|
Auteur |
Bericht |
Lucca1988
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: vr 28 mei 2010 15:39 Onderwerp: Wijzgiging van processtukken door OM |
|
|
Beste Medeleden,
Is het mogelijk dat het OM wijzigingen in het strafdossier van de verdachte kan maken, nadat de dagvaarding al gestuurd is?
Ik bedoel hier niet de tenlastelegging , maar bijvoorbeeld het wijzigen van het adres of tijdstip die betrekking hebben op het misdrijf/overtreding waar de verdachte wordt voor vervolgd? |
|
|
|
 |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: ma 31 mei 2010 22:13 Onderwerp: Re: Wijzgiging van processtukken door OM |
|
|
Lucca1988 schreef: | Beste Medeleden,
Is het mogelijk dat het OM wijzigingen in het strafdossier van de verdachte kan maken, nadat de dagvaarding al gestuurd is?
Ik bedoel hier niet de tenlastelegging , maar bijvoorbeeld het wijzigen van het adres of tijdstip die betrekking hebben op het misdrijf/overtreding waar de verdachte wordt voor vervolgd? |
De OvJ mag dit soort wijzigingen doorvoeren totdat de zaak voor de rechter verschijnt. Ik weet niet of er een precieze termijn aan vastzit, maar dit soort wijzigingen mogen zeker. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 31 mei 2010 23:33 Onderwerp: Re: Wijzgiging van processtukken door OM |
|
|
Lucca1988 schreef: | Ik bedoel hier niet de tenlastelegging , maar bijvoorbeeld het wijzigen van het adres of tijdstip die betrekking hebben op het misdrijf/overtreding waar de verdachte wordt voor vervolgd? |
Plaats en tijdstip van de overtreding staan in de tenlastelegging. De tenlastelegging kan eigenlijk op ieder moment worden gewijzigd, zolang het maar binnen "hetzelfde feit" blijft. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 01 jun 2010 9:26 Onderwerp: |
|
|
Alleen is de vraag of het OM het strafdossier mag veranderen, niet de tll. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 01 jun 2010 10:14 Onderwerp: |
|
|
Tja, de vraag ging over tijd en plaats van het delict en die staan toch echt in de tll. Kan ik verder niet helpen.
Of andere stukken in het strafdossier kunnen worden veranderd hangt af van de aard van die stukken. Een proces-verbaal achteraf wijzigen kan natuurlijk niet zomaar, om maar wat te noemen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
John Locke
|
Geplaatst: di 01 jun 2010 11:10 Onderwerp: |
|
|
Wat de ts, denk ik, bedoelt is of je achteraf zaken in het dossier mag veranderen. (de plaats en tijd van het delict wordt nl waarschijnlijk ook wel ergens genoemd in de processtukken)
Het lijkt me dat plaats en tijd van het delict van bijv een schriftelijk bescheid en van de tll wel moeten overeenstemmen. Is dit niet zo, dan heeft het OM wel een probleem, alhoewel ik niet weet of dit voldoende grond is voor uitsluiting van het bewijs. Waarschijnlijk wordt het strafbare gedrag moeilijker te bewezen -> vrijspraak.
Daarnaast lijkt het me dat de advocaat op gezette tijden een kopie krijgt van het strafdossier. Als de OvJ daarna zaken gaat aanpassen valt dat toch wel erg op. Maar ik heb daar verder geen ervaring mee (gelukkig ) |
|
|
|
 |
John Locke
|
Geplaatst: di 01 jun 2010 11:10 Onderwerp: |
|
|
dubbel.....
Laatst aangepast door John Locke op wo 02 jun 2010 0:20, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: di 01 jun 2010 22:10 Onderwerp: |
|
|
John Locke schreef: | Wat de ts, denk ik, bedoelt is of je achteraf zaken in het dossier mag veranderen. (de plaats en tijd van het delict wordt nl waarschijnlijk ook wel ergens genoemd in de processtukken)
Het lijkt me dat plaats en tijd van het delict van bijv een schriftelijk bescheid en van de tll wel moeten overeenstemmen. Is dit niet zo, dan heeft het OM wel een probleem, alhoewel ik niet weet of dit voldoende grond is voor uitsluiting van het bewijs. Waarschijnlijk wordt het strafbare gedrag moeilijker te bewijzen -> vrijspraak.
Daarnaast lijkt het me dat de advocaat op gezette tijden een kopie krijgt van het strafdossier. Als de OvJ daarna zaken gaat aanpassen valt dat toch wel erg op. Maar ik heb daar verder geen ervaring mee (gelukkig ) |
Dit moet inderdaad maar de OvJ mag dit nog wel wijzigen tot het voor de rechter komt. Als het gaat om grotere wijzigingen ligt het eraan wat het is. |
|
|
|
 |
|