|
|
| Auteur |
Bericht |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: ma 14 apr 2008 18:27 Onderwerp: Werken in Nederland als Bulgaar |
|
|
Stel, een echtpaar, man en vrouw, verhuist vanuit Italie naar Nederland. De man woonde in Italie vanaf 1991, de vrouw vanaf 1997. Ze zijn daar ook getrouwd.
Een Italiaans paspoort hebben ze, ondanks herhaalde pogingen, nooit ontvangen. Derhalve hebben ze enkel Bulgaarse paspoorten.
Vanaf 1 januari 2008 verblijven ze in Nederland. Ze hebben hier inmiddels een huis gekocht. Nu willen ze echter werken, maar ze hebben begrepen dat dit niet kan, tenzij het werk is waarvoor op de Nederlandse arbeidsmarkt onvoldoende arbeidskrachten te vinden zijn. Tevens moet er dan een tewerkstellingsvergunning verleend worden.
Het CWI zou verder voor deze mensen niets kunnen doen.
Aan deze situatie zou pas na 2 jaar verandering komen, tenzij men 1 jaar in Nederland legaal heeft gewerkt.
Weet iemand hier meer van? |
|
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 14 apr 2008 18:46 Onderwerp: |
|
|
Bulgarije is dacht ik geen EU land, dus dan wordt het allemaal een stuk minder makkelijk.
Er is volgens mij meer dan genoeg op internet over te vinden, bijvoorbeeld deze hier: Artikeltje |
|
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: ma 14 apr 2008 19:03 Onderwerp: |
|
|
| Het is wel een EU-lidtstaat. Er is alleen - kennelijk - een uitzondering op dit vlak gecreëerd voor Bulgarije en Roemenië. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: ma 14 apr 2008 19:43 Onderwerp: |
|
|
Ja, voor wie het gemist heeft, Bulgarije en Roemenië zijn op 1 januari 2007 toegetreden tot de EU. De Europese Unie telt nu 27 lidstaten. Lijstje.
| IND schreef: | | Ondanks dat Roemenen en Bulgaren vanaf 1 januari 2007 Burger van de Unie zijn, gelden er voor de toegang tot de arbeidsmarkt bijzondere bepalingen. De Nederlandse regering heeft in dat kader besloten tot de handhaving van de verplichting voor de werkgever om te beschikken over een tewerkstellingsvergunning (TWV), ten behoeve van de door Roemenen en Bulgaren te verrichten werkzaamheden. Deze maatregel geldt in ieder geval voor een periode van twee jaar vanaf 1 januari 2007. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 15 apr 2008 22:58 Onderwerp: |
|
|
Kan men niet gewoon proberen bij een multinational aan het werk te komen? Als een soort expats? Dan loopt het wellicht wat makkelijker. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: di 15 apr 2008 23:55 Onderwerp: |
|
|
Nu ik de casus nog eens goed lees, als het echtpaar al zo lang naar ik aanneem legaal in Italíe heeft gewoond, kan ik me voorstellen dat daar ook bepaalde rechten aan te zijn ontlenen. Maar hoe dit precies werkt weet ik niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
ypr300
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 26 apr 2008 19:05 Onderwerp: |
|
|
informeer eens bij het CWI.
De normale regel is dat een bulgaar alleen in NL mag werken als hij een tewerkstellingsvergunning heeft (TWV). Dit moet de werkgever regelen. Een bulgaar heeft vanuit de EU bepalingen wel direct rechtmatig verblijf in NL, maar mag niet werken zonder TWV. Deze voorwaarde is in het leven geroepen om een te grote instroom van arbeiders uit Bulgarije/Roemenie te voorkomen omdat dat de NL arbeidsmarkt zou verzieken.
Maar punt is dat ze in Italie gewoond hebben. Vraag is of ze daar een geldige verblijfsvergunning hebben gehad en of dat ten positieve kan zijn. Eerlijk gezegd denk ik van niet |
|
|
|
|
 |
Prawo
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 102
|
Geplaatst: ma 13 sep 2010 10:19 Onderwerp: |
|
|
Beiden hadden in Italië hun duurzaam verblijfsrecht als EU burger kunnen aanvragen.
Volgens mij mogen ze daarmee niet naar Nederland komen om te werken. Wel hadden ze binnen twee jaar de mogelijkheid tot terugkeer naar Italië behouden.
Beiden hadden in Italië ook de verblijfsklimaat voor duurzaam verblijvende derdelanders kunnen aanvragen. Die geeft in ieder geval recht op verblijf in Nederland en na één jaar tot het verrichten van arbeid in loondienst.
Een en ander zou betekenen dat ze in dit specifieke geval als Bulgaren voor de toetreding meer rechten zouden hebben in Nederland dan als Bulgaren na de toetreding.
Je zou moeten uitzoeken of daar iets mee te doen is.
Maar het is al een oud topic, hoe is het afgelopen? |
|
|
|
|
 |
|
|