|
Auteur |
Bericht |
musiman2
Leeftijd: 42 Geslacht: Sterrenbeeld:
|
Geplaatst: di 04 sep 2007 15:34 Onderwerp: Werknemer verplichten zakelijk emailadres te verstrekken? |
|
|
Eerst de situatieschets.
Ik ben werkzaam bij een trainingsinstituut en geef IT trainingen, o.a. van Microsoft en Novell. Deze twee bedrijven verplichten ons om na afloop van de trainingen cursisten te laten evalueren via een bepaalde website.
De eerste vraag van de evaluatie is: het emailadres van de cursist; deze is nodig voor de follow-up evaluaties die een paar weken na deze eerste evaluatie naar de cursisten gemaild wordt; hiermee is in een zekere mate een ROI te berekenen.
Wanneer de cursisten echter hun emailadres niet willen verstrekken, dan staat de evaluatie website het toe om de evaluatie anoniem in te voeren. Maar nu kunnen wij naar onze klanten minder rapporteren over de effectiviteit en ROI van de trainingen.
Wanneer wij in ons offertestadium hier al rekening mee houden, door bij het punt: ROI, aan te geven dat hierbij het emailadres van de cursist wel noodzakelijk is, mag de werkgever dan VERPLICHTEN aan zijn personeel, dat die na afloop van een training het bedrijfs emailadres van zichzelf doorgeven op de evaluatie webpagina?
Of heeft de werkgever niks te zeggen over het gebruik (en aan derden verstrekken) van het zakelijke emailadres van een werknemer? |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22902
|
Geplaatst: di 04 sep 2007 15:54 Onderwerp: |
|
|
Mijns inziens kan de werkgever die zijn werknemers op cursus doet heel goed zelf de werk e-mailadressen van zijn werknemers aan het trainingsinstituut verstrekken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
musiman2
|
Geplaatst: di 04 sep 2007 16:44 Onderwerp: |
|
|
Het probleem is, dat de werkgever niet op deze evaluatie site kan komen...\
Dus MOETEN de werknemers zelf hun email adres wel invullen.
Kan de werkgever het aan zijn werknemers verplichten dat die hun (zakelijke) emailadres prijsgeven aan deze evaluatiesite?
Ter kennisgeving: het is de site www.metricsthatmatter.com |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
|
Geplaatst: di 04 sep 2007 17:33 Onderwerp: |
|
|
Tja, dat is niet het probleem van de werkgever of de werknemers. Als het niet mogelijk is om met een van de werkgever afkomstige lijst van e-mailadressen te werken, dan moet dat maar mogelijk worden gemaakt.
Werknemers zijn gehouden om redelijke instructies van de werkgever op te volgen, maar ik denk niet dat de werkgever zit te wachten op de rol van politieagent ten einde technische tekortkomingen in andermans website op te vangen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
musiman2
|
Geplaatst: di 04 sep 2007 18:51 Onderwerp: |
|
|
Het gaat mij nu even niet om de onvolkomenheden van deze site, want daar kan ik een boek vol van schrijven. Het feit is er nu eenmaal: Microsoft en Novell hebben ervoor gekozen met dit bedrijf in zee te gaan en wij als trainingsinstituten hebben nu het probleem dat we niet het volledige potentieel van dit meetinstrument kunnen benutten. En dan heb ik het nog niet gehad over het probleem dat Microsoft EIST dat gecertificeerde trainers ervoor zorgen dat cursisten niet anoniem evalueren; dit mag Microsoft echter in Europa niet eisen (WBP), maar bij een te groot aantal anonieme evaluaties kunnen Europese trainers hun trainer certificering kwijt raken... Maar daar gaat mijn vraag nu dus niet om.
Ik ben alleen benieuwd of er een wettelijke grond bestaat voor werkgevers of zij hun medewerkers kan verplichten hun zakelijke emailadressen ter beschikking van derden te stellen. Weet iemand hier een antwoord op? |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
|
Geplaatst: di 04 sep 2007 19:44 Onderwerp: |
|
|
musiman2 schreef: | Ik ben alleen benieuwd of er een wettelijke grond bestaat voor werkgevers of zij hun medewerkers kan verplichten hun zakelijke emailadressen ter beschikking van derden te stellen. Weet iemand hier een antwoord op? |
Het antwoord heb ik al gegeven, ja die wettelijke grond bestaat in de vorm van de algemene instructiebevoegdheid (art. 7:660 BW).
Dus je kunt als voorwaarde voor het geven van een training eisen dat werkgevers in hun werknemersreglement opnemen dat werknemers bij een cursus verplicht zijn hun werkemailadres ergens in te vullen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
musiman2
|
Geplaatst: wo 05 sep 2007 10:32 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor deze info! |
|