Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Zusvan
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 30 sep 2013 10:36 Onderwerp: Welke mogelijkheden zijn er? |
|
|
Goedemorgen, alvast mijn excuses voor het lange verhaal, maar ik ben op zoek naar antwoorden.
Mijn zus heeft samen met haar exvriend een zoontje van nu 5,5 mnd oud. Zij hadden samen gekozen voor een kindje, maar ineens stapte haar ex uit de relatie en kort daarna bleek zij al zwanger. Uiteindelijk heeft hij de kleine erkend in de zwangerschap, maar de kleine heeft wel de achternaam van mijn zus gekregen. Sinds de bevalling heeft hij het gezag nog niet aangevraagd, maar ik begreep dat hij dit ieder moment alsnog kan doen? Tijdens de zwangerschap zijn er ook afspraken gemaakt over de omgang tussen vader en kind én alimentatie. Beide afspraken komt hij nauwelijks (lees: niet) na, waar mijn zus emotioneel veel last van heeft. Wat betreft de alimentatie weten we dat het LBIO ingeschakeld kan worden, wat ze dus ook gaan doen als hij de gemaakte afspraak niet nakomt.
Maar nu vraag ik me een aantal dingen af:
* In hoeverre kan mijn zus haar exvriend dwingen om zijn plichten als vader na te komen (m.n. omgangsregeling)?
* Welke rechten heeft hij als vader en kan hij die ten alle tijden opeisen? En hoe zit dat als hij het tot die tijd heeft laten afweten?
* Welke rechten hebben de moeder en zus van haar exvriend? Zij hebben tot nu toe nog nooit de moeite genomen om de kleine bij mijn zus op te zoeken (behalve toen hij krap een half uur oud was), maar klagen flink over het feit dat ze hem nooit zien. Kunnen zij nu of in de toekomst een omgangsregeling opeisen als ze nu geen moeite doen?
* Wat gebeurt er als mijn zus onverhoopt komt te overlijden en de kleine heeft geen band opgebouwd met zijn vader? Is het dan voldoende om een voogd toe te wijzen in het testament van mijn zus of kan de biologische vader alsnog zijn zoon opeisen?
Mijn zus heeft meerdere malen geprobeerd om het gesprek aan te gaan, om toenadering te zoeken, maar haar ex heeft intussen zijn eigen waarheid rondom het gebeurde gecreëerd, verzint smoezen, stelt verkeerde prioriteiten (en ik denk dat hij het gewoon niet overziet, maar dat ziet hij dan weer niet in...). Logischerwijs heeft mijn zus het hier erg moeilijk mee. Enerzijds omdat het een hoop onrust brengt in haar leven (ze kan niet bouwen op de vader van haar kind, wat weer problemen rondom opvang e.d. met zich meebrengt) en anderzijds omdat ze onzeker is over de toekomst. Ze wil haar kind teleurstellingen besparen, maar weet niet goed hoe ze dit moet doen. Ik kan haar bijstaan in de emotionele vraagstukken, maar juridisch gezien heb ik onvoldoende kennis. Misschien zijn mijn bewoordingen/terminologie ook niet helemaal juist, maar hopelijk kan iemand me (ons) hiermee helpen.
groet |
|
|
|
 |
FlyingDutchman
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 66
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 05 okt 2013 3:40 Onderwerp: Re: Welke mogelijkheden zijn er? |
|
|
Zusvan schreef: | Mijn zus heeft samen met haar exvriend een zoontje van nu 5,5 mnd oud. Zij hadden samen gekozen voor een kindje, maar ineens stapte haar ex uit de relatie en kort daarna bleek zij al zwanger. Uiteindelijk heeft hij de kleine erkend in de zwangerschap, maar de kleine heeft wel de achternaam van mijn zus gekregen. Sinds de bevalling heeft hij het gezag nog niet aangevraagd, maar ik begreep dat hij dit ieder moment alsnog kan doen? |
Het antwoord van FlyingDutchman is incompleet. De vader kan inderdaad bij de rechtbank (gezamenlijk) gezag aanvragen op grond van art. 1:253c lid 1 BW. Vraagt hij om gezamenlijk gezag, dan wordt het verzoek slechts afgewezen indien:
Quote: | a. er een onaanvaardbaar risico is dat het kind klem of verloren zou raken tussen de ouders en niet te verwachten is dat hierin binnen afzienbare tijd voldoende verbetering zou komen, of
b. afwijzing anderszins in het belang van het kind noodzakelijk is. |
De vader staat op dit punt dus inderdaad vrij sterk.
Quote: | Tijdens de zwangerschap zijn er ook afspraken gemaakt over de omgang tussen vader en kind én alimentatie. Beide afspraken komt hij nauwelijks (lees: niet) na, waar mijn zus emotioneel veel last van heeft. Wat betreft de alimentatie weten we dat het LBIO ingeschakeld kan worden, wat ze dus ook gaan doen als hij de gemaakte afspraak niet nakomt. |
Ik dacht dat de hoogte van de alimentatie moet zijn vastgesteld door de rechter voordat het LBIO ingeschakeld kan worden. Misschien vergis ik mij.
Quote: | Maar nu vraag ik me een aantal dingen af:
* In hoeverre kan mijn zus haar exvriend dwingen om zijn plichten als vader na te komen (m.n. omgangsregeling)? |
Hij heeft de verplichting tot omgang met zijn kind (art. 1:377a lid 1 BW, tweede volzin, maar of dat praktisch valt af te dwingen is een tweede...
Quote: | * Welke rechten heeft hij als vader en kan hij die ten alle tijden opeisen? En hoe zit dat als hij het tot die tijd heeft laten afweten? |
Een brede vraag. Hij heeft als vader in ieder geval recht op omgang (ook art. 1:377a lid 1 BW, tweede volzin), en dat recht zal hij niet snel verspelen door het vooralsnog te laten afweten (zie art. 1:377a lid 3 BW voor de gevallen waarin recht op omgang hem door de rechter kan worden ontzegd. Door vader te zijn heeft hij nog allerlei andere rechten, zoals het recht om (gezamenlijk) gezag aan te vragen (een niet-ouder kan dat natuurlijk niet).
Quote: | * Welke rechten hebben de moeder en zus van haar exvriend? Zij hebben tot nu toe nog nooit de moeite genomen om de kleine bij mijn zus op te zoeken (behalve toen hij krap een half uur oud was), maar klagen flink over het feit dat ze hem nooit zien. Kunnen zij nu of in de toekomst een omgangsregeling opeisen als ze nu geen moeite doen? |
ZIj krijgen pas recht op omgang na het opbouwen van een "nauwe persoonlijke band" met het kind (art. 1:377a lid 1 BW, eerste volzin). Zo'n band lijkt er op dit moment niet te zijn.
Quote: | * Wat gebeurt er als mijn zus onverhoopt komt te overlijden en de kleine heeft geen band opgebouwd met zijn vader? Is het dan voldoende om een voogd toe te wijzen in het testament van mijn zus of kan de biologische vader alsnog zijn zoon opeisen? |
In het testament een voogd aanwijzen kan inderdaad, maar dan is er art. 1:253c lid 4 BW:
Quote: | Wanneer niet in het gezag is voorzien of wanneer een voogd het gezag uitoefent, wordt het verzoek om de vader alleen met het gezag te belasten slechts afgewezen, indien gegronde vrees bestaat dat bij inwilliging de belangen van het kind zouden worden verwaarloosd. |
Quote: | Misschien zijn mijn bewoordingen/terminologie ook niet helemaal juist, maar hopelijk kan iemand me (ons) hiermee helpen. |
Ik denk dat je zelf al behoorlijk ver was gekomen, want je vragen zijn lang niet slecht  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|