Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 19:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Werkzaam via een uitzendconstructie, onderbetaald
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MarijnP

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 27 jun 2013 20:19    Onderwerp: Werkzaam via een uitzendconstructie, onderbetaald Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds afgelopen maandag ben ik werkzaam via een uitzendbureau. Van tevoren is mij medegedeeld dat het bruto uurloon 9 euro bedraagt. Dit is zo'n 1560 euro per maand, uitgaande van 40 uur werken p/w en 21,67 werkdagen per maand. Ter vergelijking: het minimum loon is 1469 euro.

Na een aantal dagen daadwerkelijk gewerkt heb ben ik tot de conclusie gekomen dat het loon totaal niet in verhouding staat met de aard van de werkzaamheden en de mate van verantwoordelijkheid die de functie met zich meebrengt. Ik heb bijvoorbeeld ook in de functieomschrijving gelezen dat er voor het goed kunnen uitvoeren van de functie juridische kennis van op zijn minst HBO niveau vereist is. De meeste collega's die vast in dienst zijn hebben dan ook een HBO opleiding afgerond; ik kan mij niet voorstellen dat die genoegen nemen met een salaris dat net boven het minimumloon ligt.

Vervolgens heb ik de NBBU-CAO voor uitzendkrachten, de op de overeenkomst van toepassing zijnde CAO, er op nageslagen. Zoals ik al verwachtte wordt expliciet bepaald dat een uitzendkracht recht heeft op hezelfde loon als een vaste medewerker. Hierbij wordt verwezen naar de wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs:

Quote:
Artikel 8. Gelijke behandeling

1. De ter beschikking gestelde arbeidskracht heeft recht op ten minste dezelfde arbeidsvoorwaarden als die welke gelden voor werknemers werkzaam in gelijke of gelijkwaardige functies in dienst van de onderneming waar de terbeschikkingstelling plaatsvindt:
a. met betrekking tot het loon en overige vergoedingen;

b. op grond van een collectieve arbeidsovereenkomst of andere niet wettelijke bepalingen van algemene strekking die van kracht zijn binnen de onderneming waar de terbeschikkingstelling plaatsvindt, met betrekking tot de arbeidstijden, daaronder begrepen overwerk, rusttijden, arbeid in nachtdienst, pauzes, de duur van vakantie en het werken op feestdagen.
2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing met betrekking tot:
a. de voorschriften ter bescherming van zwangere werknemers, van werknemers die een borstkind voeden, kinderen en jeugdige werknemers en ter bevordering van de gelijke behandeling van mannen en vrouwen; en
b. de maatregelen ter bestrijding van discriminatie op grond van geslacht, ras, godsdienst of levensovertuiging, handicap, leeftijd of hetero- of homoseksuele gerichtheid,
die gelden op grond van een collectieve arbeidsovereenkomst of andere niet wettelijke bepalingen van algemene strekking die van kracht zijn binnen de onderneming waar de terbeschikkingstelling plaatsvindt.

Een vluchtige blik in het arbeidsvoorwaardenboek bij de inlener leerde mij vervolgens dat de op deze functie van toepassing zijnde schaal begint bij +- 2000,- €. Als dit klopt (en ik houd nog even een slag om de arm, ik heb het document alleen even scannend doorgelezen), word ik zo'n 450 euro per maand onderbetaald. Het gevoel dat het loon niet in verhouding staat tot de werkzaamheden die ik moet verrichten leek dus juist te zijn.

Hoog tijd om contact op te nemen met het uitzendbureau dus. Ik heb gister een mail getikt waarin ik aan heb gegeven dat ik het uurloon nogal laag vind gezien de aard van de werkzaamheden, de mate van verantwoordelijkheid en het feit dat juridische kennis op HBO vereist is voor het kunnen bekleden van de functie. Ik heb ze toen gevraagd om aan te geven hoe zij hier tegenaan kijken.

Vandaag heb ik een reactie ontvangen. De intercedente geeft hierin aan:
- dat dit het uurloon is dat ze met de werkgever hebben afgesproken.
- ze hier niet vanaf kunnen wijken.
- er ook een vrouw van 40 in dezelfde functie bij de inlener werkzaam is, die hetzelfde verdient.
- ze het uurloon van tevoren duidelijk hebben gecommuniceerd.

Dit lijkt me allemaal vrij irrelevant. Wat zij met de inlener hebben afgesproken is in principe mijn probleem, net zo min als het feit dat ze een ander ook onderbetalen. Dat ze het uurloon van tevoren hebben aangegeven is ook zeker juist, maar ook dat lijkt me niet zo van belang. Ik heb gewoon recht op dezelfde beloning als een vaste medewerker in dezelfde functie en dat krijg ik nu overduidelijk niet, ervan uit gaande dat een beginnende vaste medewerker inderdaad zo'n 2000 euro verdient (nogmaals, slag om de arm, ik zal het morgen nog even nakijken).

Maar goed, tijd om me dus op mijn juridische positie te beraden. Klopt de conclusie dat ik hetzelfde moet verdienen als een vaste medewerker? Hebben jullie advies over hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Ik wil daarbij wel benadrukken dat ik met plezier werkzaam ben en het absoluut niet op de spits wil drijven. Een verschil van 450 euro per maand vind ik echter ook weer te veel om het er zomaar te blijven zitten, dus vandaar dat ik me ook niet zonder slag of stoot overgeef. Maar ik ben in ieder geval niet van plan om morgen te gaan dreigen met een dagvaarding of iets dergelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MarijnP

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 27 jun 2013 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aanvulling: hierbij de relevante bepaling uit de NBBU cao.

Quote:
ARTIKEL 22
UURBELONING EN VERGOEDINGEN
1. Het loon en de vergoedingen van de uitzendkracht zijn gelijk aan het loon en vergoedingen
die worden toegekend aan werknemers, werkzaam in gelijkwaardige functies in dienst van
de inlener. Dit loonverhoudingsvoorschrift dient ter bescherming van de rust op de
arbeidsmarkt en is opgenomen in artikel 8 Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs
(Waadi).
2. Onder het loonverhoudingsvoorschrift vallen de volgende componenten:
> Uitsluitend het geldende periodeloon in de schaal;
> De van toepassing zijnde arbeidsduurverkorting. Deze kan - zulks ter keuze van de
uitzendonderneming - gecompenseerd worden in tijd en/of geld;
> Toeslagen voor overwerk, verschoven uren, onregelmatigheid (waaronder feestdagentoeslag) en ploegendienst;
> Initiële loonstijging;
> Onbelaste kostenvergoedingen: reiskosten, pensionkosten en andere kosten noodzakelijk wegens de uitoefening van de functie;
> periodieken.
3. a. In afwijking van lid 2 kan de uitzendonderneming met de uitzendkracht schriftelijk
overeenkomen dat de toeslagfactoren voor onregelmatige werktijden voor zover deze
meer bedragen dan 1, en/of de volledige toeslagfactoren voor overwerk, niet worden
uitbetaald maar worden toegekend als compensatie-uren.
b. De compensatie-uren kunnen, zulks ter keuze van de uitzendonderneming, toegekend
worden in tijd of geld. Met “toekenning in geld” wordt bedoeld: compensatie in tijd voor
zover de waarde in geld op het moment van toekenning toereikend is op het moment
van de opname.
c. De uitzendonderneming verstrekt de uitzendkracht een schriftelijke
opgave van zijn compensatie-uren.
4. De uitzendonderneming en de uitzendkracht kunnen schriftelijk overeenkomen dat een deel
van het loon als bedoeld in lid 1, inclusief de daarin begrepen toeslagen voor onregelmatige
werktijden en overwerk, alsmede de compensatie-uren als bedoeld in lid 3 en de bovenwettelijke vakantiedagen, wordt uitgeruild voor vrije vergoedingen of vrije verstrekkingen in
verband met extraterritoriale kosten (‘doelen’). De uitruil voor vrije vergoedingen of vrije
verstrekkingen is toegestaan met inachtneming van de volgende beperkingen en voorwaarden:
a. Uitruil van loon voor vrije vergoedingen of vrije verstrekkingen in verband met extraterritoriale kosten is uitsluitend toegestaan voor dubbele huisvestingskosten, vervoerskosten van en naar de woonplaats in het land van herkomst van de uitzendkracht en extra
uitgaven van levensonderhoud.
b. Bij uitruil van loon wordt rekening gehouden met dwingendrechtelijke bepalingen.
c. Uitruil van loon is uitsluitend toegestaan indien en voor zover fiscaal toelaatbaar.
d. Het bedrag van de vrije vergoedingen of de waarde van de vrije verstrekkingen die de
uitzendonderneming onbelast wil vergoeden of verstrekken wordt vermeld op de
loonstrook.
e. De uitruil van loon voor vrije vergoedingen of vrije verstrekkingen wordt vooraf met de
uitzendkracht overeengekomen en vastgelegd in (een aanvulling op) de uitzendovereenkomst. In de (aanvulling op de) uitzendovereenkomst wordt onder andere opgenomen
voor welke vrije vergoedingen of vrije verstrekkingen de uitzendkracht loon uitruilt en
voor welke periode dit wordt afgesproken.
f. Het loon na uitruil mag niet lager zijn dan het voor de uitzendkracht geldende wettelijk
minimumloon.
g. Uitruil van loon inclusief de daarin begrepen toeslagen voor onregelmatige werktijden en
overwerk alsmede de compensatie-uren als bedoeld in lid 3 en de bovenwettelijke
vakantiedagen, wordt beperkt tot een maximum van 30% van het loon als bedoeld in lid 1.20 CAO VOOR UITZENDKRACHTEN 21 CAO VOOR UITZENDKRACHTEN >>>
h. Een vrije vergoeding die in het kader van deze regeling wordt toegekend, blijft beperkt tot
de daadwerkelijk gemaakte kosten. Een vrije verstrekking die in het kader van deze regeling
wordt toegekend wordt gewaardeerd tegen de waarde in het economische verkeer.
i. Over het uitgeruilde loon worden geen (reserveringen voor) vakantiedagen, vakantiebijslag, kort verzuim en bijzonder verlof, feestdagen en wachtdagen opgebouwd. Het
voorgaande betekent dat alleen over het verlaagde loon voornoemde rechten worden
opgebouwd.
j. Over het uitgeruilde deel van het loon vindt, voor zover van toepassing, geen pensioenopbouw plaats.
k. De uitruil van een gedeelte van het loon heeft geen invloed op de grondslag van het
overwerkloon en de toeslag voor onregelmatige werktijden.
l. Het uitgeruilde loon en de waarde van de bovenwettelijke vakantiedagen die de
uitzendkracht uitruilt voor de vrije vergoeding of vrije verstrekking bedraagt maximaal
81 procent van het bedrag aan extraterritoriale kosten die de uitzendonderneming
onbelast wil vergoeden of verstrekken. Het percentage van 81 procent is niet van
toepassing op de uitruil van toeslagen voor onregelmatige werktijden en overwerk en de
compensatie-uren als bedoeld in lid 3.
5. Als het loon en de vergoedingen van de uitzendkracht niet kunnen worden vastgesteld
volgens het loonverhoudingsvoorschrift, bijvoorbeeld omdat er geen werknemers werkzaam
in gelijkwaardige functies in dienst van de inlener zijn, worden het loon en de vergoedingen
vastgesteld aan de hand van gesprekken die door de uitzendonderneming worden gevoerd
met de inlener en de uitzendkracht. In dit geval is de leidraad bij het vaststellen van het loon
het opleidingsniveau en de ervaring van de uitzendkracht en daarnaast de verantwoordelijkheden en benodigde capaciteiten die invulling van de functie met zich meebrengt. Indien de
uitzendkracht hierom verzoekt, maakt de werkgever aantoonbaar dat het loon en de
vergoedingen niet kunnen worden vastgesteld volgens het loonverhoudingsvoorschrift.
6. De verloning zal uitsluitend volgens de bruto-netto methodiek worden uitgevoerd. Indien
hiervan wordt afgeweken, zal het brutoloon in ieder geval conform het loonverhoudingsvoorschrift dienen te zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds