|
Auteur |
Bericht |
Vra
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 16:16 Onderwerp: Wel afgiftebewijs/afhaalbericht geen aankoopbewijs |
|
|
Hoi
Onze camera is enige tijd geleden stuk gegaan. De Makro heeft hem naar de fabriek gestuurd en hij is total loss verklaard. Ik heb een afhaalbericht gekregen plus een afgiftebewijs.
Nu staat er in het afhaalbericht dat ik de camera op kan halen op vertoon van het afgiftebewijs, verder staat er niets genoemd over de aankoopbon oid.
Wij zijn dus met deze 2 brieven naar de Makro gegaan en daar werd ons verteld dat het onder de garantie valt en dat we een nieuwe camera uit mogen zoeken. Maar dat dit alleen kan MET het aankoopbewijs. Nu kunnen wij dus nergens meer dit aankoopbewijs vinden en de Makro zegt nu dus dat we dan "dikke pech" hebben en nergens meer recht op hebben.
Wat vinden jullie hiervan? Ik heb verdorie een afgiftebewijs waarop staat dat er op het moment van afgifte een aankoopbewijs aanwezig was, de koopdatum staat erop, het bedrag en ook dat er garantie is. Is dat niet genoeg? |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 18:16 Onderwerp: |
|
|
Als in de garantievoorwaarden staat dat je een aankoopbewijs moet kunnen overleggen om aanspraak te kunnen maken op de garantie, zul je dat in beginsel ook moeten doen. Het is hiervoor wel van belang wat voor functie dat precies heeft; als het puur is om vast te stellen dat je het product ook bij de macro hebt gekocht en je kan dat op een andere manier aantonen, zou het wel eens in strijd kunnen zijn met de redelijkheid en billijkheid als de Macro zich toch op die voorwaarde beroept.
Daarnaast; als het apparaat binnen de garantietermijn kapot is gegaan, kan je naar alle waarschijnlijkheid ook een beroep doen op de wettelijke consumentenbescherming. Je kan overwegen daar een beroep op te doen. Een aankoopbon is dan in principe niet nodig (al moet je natuurlijk wel aan kunnen tonen dat je het apparaat daar heb gekocht).
EDIT: begrijp ik nou goed dat de Macro het aankoopbewijs wel onder ogen heeft gehad bij de afgifte van de camera? In dat geval heb je gewoon recht op de garantie, lijkt me. |
|
|
|
 |
Vra
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 18:58 Onderwerp: |
|
|
MarijnP schreef: |
EDIT: begrijp ik nou goed dat de Macro het aankoopbewijs wel onder ogen heeft gehad bij de afgifte van de camera? In dat geval heb je gewoon recht op de garantie, lijkt me. |
Dat klopt, er staat ook op het afgiftebewijs dat dit het geval is en dat er een kopie van is gemaakt.
 |
|
|
|
 |
KMvdB
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 71
|
Geplaatst: wo 30 jun 2010 0:58 Onderwerp: |
|
|
Makro werkt met een systeem van pasjes die op naam staan. Lijkt me dat ze daarbij ook in de computer opslaan wat jij gekocht hebt. Misschien kun je aan de hand van je pasje een kopie van het aankoopbewijs opvragen, of ze kijken even in de computer wanneer jij precies die camera hebt aangeschaft.
Hebben ze de oude camera al ingenomen? Of heb jij die zelf nog in bezit? |
|
|
|
 |
|