|
Auteur |
Bericht |
A.R
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 09 okt 2014 18:06 Onderwerp: Wel of niet verzekerd ? |
|
|
Beste lezer
Sinds vorige week is er een lekkage afkomstig vanuit mijn appartement geconstateerd. Ik ben eigenaar van het appartement en onze opstalverzekering loop via de VVE. De lekkage zit ergens in mijn vloer en ik heb daar zelf nog nooit iets mee gedaan. De leiding is spontaan gaan lekken. Het appartement is 10 jaar oud. Gelukkig breng ik geen schade toe aan een onderbuurman omdat ik zelf op de begaande grond woon. Hoewel, onder mij zit een gezamenlijke parkeerkelder. Daar drupt nu water afkomstig uit een kapotte leiding ergens in mijn vloer. Na wat getouwtrek tussen de VVE en mij heeft de VVE een advocaat de boel laten uitzoeken.
Deze kwam met de volgende reactie.
Quote: |
Naar aanleiding van de lekkagemelding aan het plafond in de parkeergarage welke wordt veroorzaakt door een kapotte waterleiding in uw woning berichten wij u als volgt.
Uit artikel 9 lid 1 sub a van de akte volgt dat tot de gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken van de VvE ondermeer worden gerekend, voor zover aanwezig, de vloeren met uitzondering van de afwerklagen in de privégedeelten. Krachtens artikel 9 lid 1 sub c worden tot de gemeenschappelijke gedeelten en zaken van de VvE eveneens ondermeer gerekend de technische installaties met de daarbij behorende leidingen, met name voor de centrale verwarming van de gemeenschappelijke delen en voor luchtbehandeling, de vuilafvoer, de leidingen voor de afvoer van hemelwater en de riolering, de leidingen voor gas en water, alles voor zover die installaties niet uitsluitend ten dienste van één privégedeelte strekken. Gelet op het voormelde dienen de leidingen vanaf het punt waar zij de woningen in getransporteerd worden en uitsluitend nog ten dienste staan aan dat betreffende privégedeelte, in beginsel te worden aangemerkt als privé.
Wij adviseren u te onderzoeken welke kosten het laagst zijn; de kosten voor vervanging van de vloer of de kosten voor het leggen van bypass.
Vervolgens dient u op eigen kosten de oorzaak van deze waterschade op laten lossen. Graag vernemen wij als dit uitgevoerd is, zodat wij het plafond in de parkeergarage kunnen laten herstellen.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben ingelicht. |
Ik begrijp hier helemaal niks van. Hoe kan het dat ik hier niet voor verzekerd ben ? Ondertussen ben ik er ook achter dat zoiets als eigenaarsbelang bestaat. Vanaf nu ben ik dan ook verzekerd voor een stukje eigenaarsbelang. Als ik me niet vergis betekend dit dat alles is gedekt wat ik zelf aan meerwaarde heb toegebracht in mijn woning. Hieronder vallen dus de keuken, toilet, vloeren zoals laminaat of tegelvloer, stucwerk op de muren etc.
De leiding niet (toch ?) Ook als ik een lek heb en er moet gehakt worden in mijn vloer dan zou de door mij aangebrachte vloer verzekerd moeten zijn (eigenaarsbelang) maar het opsporen van het lek en het hakken en breken hiervan (in de cement of werkvloer) niet. Dat moet dan toch onder opstal vallen ? Prima dat ik eigenaar ben van de leiding en dat deze als prive worden aangemerkt maar hoe kan ik me nu in het vervolg hier voor verzekeren ?
Hier een link naar de polisvoorwaarde van de VVE
http://www.koopman-assurantien.nl/images1/BB%202006.pdf
De akte waarover gesproken word is de splitsingsakte. Deze heb ik momenteel nog niet tot mijn beschikking.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. |
|
|
|
 |
jpst
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 10 okt 2014 3:38 Onderwerp: |
|
|
Waar ik me trouwens over verbaas is het volgende:
Quote: | Vervolgens dient u op eigen kosten de oorzaak van deze waterschade op laten lossen. Graag vernemen wij als dit uitgevoerd is, zodat wij het plafond in de parkeergarage kunnen laten herstellen. |
Enerzijds stellen ze dus dat de lekkage voor risico van de vraagsteller is. Anderzijds lijken ze hem niet op voorhand al aansprakelijk te stellen voor de schade aan het plafond dat hierdoor is ontstaan.
Zijn ze nu zo coulant? Of mis ik iets? |
|
|
|
 |
Rienzilla
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 87
|
Geplaatst: di 14 okt 2014 19:35 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Enerzijds stellen ze dus dat de lekkage voor risico van de vraagsteller is. Anderzijds lijken ze hem niet op voorhand al aansprakelijk te stellen voor de schade aan het plafond dat hierdoor is ontstaan. Zijn ze nu zo coulant? Of mis ik iets? |
Dat de reparatie van de lekke leiding voor rekening van TS komt, wil nog niet zeggen dat TS aansprakelijk is voor schade die als gevolg van die lekke leiding is ontstaan. Uitgangspunt van het aansprakelijkheidsrecht is dat iedereen zijn eigen schade moet dragen. Alleen als er sprake is van een onrechtmatig handelen of nalaten kan een ander voor de schade worden aangesproken.
Ik kan zo geen reden bedenken waarom het lek raken van een leiding van TS een onrechtmatig handelen van TS zou opleveren en denk dus dat de vve juist handelt als ze de schade aan het plafond van de parkeerkelder door hun eigen verzekeraar laten betalen.
TS: wat betreft de schade in jouw eigen appartement: is deze schade niet gewoon gedekt door je eigen opstal- en/of inboedelverzekering (in tegenstelling tot de opstalverzekering van de vve?)
--
R
[edit: ieks, spatiefout gemaakt]
Laatst aangepast door Rienzilla op za 08 nov 2014 21:37, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
jpst
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 14 okt 2014 22:44 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je uitleg.
Wellicht dat mijn eerste opvatting dan nog niet geheel in lijn is met die van de wet. En ik me daar ooit nog eens wat verder in moet verdiepen dan.
Ik bekeek het in beginsel andersom. Waarom zou iemand zelf de schade moeten dragen vanwege een lekkage die iemand anders heeft? |
|
|
|
 |
Rienzilla
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 87
|
Geplaatst: ma 27 okt 2014 22:00 Onderwerp: |
|
|
jpst schreef: |
Ik bekeek het in beginsel andersom. Waarom zou iemand zelf de schade moeten dragen vanwege een lekkage die iemand anders heeft? |
Omdat het uitgangspunt van het Nederlandse aansprakelijkheidsrecht is dat iedereen in beginsel zijn eigen schade draagt. De situatie waarin je schade kunt verhalen is dus een uitzondering, en die uitzondering is pas aan de orde als voldaan is aan de voorwaarden voor art. 6:162. Dus als daar niet aan is voldaan: jammer dan. |
|
|
|
 |
|