|
Auteur |
Bericht |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 12:06 Onderwerp: Wet gewetensbezwaren ? |
|
|
Mij is eens door een ambtenaar verteld dat er in Nederland een Wet gewetensbezwaren bestaat.
Door deze wet zou je bijvoorbeeld geen WW premies meer hoeven te betalen.
Het heeft dus niets te maken met militaire dienst.
Ik heb eens gezocht op google maar kon alleen maar iets vinden over een Wet gewetensbezwaren ivm de militaire dienst.
De ambtenaar vertelde mij ook dat ik hiervan geen gebruik zou willen maken , waarschijnlijk vanwege de negatieve aspecten van deze wet.
Ik kan echter nergens wat vinden wat dit nu precies inhoud.
Misschien dat iemand een linkje voor me heeft waar ik het een en ander na kan lezen of een concreet voorbeeld waarom ik geen gebruik van deze wet zou willen maken.
Alvast bedankt ! |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 13:01 Onderwerp: |
|
|
Wellicht is er meer te vinden in: BW7, titel 10, afdeling 9?
In artikel 7:681, lid 2, sub e BW staat er wel iets over gewetensbezwaar, maar dat gaat meer over het verrichten van arbeid.
Heb er verder ook niet echt veel over kunnen vinden  |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 15:48 Onderwerp: |
|
|
Zoek eens op 'gewetensbezwaren' op http://wetten.overheid.nl. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 18:27 Onderwerp: |
|
|
Bedankt !
Achteraf gezien schijn ik me vergist te hebben in waar deze wet betrekking op had. Ik heb denk ik een paar dingen door mekaar gehaald.
Na het doorpluizen van wetten.overheid.nl stuitte ik op een tekst die betrekking had op het verzekeringswezen. Hierin werd gesproken over mensen die uit religieuze gronden gewetensbezwaren tegen verzekeringen hebben. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 21:21 Onderwerp: |
|
|
Mensen die zich uit principe niet willen verzekeren hebben die mogelijkheid, al ken ik de precieze voorwaarden niet. Het komt erop neer dat ze geen premies sociale verzekeringen hoeven te betalen. In "ruil" daarvoor wordt hun tarief voor de 1e schijf van de inkomstenbelasting flink opgeschroefd, zodat ze er niet financieel maar slechts ideologisch wat mee opschieten.
De juiste term is geloof ik "gemoedsbezwaarde". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 28 jul 2006 1:38 Onderwerp: |
|
|
En als je gemoedsbezwaren tegen het betalen van belasting hebt?  _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: vr 28 jul 2006 7:57 Onderwerp: |
|
|
op grond van gemoedsbezwaren kan vrijstelling verkregen worden voor de verplichte sociale- en volksverzekeringen. dit komt oa voor bij gereformeerde mensen. De vrijstelling moet aangevraagd worden bij de SVB (zie oa art. 4.1 Wfsv op wetten.nl). |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: vr 28 jul 2006 9:33 Onderwerp: |
|
|
ergo sum schreef: | En als je gemoedsbezwaren tegen het betalen van belasting hebt?  |
Premies sociale- en volksverzekeringen worden doorgaans ook onder de noemer 'belasingen' geplaatst. Maar dat is weer geheel een ander discussiepunt wat te maken heeft met het 'gedekt risico-karakter' van een verzekering  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 29 jul 2006 0:16 Onderwerp: |
|
|
ergo sum schreef: | En als je gemoedsbezwaren tegen het betalen van belasting hebt?  |
Dan moet je bij de Europese Commissie gaan werken, of bij zo'n internationaal tribunaal. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: za 29 jul 2006 11:59 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | ergo sum schreef: | En als je gemoedsbezwaren tegen het betalen van belasting hebt?  |
Dan moet je bij de Europese Commissie gaan werken, of bij zo'n internationaal tribunaal. |
Of de NAVO bijvoorbeeld |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 29 jul 2006 12:47 Onderwerp: |
|
|
Volento Deo schreef: | Of de NAVO bijvoorbeeld |
Tenzij je ook gewetensbezwaren hebt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: za 29 jul 2006 13:28 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Volento Deo schreef: | Of de NAVO bijvoorbeeld |
Tenzij je ook gewetensbezwaren hebt. |
Jep...blijft nog maar 1 plek over waar je kunt leven: Mars.
Mannen kwamen toch sowieso van Mars en vrouwen van Venus?  |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 jul 2006 14:12 Onderwerp: |
|
|
Het zal daar dan wel saai zijn. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 29 jul 2006 14:50 Onderwerp: |
|
|
Een aardig artikel over gemoedsbezwaarden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: za 29 jul 2006 19:19 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Een aardig artikel over gemoedsbezwaarden. |
Best een fundamentalist die man... |