|
Auteur |
Bericht |
liquid98
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: vr 30 aug 2013 20:23 Onderwerp: Wet koop op afstand, herroepingsrecht |
|
|
Hallo,
Gisteren heb ik een elektromotor bij een webshop gekocht. Deze
valt niet onder de uitzonderingen van het herroepingsrecht in de wet 'koop op afstand'.
Nu wil ik de motor terugsturen en de koop ontbinden. Maar de
eigenaar van de webshop weigert dit. Reden: 'het staat in de algemene voorwaarden van deze webshop dat we motoren niet terugnemen'.
Mijn vraag is: Mag je als winkeleigenaar je eigen voorwaarden
boven de wet stellen? Met als argument: het is mijn winkel
dus zul je ook mijn regels moeten accepteren?
Of heb ik gelijk en heb ik recht op herroeping?
Vriendelijk dank,
RvA
PS: Deze zin is afkomstig uit de algmene voorwaarden van de webshop:
Quote: |
Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht
1. Indien de consument niet over een herroepingsrecht beschikt, kan dit door de ondernemer alleen worden uitgesloten indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld. |
Wat betekent dit? Ben benieuwd! |
|
|
|
 |
ArneL
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 30 aug 2013 20:58 Onderwerp: |
|
|
liquid98 schreef: | Mag je als winkeleigenaar je eigen voorwaarden
boven de wet stellen? | De regeling mbt. het herroepingsrecht bij een koop op afstand is van dwingend recht, daarvan kan dus niet via de algemene voorwaarden of op andere wijze van worden afgeweken ten nadele van de consument (art. 7:46j BW). |
|
|
|
 |
liquid98
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: vr 30 aug 2013 21:19 Onderwerp: |
|
|
Hoi Arne,
Dat lijkt me duidelijk, dank je voor je antwoord.
RvA |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 31 aug 2013 11:47 Onderwerp: Re: Wet koop op afstand, herroepingsrecht |
|
|
Ik vat de betreffende bepaling uit de algemene voorwaarden op als dat u het wettelijke herroepingsrecht ook krijgt in de uitzonderingsgevallen, behalve wanneer de verkoper duidelijk heeft gemeld dat hij zich beroept op de uitzonderingsgevallen. De bepaling neemt u in dat geval geen wettelijke rechten af. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 31 aug 2013 15:32 Onderwerp: |
|
|
Beetje krom geformuleerde voorwaarde, want als de consument geen herroepingsrecht heeft, hoeft dat ook niet te worden uitgesloten.
Maar ik denk dat Alfatrion's uitleg de juiste is. Art. 8 lid 2 gaat namelijk verder met (zie bijv. hier):
Quote: | 2. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
a) die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
b) die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
c) die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
d) die snel kunnen bederven of verouderen;
e) waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
f) voor losse kranten en tijdschriften;
g) voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken. |
en dat zijn precies de producten waarvoor geen wettelijk herroepingsrecht bestaat.
Dus onder deze voorwaarden bestaat er altijd een herroepingsrecht, behalve wanneer de ondernemer dit duidelijk en tijdig heeft uitgesloten. Uitsluiting kan uiteraard alleen wanneer dit wettelijk mogelijk is, nl. in de gevallen genoemd in lid 2. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|