|
Auteur |
Bericht |
johank1974
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 11:25 Onderwerp: Wijziging KA |
|
|
Hallo,
Mijn ex gaat eind deze maand samenwonen met haar nieuwe vriend en samen met mijn kinderen.
Zij verdienen nu samen veel meer dan ik alleen. Kan ik dan een nieuwe berekening van de KA aanvragen?
Moet ik daarvoor dan naar een rechbank?
Bedankt,
Johan |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 12:42 Onderwerp: |
|
|
Je kunt een wijzigingsverzoek indienen bij de rb. Zolang de beschikking niet is gewijzigd kan je ex de k-ali nog innen, evt via Lbio.
De wijzigingsgrond obv 1:401 lid 1 BW is dat zij gaat samenwonen. Haar vriend is niet onderhoudsplichtig richting jouw kids want ze zijn niet getrouwd. Zijn inkomen telt dus op zich niet mee bij het berekenen van nieuwe k-ali. Maar ze kunnen wel de woonlasten delen waardoor haar draagkracht stijgt en ex waarschijnlijk een (groter) aandeel in de kosten kinderen kan voldoen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat ook haar heffingskortingen en evt toeslagen minder zullen worden als ze gaat samenwonen. |
|
|
|
 |
Joey26
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 13:17 Onderwerp: |
|
|
Tremanormen hoofdstuk 7g.
Quote: | Inkomen van de nieuwe partnerBij een nieuwe partner met eigen inkomsten is het uitgangspunt dat deze daarmee in eigen onderhoud kan voorzien. Op grond van dit uitgangspunt blijft dit inkomen buiten de draagkrachtberekening. De partner wordt als het ware als een zelfstandige economische eenheid beschouwd. De helft van de woonkosten en van andere gezamenlijke lasten wordt aan de partner toegerekend en voor wat betreft de toepassing van de bijstands¬norm en het draagkrachtpercentage wordt de nieuwe partner buiten beschouwing gelaten (alleenstaande of alleenstaande ouder, zie ook 9 en 23). Maakt de onderhoudsplichtige aannemelijk dat zijn partner niet geheel in eigen onderhoud kan voorzien dan wordt het inkomen van de partner als gezinsinkomen bij dat van de onderhoudsplichtige opgeteld. Het netto maandinkomen vermeerderd met de vakantietoeslag van de partner wordt in dat geval onder vermeld.
Voor de toepassing van de bijstandsnorm en het draagkrachtpercentage worden de onderhoudsplichtige en zijn partner in deze situatie als gehuwden gezien.
Weigert de onderhoudsplichtige het inkomen van zijn partner bekend te maken dan moet worden aangenomen dat de partner in eigen onderhoud kan voorzien. Indien de partner geen inkomen heeft (of een zeer gering inkomen) dan bestaat er recht op uitkering van een bedrag gelijk aan de voor deze partner geldende algemene heffingskorting. | [/i][/b]
Overweeg e.e.a. even want ben bang dat het je niet veel gaat opleveren...kosten/batenanalyse ! |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: wo 21 jan 2009 13:49 Onderwerp: |
|
|
Het hangt af of de kinderalimentatie oorspronkelijk door de rechter is vastgesteld (door middel van een beschikking) of dat jullie in overleg de hoogte hebben afgesproken. Is het door de rechter bepaald, moet je inderdaad opnieuw naar de rechtbank (op de wijze die Sietske omschrijft). Is het in overleg gebeurt, kun je ook in overleg het bedrag wijzigen. |
|
|
|
 |
|