|
|
| Auteur |
Bericht |
Gucci
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 08 mrt 2010 20:04 Onderwerp: Wie is hier juridisch aansprakelijk? |
|
|
Ik heb (mondeling) opdracht gekregen van mijn direct leidinggevende om op een object extra (met 3 reserve klokpasjes) te in en uitklokken (urenregistratie) er wordt nu in dit gebouw (object)met minder mensen gewerkt (schoonmaken) maar er moet een bepaald aantal klokuren verantwoord worden naar de klant toe. voor de uitbetaling voor de schoonmaakdiensten.
Mijn baas wil deze opdracht naar mij toe (extra klokken) niet zwart op wit geven.
Er werken nu maar 6 mensen a 2 uur in het gebouw en met het extra klokkken lijkt het alsof er 9 mensen werken a 2 uur.
Wat als de opdrachtgever (waar wij schoonmaken) hier achter komt; wie is dan aansprakelijk? Ikzelf of mijn werkgever?
Het zit mij behoorlijk hoog, wij moeten allemaal 3x zo hard werken omdat er voorheen wel 9 mensen schoonmaakten en dat is nu teruggedraaid naar 6 mensen.
Gucci |
|
|
|
|
 |
Gucci
|
Geplaatst: di 09 mrt 2010 12:48 Onderwerp: |
|
|
| Niemand een antwoord? |
|
|
|
|
 |
harpy
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 93
|
Geplaatst: di 09 mrt 2010 14:26 Onderwerp: |
|
|
Er komt bijna altijd een antwoord, alleen niet direct. Het oplossen van een casus als deze is niet geheel eenvoudig. Geduld is dus een schone zaak.
Je probleem is dat je zelf meewerkt aan bedrog richting de opdrachtgever.
Nu is de werkgever in de meeste gevallen aansprakelijk voor het gedrag van zijn werknemers en zal daardoor de grootste problemen bij je baas komen te liggen, maar (en die is er altijd en daar zit ook het grootste probleem bij jou) je doet er moedwillig aan mee.
Dat je baas geen schriftelijke bevestiging wenst te geven kan ik wel begrijpen: hij bevestigd daarmee dat hij niet nakomt (richting opdrachtgever).
Hopelijk hebben je collegeau's ook een dergelijke mondelinge verplichtenis gekregen? Op die manier sta je namelijk sterker, je kan getuigen bij elkaar (mondelinge overeenkomsten zijn ook overeenkomsten, een werkgever die mondeling opdracht geeft, geeft nog altijd opdracht, je staat onder zijn aanwijzing). In principe is je baas aansprakelijk voor het bedrog zolang je bent aangestuurd door hem, maar dat je er zelf weet van hebt, doet er behoorlijk aan af.
Persoonlijk zou ik niet meewerken aan het verzoek van je baas, maar er zijn natuurlijk persoonlijke omstandigheden. Als bijvoorbeeld je een 1 jarig contract hebt en deze loopt af, is er bijna zekerheid dat je ontslagen wordt. Heb je daarintegen een vast contract, zou ik hier zeer zeker geen medewerking aan verlenen. Ontslag is op deze basis namelijk niet mogelijk.
Ik type dit op een moment dat ik even geen beschikking heb over aanverwante artikelen uit het BW, daarom even een hoop losse eindjes en zullen er hiaten zitten in de bovenstaande uitleg. Later volgt wellicht een dichter sluitstuk. |
|
|
|
|
 |
Gucci
|
Geplaatst: di 09 mrt 2010 15:37 Onderwerp: |
|
|
Dank voor je antwoord!
Ik heb zelf de leiding op dit object en stuur dus de mensen aan. Verder weten er nog een paar schoonmaakmedewerkers van hetgene wat ik hier heb geschreven.
Ik heb een vast contract (in uren) dus niet op een bepaad object; ik kan zonder meer overgeplaatst worden naar heel iets anders, wel binnen een bepaalde regio.
Ben nu moed aan het verzamelen om het aan "hogere" bazen te vragen hoe het nu precies zit. Ik weet hoeveel budget in geld en uren beschikbaar is (loonresultaten), die krijg ik iedere maand en ik zie niet in waarom er met minder mensen gewerkt moet worden en tegelijkertijd de ontbrekende schoonmakers toch in en uit te klokken. Alhoewel......... het zal wel om een bepaalde winst te kunnen behalen...
Helaas ten koste van de medewerkers! |
|
|
|
|
 |
|
|