Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 29 jun 2025 23:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wel of geen zaaksvorming?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Natasje

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 14:23    Onderwerp: Wel of geen zaaksvorming? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, ik heb morgen tentamen, en kom niet helemaal uit een vraag over zaaksvorming. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Tot het assortiment van CCP behoren naast de op zichzelf weinig originele Cookie Cola
– een zoet, niet alcoholisch, koolzuurhoudend drankje met een licht bruine kleur – de dranken
Cookie Jenever en Cookie Choco. De Cookie Jenever bestaat uit Cookie Cola (80%)
en jenever (20%) en de Cookie Choco uit Cookie Cola (50%) en een chocoladeachtigde
vloeistof (50%). De beide drankjes worden gefabriceerd door de benodigde vloeistoffen te
mengen, te roeren en de gemengde vloeistof vervolgens in flesjes van 0,3 liter – voorzien
van een fraai etiket – te gieten. De voor Cookie Jenever benodigde jenever wordt door de
plaatselijke drankengroothandel De Stokerij NV te Amsterdam verkocht en geleverd aan
CCP. De chocoladeachtige vloeistof wordt gekocht van de in Tilburg gevestigde zuivelproducent
Brabantse Vlag BV. Het voor deze drankjes gebruikte bronwater wordt door Spa
Princesse BV aan CCP maandelijks verkocht en geleverd.

Kan er sprake zijn van zaaksvorming bij de coockie chocko, aangezien de chocolade-achtige vloeistof die onder een eigendomsvoorbehoud geleverd wordt er voor 50% inzit?
En wie zou dan het eigendom hiervan hebben, CCP of Brabantse Vlag?

groetjes Natasja
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 17:13    Onderwerp: Re: Wel of geen zaaksvorming? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Natasje schreef:
Kan er sprake zijn van zaaksvorming bij de coockie chocko, aangezien de chocolade-achtige vloeistof die onder een eigendomsvoorbehoud geleverd wordt er voor 50% inzit?

Wat bedoel je hier precies met "aangezien ... voor 50%"?
Zou het verschil maken als het 40% of 60% was geweest?

Lijkt me niet, of vergis ik me daarin?

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 17:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik vermoed van wel...lijkt me degene die het meeste eigen risico draagt, dat bij hem eerder eigendom wordt toegekend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over wat je zelf redelijk vindt moet je pas een oordeel proberen te vormen nadat je hebt uitgezocht in welk "hokje" van het recht je moet kijken.

Bij zaaksvorming is het volume in ieder geval niet beslissend. Bij zaaksvorming gaat het erom of er een nieuwe zaak is ontstaan.

Dat je te veel waarde hecht aan die 50% kun je inzien door te bedenken dat de waarde (in geld) van de twee goedjes hoogstwaarschijnlijk niet gelijk is, ook al zijn ze dan gelijk in volume.

Ik twijfel hier zelf een beetje tussen zaaksvorming en vermenging.
Nadat de vloeistoffen gemengd zijn, en voordat de flesjes gevuld zijn, is er in ieder geval sprake van vermenging. Zie art 5:15 BW en art 5:14 BW. Er lijkt me geen hoofdzaak aan te wijzen (art 5:14 lid 3 BW), dus mede-eigendom evenredig aan de waarde van de ingredienten (art 5:14 lid 2 BW).

Nadat de flesjes gevuld en geëtiketteerd zijn, lijkt me sprake van zaaksvorming. Dan is CCP dus eigenaar (art 5:16 BW).

Ik denk zelf dus zaaksvorming, maar niet vanwege die 50% maar vanwege het bottelen en het etiketteren.

Ehm, ik geloof dat ik nu wel wat te makkelijk op "CCP is eigenaar" ben uitgekomen. Ik zie dat art 5:16 BW toch ingewikkelder is dan ik dacht. Voorlopig denk ik wel dat CCP eigenaar is, namelijk via art 5:16 lid 2 BW... CCP vormt voor zichzelf (en niet voor de eigenaar(s) van de stoffen).

Al met al best lastig. Ik weet niet of je nog jurisprudentie moest bestuderen waar deze casus op lijkt? In ieder geval is het zaak om eerst het juridische kader te bepalen, en daarna de regels toe te passen. Hier moet je dus kijken naar art 5:14 t/m 5:16 BW, en dan beredeneren (ook op papier) onder welke bepaling het precies valt.

Eventuele redelijkheid komt pas om de hoek kijken bij het toepassen van de bepalingen, en vooral bij goederenrecht pas wanneer de wet dit zelf zegt. Zie bijvoorbeeld art 5:16 lid 2 BW: "tenzij de kosten van de vorming dit wegens hun geringe omvang niet rechtvaardigen". Ik denk zelf dat het in flesjes doen en opplakken van etiketten voldoende kostbaar is om het wel te rechtvaardigen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds