Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 28 apr 2024 15:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wel Inkomsten Belasting ingediend en toch boete.
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: do 24 jan 2008 10:11    Onderwerp: Wel Inkomsten Belasting ingediend en toch boete. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraagje, over 2005 is er voor april van 2006 digitaal aangifte gedaan.
Echter er kwam later een herinnering dat er nog geen aangifte was ontvangen.

Omdat het computer programma (via Linux) niet toestaat dat je dezelfde aangifte nogmaal verzend, nog maar een nieuwe digitale aangifte gedaan.

Echter nu wil de belastimng dienst een boete geven vanwege het te laat indienen van de aangifte. Echter ik heb de belastingdienst laten weten dat ik zeker weet dat ik het heb verzonden, immers dat was de 1ste maal dat ik het via Linux heb opgestuurd. En ik weet heel zeker dat ik een melding kreeg dat de aangifte correct was verzonden.

Helaas is de PC een keer opnieuw gefarmatted , dus kijken in dat programma over verzend tijdstippen is mij helaas ook niet meer gelukt.

Nu lijkt het alsof de belastingdienst de bewijslast bij mij wil neerleggen. Kan dat zomaar ? Telefonisch werd me mede gedeeld dat er nog nooit een digitale aangifte verloren was geraakt.
Tja dat lijkt mij onredelijk.

Is die boete nu terecht ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bedlampje



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 24 jan 2008 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je had aan kunnen geven dat je een nieuwe aangifte hebt verstuurd, direct aan de ontvanger...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Aservire



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 77


BerichtGeplaatst: do 24 jan 2008 12:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedlampje schreef:
Je had aan kunnen geven dat je een nieuwe aangifte hebt verstuurd, direct aan de ontvanger...


Klopt dat is ook gedaan. Bij het herzenden van de aangifte bij de herinnering. Is aangegeven dat dit de 2de aangifte is. En natuurlijk was deze gezonden aan de belastingen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
smita04



Leeftijd: 74
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 24 jan 2008 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dit geval kn je ook bezwaar maken en een en ander nader toelichten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: do 24 jan 2008 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

smita04 schreef:
In dit geval kn je ook bezwaar maken en een en ander nader toelichten.


Klopt in dat traject zijn we nu beland. en dan reageert de BD dat iedereen wel kan zeggen dat de aangifte verstuurt heeft. Wij raken nooit digitale aangiftes kwijt is de reactie verder.

Dus het lijkt er nu op dat de bewijslast omgekeerd wordt, opeens moet ik mijn gelijk bewijzen. En dat kan toch niet ?

Als ik in het bestuursrecht wat stel (op goede gronden: het is zo gebeurd) dan is het toch aan de tegenpartij om mijn ongelijk aan te tonen ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 24 jan 2008 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
Dus het lijkt er nu op dat de bewijslast omgekeerd wordt, opeens moet ik mijn gelijk bewijzen. En dat kan toch niet ?

Jij stelt dat je de aangifte tijdig hebt verstuurd. Dan ligt de bewijslast voor dit gestelde feit bij jou. Dit is geen omkering van de bewijslast.

Quote:
Als ik in het bestuursrecht wat stel (op goede gronden: het is zo gebeurd) dan is het toch aan de tegenpartij om mijn ongelijk aan te tonen ?

Hoe kom je daarbij?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: do 24 jan 2008 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In een andere belasting zaak heb ik eens terecht gesteld dat de vader van een kind minimaal 4 dagen voor zijn kind zorgde.
De BD wilde in eerste instantie ook bewijzen hebben, op advies heb ik toen gesteld dat de vader van vrijdag tot maandag ochtend zijn kind verzorgde.

En daarom voor bep. kortingen in aanmerking kwam.
Mijn adviseur gaf toen aan als de BD meent aanwijzingen te hebben dat het gestelde onjuist is dan zullen ze dat eerst maar eens moeten aantonen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2008 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit dit verhaal begrijp ik dat mijn bewering niet juist is. Het bestuursrecht kent de regel "wie stelt, bewijst" blijkbaar niet. De bewijslast dient "naar redelijkheid en billijkheid" te worden verdeeld.

Maar goed, in dit geval kan de belastingdienst in de eigen administratie kennelijk niets terugvinden over de beweerde tijdige aangifte, en dat lijkt mij een voldoende aanwijzing om het gestelde feit niet voor waar aan te nemen.

Bedenk dat de belastingdienst weinig anders kan doen dan in de eigen administratie kijken. Als de belastingdienst zou moeten bewijzen dat jij niet tijdig aangifte hebt gedaan, dan zou iedereen onder een boete uit kunnen komen door te stellen dat er tijdig aangifte is gedaan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2008 0:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik me niet vergis is de belastingdienst ook de aangifte van een vriend van mij (ook digitaal, ook Linux, ik denk zelfs ook 2005) ook kwijt geraakt. Ze hebben dit direct toegegeven en geen boete in rekening gebracht wegens de te late (opnieuw) aangifte.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2008 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Uit dit verhaal begrijp ik dat mijn bewering niet juist is. Het bestuursrecht kent de regel "wie stelt, bewijst" blijkbaar niet. De bewijslast dient "naar redelijkheid en billijkheid" te worden verdeeld.

Maar goed, in dit geval kan de belastingdienst in de eigen administratie kennelijk niets terugvinden over de beweerde tijdige aangifte, en dat lijkt mij een voldoende aanwijzing om het gestelde feit niet voor waar aan te nemen.

Bedenk dat de belastingdienst weinig anders kan doen dan in de eigen administratie kijken. Als de belastingdienst zou moeten bewijzen dat jij niet tijdig aangifte hebt gedaan, dan zou iedereen onder een boete uit kunnen komen door te stellen dat er tijdig aangifte is gedaan.


Bedankt voor je toelichting BF
Maar het bewijzen anders ben je schuldig dat kan je toch niet serieus menen?
Stel dat het OM je een dagvarding stuurt waar men je verdenkt van diefstal. En dan zal jij moeten bewijzen dat dit onjuist is ?
Want anders kan iedereen wel zeggen dat hij niets heeft gestolen.....

Begrijp je wat ik bedoel: schuldig tot het tegendeel bewezen is ?


Laatst aangepast door @Paul op vr 25 jan 2008 0:35, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2008 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Als ik me niet vergis is de belastingdienst ook de aangifte van een vriend van mij (ook digitaal, ook Linux, ik denk zelfs ook 2005) ook kwijt geraakt. Ze hebben dit direct toegegeven en geen boete in rekening gebracht wegens de te late (opnieuw) aangifte.


Arizone zouden jullie die brief nog boven water kunnen krijgen ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2008 0:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessant. In ieder geval kan ik melden dat mijn aangifte over 2005 wel is ontvangen. Ook digitaal, ook via Linux.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2008 0:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
Maar het bewijzen anders ben je schuldig dat kan je toch niet serieus menen?

Hier heb je een punt.

Het gaat om een punitieve sanctie en dan is al snel art. 6 lid 2 (en 3) EVRM van toepassing. Lid 2 houdt volgens mij onder meer in dat de bewijslast op de vervolgende instantie rust.

De vraag is dan welke eisen aan het bewijs worden gesteld. De belastingdienst kan niet veel meer dan zijn administratie erop naslaan. Maar jij kunt ook niet veel meer dan je al hebt gedaan (nou ja, volgende keer misschien een screenshot bewaren?). In principe zou bij digitaal verzenden juist heel eenvoudig een onweerlegbaar digitaal bewijs van ontvangst kunnen worden gegenereerd. Dat de belastingdienst zo'n functie niet heeft ingebouwd kan jou niet worden aangerekend.

Dus tja, je hebt mij overtuigd. Nu nog de belastingdienst Wink.

edit: Dat laatste zal misschien niet meevallen. In deze uitspraak stelt het Hof Den Bosch simpelweg dat de bewijslast van de tijdige indiening op belanghebbende rust. Overigens gaat het daarin wel om een verzuimboete die is opgelegd nadat een aanmaning was verstuurd met een nieuwe termijn van 3 weken die wederom niet in acht werd genomen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2008 3:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt BF voor de jurisprudentie.
Het verschil meen ik te zien in dat mijn aangifte compleet verdwenen is en de rechter in bovengenoemd vonnis meent
"Het hof is niet gebleken van het ontbreken van alle schuld aan de zijde van belanghebbende, aangezien het hof niet aannemelijk acht dat een aangifte, die is ingediend op 7 juli 2000, dertien dagen in de brievenbus van de rijksbelastingdienst zou kunnen blijven liggen."

En dat post dertien dagen blijft liggen in de juli maand lijkt mij ook onaannemelijk.
Echter het niet ontvangen van een E-post (het resultaat van de digi aangifte wordt als E-post verzonden) lijkt mij dan weer aannemelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Digitale belastingaangiften moeten opnieuw
Quote:
De 730.000 digitale belastingaangiften die inmiddels zijn ingediend zijn door een fout in het computersysteem onbruikbaar geworden. De aangiften moeten opnieuw worden worden gedaan.

Shocked
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds