1 BW lees moet het gaan om een akte tussen de oude en de nieuwe partij ("haar" verwijst naar de partij die overdraagt), en moet de wederpartij haar medewerking verlenen om de overname geldig te doen zijn.

Ik denk dat je daar inderdaad gelijk hebt. Dan moet op het addendum dus worden opgenomen dat de [oude partij] haar rechtsverhouding met [jullie] overdraagt aan [nieuwe partij], en [jullie] akoord gaan met deze overdracht.
Daphne2010

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, bedankt. Klinkt inderdaad logisch!
Daphne2010

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees de reacties nog eens na, maar wij blijven de contractpartij, alleen onze klant wil de overeenkomst op een andere BV zetten (dus wel allemaal binnen dezelfde holding), dus de twee BV's moeten een akte opstellen en wij moeten daar dan mee instemmen?

Kunnen we dit dan ook in één keer regelen in een Framework overeenkomsten voor alle deelovereenkomsten die onder deze framework vallen?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daphne2010 schreef:
Ik lees de reacties nog eens na, maar wij blijven de contractpartij, alleen onze klant wil de overeenkomst op een andere BV zetten (dus wel allemaal binnen dezelfde holding), dus de twee BV's moeten een akte opstellen en wij moeten daar dan mee instemmen?

Ja.

Quote:
Kunnen we dit dan ook in één keer regelen in een Framework overeenkomsten voor alle deelovereenkomsten die onder deze framework vallen?

Lijkt mij wel, ja. Het lijkt mij voldoende als met voldoende nauwkeurigheid is vast te stellen welke overeenkomsten worden overgenomen door de andere BV.

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij mij op werk maken wij in zo een situatie geen addendum op een contract, maar we maken een op zich zelf staand contract tussen 3 partijen. Dat zijn: wij, de oude partij en de nieuwe partij. In het kort komt het erop neer dat, in het contract staat dat de oude partij alle verantwoordelijkheden aan de nieuwe partij overdraagt en dat alle drie de partijen daarmee akkoord gaan. Er worden drie originele exemplaren van het contract gemaakt, iedere partij ondertekend die 3 originelen en iedere partij ontvangt één origineel.

Vervolgens wordt in eventuele addenda op de oude contracten de naam van de nieuwe partij gebruikt.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2010 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt me formeel inderdaad juist. Het gaat niet om een addendum op het bestaande contract, want de akte wordt opgemaakt tussen andere partijen. Er verandert ook niets aan de rechten en plichten die uit de overeenkomst voortvloeien; alleen de (rechts)persoon van één van de partijen verandert.

Maar mocht er toch "addendum" boven worden gezet, dan zal dat geen gevolgen hebben zolang maar duidelijk is wat ermee is bedoeld.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds