|
Auteur |
Bericht |
Carla Mink
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: vr 19 sep 2008 11:15 Onderwerp: Wie aansprakelijk? |
|
|
Ik werk bij een distributeur die producten inkoopt voor de klant die het weer verkoopt aan de eindklant. Nu kopen bij een leverancier van ons producten in met onderhoudscontracten, waarbij wij de gegevens van de eindklant aangeven. Onze leverancier maakt daarop een onderhoudscontract tussen hem en de eindklant en stuurt dit contract ook naar de eindklant.
Nu horen wij de laatste tijd meer klachten over het niveau van de onderhoud en is het deze week dus bij 1 eindklant al geëscalleerd. Nu is de vraag wie de eindklant aansprakelijk moet stellen. Moet dat eerst via ons of moet dit rechtstreeks via onze leverancier?
Het lijkt mij, dat de eindklant rechtstreeks onze leverancier aansprakelijk kan stellen, aangezien het contract tussen onze leverancier en de eindklant is. Als ik het BW er op na sla, staat ook in BW6 art. 187, dat de producent (in dit geval de leverancier) aansprakelijk is.
Omdat ik een beginnend student rechten ben, wil ik toch graag jullie feedback hierover horen. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 19 sep 2008 16:04 Onderwerp: |
|
|
Je begeeft je in het lastige stuk van vertegenwoordiging. Als ik zo jouw casus bekijk zijn er twee mogelijkheden.
Ik begrijp dat jullie producten aankopen bij P en deze leveren aan W. Deze verkoopt ze aan K.
Als jullie opdracht hebben gekregen om in naam (lees: volmacht ex art. 3:60 BW) van W producten te kopen bij P, dan zijn jullie geen partij. Als binnen de bevoegdheid van de volmacht is gehandeld wordt de volmachtgever, in casu W gebonden.
Echter, dit is alleen van belang als de problemen zich voor hebben gedaan bij het aangaan van de overeenkomst.
Als ik het volgende lees: "Onze leverancier maakt daarop een onderhoudscontract tussen hem en de eindklant en stuurt dit contract ook naar de eindklant", dan concludeer ik dat er na levering een Ovk wordt gesloten tussen P en K.
Als er dus bij K problemen ontstaan m.b.t. onderhoud, dan dient hij zijn contract met P te raadplegen.
Heb je hier iets aan? |
|
|
|
 |
Carla Mink
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: ma 22 sep 2008 16:23 Onderwerp: |
|
|
Ja, daar heb ik wel wat aan. Dank je. |