|
Auteur |
Bericht |
kopermine
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 jun 2007 20:58 Onderwerp: Werkgever weigert ontslag |
|
|
Na 8 jaar werkzaam te zijn geweest voor de zelfde werkgever heb ik besloten om mijn carriere bij een toeleverancier van mijn huidige werkgever voort te zetten. Mijn werkgever weigert medewerking te verlenen ten aanzien van mijn ontslag. Men is bereid mee te werken wanneer mijn nieuwe werkgever betaald voor de kosten naar het zoeken voor een vervanger (dit is akkoord bevonden) en ten tweede wanneer er een afgestemd akkoord is over de periode wanneer ik uit dienst treed. Ik heb mij te houden aan de wettelijke 1 maand opzeg termijn en er is een tegenaanbod gedaan van 2 maanden.
Ik ben van plan om toch over te stappen naar de nieuwe werkgever wanneer er geen akkoord op punt 2 komt alleen zit ik dan met het probleem dat er binnen mijn arbeidsovereenkomst een concurrentie en relatiebeding zit. Ik wil graag weten wat mijn kansen zijn ten aanzien van een eventuele procedure gezien het feit dat ik op persoonlijk en financieel vlak erg veel vooruit ga in de nieuwe functie en tevens het feit dat ik mee wil werken aan de tweede optie door mijn ontslag een maand uit te stellen. Mijn huidige werkgever is in deze met een 4 maanden termijn aangekomen als tegenbod hetgeen voor mijn nieuwe werkgever een te lange periode is.
Ik ben benieuwd of mijn huidige werkgever zo'n aggresieve houding aan mag nemen en mij in deze kan blokkeren aangezien het feit dat er ook op directie niveau hierover wordt gesproken en het in deze gesprekken op "business relatie" gespeeld wordt en dat men niet in een business relatie zo met elkaar om gaat.
Alvast bedankt voor eventuele reakties.
Mvg,
P |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 25 jun 2007 21:10 Onderwerp: |
|
|
Op basis van het concurrentiebeding kan de werkgever dit (en wel meer). De vraag is of het concurrentiebeding bij de rechter in voldoende omvang stand zou houden om het in dienst treden bij deze concurrent te verhinderen.
Voor ons valt dat niet te beantwoorden. Als je zekerheid wilt zul je een kort geding tegen je huidige werkgever moeten aanspannen. Dat is de gebruikelijke methode.
Ik neem overigens aan dat het concurrentiebeding schriftelijk is overeengekomen, en dat je functie nadien niet in belangrijke mate is gewijzigd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
kopermine
|
Geplaatst: ma 25 jun 2007 21:14 Onderwerp: |
|
|
Hallo Bona Fides
Bedankt voor je antwoord.
Mijn concurrentie en relatiebeding is inderdaad schriftelijk overeengekomen. Deze staat echter wel op functie beschreven zijnde technical engineer. In de tussentijd heb ik promotie gemaakt tot manager alleen is hier nooit een aanpassing voor geweest binnen de arbeidsovereenkomst waarin het beding staat.
Mvg,
P |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 25 jun 2007 21:28 Onderwerp: |
|
|
kopermine schreef: | Hallo Bona Fides
Bedankt voor je antwoord.
Mijn concurrentie en relatiebeding is inderdaad schriftelijk overeengekomen. Deze staat echter wel op functie beschreven zijnde technical engineer. In de tussentijd heb ik promotie gemaakt tot manager alleen is hier nooit een aanpassing voor geweest binnen de arbeidsovereenkomst waarin het beding staat.
Mvg,
P |
In dat geval is het concurrentiebeding niet langer van toepassing. |
|
|
|
 |
kopermine
|
Geplaatst: ma 25 jun 2007 21:31 Onderwerp: |
|
|
Hallo Steven,
Bedankt voor je antwoord, kan jij wellicht ook iets zeggen over het relatiebeding?
Mvg,
P |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 25 jun 2007 21:36 Onderwerp: |
|
|
kopermine schreef: | In de tussentijd heb ik promotie gemaakt tot manager alleen is hier nooit een aanpassing voor geweest binnen de arbeidsovereenkomst waarin het beding staat. |
Dat is buitengewoon gunstig! In ieder geval was het tot voor kort zo dat bij een belangrijke functiewijziging (bijv. een promotie tot manager) een concurrentiebeding opnieuw schriftelijk moest worden overeengekomen. Voor jou zou dit betekenen dat je nu helemaal niet aan een concurrentiebeding vast zit. Dan kun je gewoon met de normale opzegtermijn ontslag nemen (of stelt jouw arbeidsovk de opzegtermijn al op 4 maanden?) en bij de concurrent gaan werken.
Ik denk dat dit nog steeds geldt, maar toevallig kwam ik pas iets tegen over een recent arrest op dit gebied. Totdat ik dat terugvind durf ik even niets met zekerheid te zeggen. (Misschien heeft iemand anders daar iets over meegekregen?)
Het relatiebeding lijkt me nog wel geldig, maar dat komt er (neem ik aan) op neer dat je geen klanten mag meenemen. Zelfs zonder expliciet relatiebeding mag dat meestal niet, en ik neem aan dat dit ook niet speelt.
edit: informatie over het arrest waar ik aan dacht. Ik moet het zelf nog lezen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
kopermine
|
Geplaatst: ma 25 jun 2007 21:45 Onderwerp: |
|
|
Hallo Bona Fides.
Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest maar mijn nieuwe werkgever is een toeleverancier van mijn huidige werkgever. Mijn huidige werkgever is de enige die het product mag verkopen binnen Nederland.
De klanten die ik dus ga bezoeken kunnen het alleen maar bij mijn huidige werkgever inkopen.
Hopenlijk maakt dit iets meer duidelijk.
Mvg,
P
PS. Wel goed om te horen dat ik een goede kans maak en alvast enorm bedankt voor de al gegeven en te volgen reakties! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 25 jun 2007 21:58 Onderwerp: |
|
|
Ok, maar een beding dat jou verhindert om bij die toeleverancier in dienst te treden wordt normaal gesproken een (non-)concurrentiebeding genoemd. Het wordt geregeld door art 7:653 BW en de bijbehorende rechtspraak.
Zonder het recente arrest zou het m.i. een uitgemaakte zaak zijn: het beding zou niet meer gelden. Maar de HR heeft in dit arrest bepaald dat rechters niet meer automatisch mogen aannemen dat een functiewijziging tot ongeldigheid van een eerder overeengekomen concurrentiebeding leidt:
Quote: | De Hoge Raad maakt nu korte metten met die lagere rechtspraak. Hij heeft bepaald dat de rechter moet onderzoeken en motiveren of, en zo ja in hoeverre en in welke mate, die wijziging van de functie bij handhaving van het concurrentiebeding een belemmering voor hem vormt om een nieuwe, gelijkwaardige werkkring te vinden.
De rechter mag daarbij betekenis hechten aan de mate waarin de wijziging van de arbeidsverhouding redelijkerwijs was te voorzien voor de werknemer toen deze het beding aanvaardde. Hierdoor geldt nu dat een werknemer met een regulier voorzienbaar carrièreverloop bij normaal functioneren - bijvoorbeeld van junior accountant via de positie van accountant naar senior accountant - gehouden zal kunnen worden aan het oorspronkelijk overeengekomen concurrentiebeding. |
Van technical engineer naar manager lijkt me wat anders dan van junior accountant naar senior accountant. Maar als je werkgever dat anders ziet en jij zekerheid wilt, dan is een kort geding de aangewezen weg.
Het volledige arrest. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 26 jun 2007 1:38 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt me wel een terechte overweging van de HR. Maar goed, daarmee komen we wel weer in sferen van redelijkheid en billijkheid, of in het arbeidsrecht meer richting goed werkgever- en werknemerschap.
En dan lijkt mij wel een probleem op te doemen. Zoals ik het tot dusverre heb begrepen is het de bedoeling dat koppermine in NL produkten gaat verkopen aan derden waar tot dusverre zijn huidige baas een exclusief recht heeft. Hij gaat dus aan de concurrenten van z'n huidige werkgever verkopen. Of zie ik dat verkeerd?
Anderzijds, een aanzienlijke positieverbetering kan voor een rechter ook wel eens meespelen in de billikheidsafweging. |
|
|
|
 |
kopermine
|
Geplaatst: di 26 jun 2007 8:43 Onderwerp: |
|
|
Hallo Marco,
Neen dat is niet het geval. De verkoop van het product ziet er altijd als volgt uit.
Maker ---- distributeur ---- reseller ---- eindgebruiker
Direct vanaf de maker naar reseller of eindgebruiker is niet mogelijk, ikzelf schuif van distributeur naar maker. Aangezien er in NL geen andere distributeur is die dit product mag verkopen is er in mijn ogen dus geen sprake van een (non)concurrentie of relatiebeding.
Sterker nog ik help mijn huidige werkgever nog steeds alleen sta ik niet op de payrol
Mvg,
P |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 26 jun 2007 9:05 Onderwerp: |
|
|
Je nieuwe werkgever levert dus aan je huidige werkgever. Toch kan je huidige werkgever m.i. er een belang bij hebben je te houden aan het concurrentiebeding. Je nieuwe werkgever kan profiteren van de kennis en ervaring die je bij je huidige werkgever hebt opgedaan (vind ik persoonlijk een redenering van niets, bovendien in strijd met het recht op vrije arbeidskeuze (art 19 lid 3 Gw), maar is voor de rechter wel van belang). Bovendien is er sprake van verticale concurrentie, als je het zo mag noemen. Jij hebt wellicht inzicht in wat de afnemer bereid is te betalen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 26 jun 2007 19:56 Onderwerp: |
|
|
Wat me wel verbaast is dat je huidige werkgever het ontslag tegenhoudt? Je hebt namelijk gewoon recht op 1 maand opzegtermijn en volgens mij kan je werkgever dat ontslag op zichzelf niet tegenhouden.
Echter, omdat je gaat werken bij een relatie en/of concurrent van je huidige werkgever heb je dus wel kans dat je daardoor behoorlijk wat zult moeten betalen aan je huidige werkgever om de schade af te kopen. Maar dat hangt ook weer af van of de rechter zou oordelen dat je concurrentiebeding en relatiebeding wel/niet geldig is.
Ik ken zelf de nodige verhalen waarbij mensen vrij makkelijk naar de concurrent zijn overgestapt ondanks een concurrentiebeding. Maar meestal kwam dat omdat de werkgever daar geen actie in ondernam, dat is in jouw geval dus niet aan de orde omdat je werkgever wel degelijk protesteert. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 27 jun 2007 4:13 Onderwerp: |
|
|
Ik ben wel geneigd het in deze met bona eens te zijn. Men zou bijvoorbeeld ook nog kunnen denken aan de situatie dat maker meerdere distributeurs wenst of rechtstreeks aan resellers wenst te gaan verkopen. En anderzijds is daar de vrije arbeidskeuze en de aanzienlijke positieverbetering.
Ik zou toch maar eens aan een goede advocaat gaan denken. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
|