Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 01 jan 2026 18:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Weigering uitbetaling uren
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Meanno

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2008 16:50    Onderwerp: Weigering uitbetaling uren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allen,

Als derdejaars rechtenstudent zit ik nu met een actueel vraagstuk. Ik hoop dat jullie me hier bij willen helpen. De casus:
Mijn zus werkt al 13 jaar bij de AH. Zoals jullie waarschijnlijk weten zijn deze nogal gierig geworden tegenover hun werknemers door de prijzenoorlog. Mijn zus heeft een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Haar contract bedroeg 12 uur. Nu werkt zij structureel meer dan dit. Enkele weken terug vielen de salariskosten nogal hoog uit die maand bij de AH, en kreeg mijn zus de uren die ze meer werkte dan die 12 per week niet uitbetaald, maar deze werden geclassificeerd als te verrekenen uren en daarom een maand later uitbetaald. Voor haar vervelend, want ze had opeens veel lagere inkomsten. Ik vermoed dat de AH dit deed op basis van dit artikel uit de CAO: 3. Voor elk uur overwerk wordt het normale uurloon betaald vermeerderd met een toeslag van 35%, bij voorkeur uitgekeerd in vrije tijd. Deze vrije tijd, overeenkomende met het bedrag van loon plus toeslag, dient binnen vier weken na het overwerken te worden gegeven. Indien het overwerk niet binnen vier weken is gecompenseerd, heeft de werknemer het recht om te bepalen welke vorm van compensatie wordt toegepast, in tijd, door middel van tijdsparen zoals beschreven in artikel 16 of in geld.

Nu is er echter pas sprake van overwerk volgens de CAO als: 1. a. Van overwerk is sprake, indien de werknemer, na overleg tussen de werk gever en de werknemer, opdracht heeft gekregen langer te werken dan de normale arbeidsduur zoals omschreven in artikel 6 lid 2.. In artikel 6 lid 2 staat: 2. De normale arbeidsduur bedraagt:

a. gemiddeld 40 uur per week berekend per periode van vier aaneen­sluitende weken, waarbij deze perioden elkaar niet mogen overlappen,

b. ten hoogste negen uur per dag.

Onder de normale arbeidsduur vallen niet de uren waarmee in enige week een arbeidstijd van 45 uur is overschreden.

Hieruit concludeer ik dat er pas sprake is van overwerk als ze meer werkt dan 40 uur per week, niet wanneer zij meer werkt dan haar uren uit de arbeidsovereenkomst, maar minder dan 40 uur. Het lijkt mij dan ook dat dit onrechtmatig was!

De casus gaat verder:

Nu wordt haar een nieuwe aok aangeboden, waarin het volgende staat: Alle bedingen uit de aok zullen gelijk blijven, alleen het aantal uren per week zal opgehoogd worden naar 17,5 omdat dit het gemiddeld gewerkte uren van afgelopen maanden was. Hiertoe zijn ze verplicht op basis van dit artikel: 11. In geval er sprake is van een structurele situatie dat een werknemer meer uren werkt dan is overeengekomen in de arbeidsovereenkomst, zal de werkgever deze arbeidsovereenkomst aanpassen aan de feitelijke situatie. Aanpassing kan maximaal plaatsvinden tot de normale arbeidsduur.

a. In het geval er sprake is van een structurele wijziging van het aantal te werken uren, wordt de arbeidsovereenkomst direct aangepast.

Nu is er echter door haar bedrijdsleiding (die weinig weten van de juridische aspecten) een extra memo aan haar uitgereikt waarop staat: werknemer verplicht zich bij deze niet meer te zullen werken dan deze 17,5 uur. Hierop zullen werkgever en werknemer toezien. Mocht ze toch meer werken, dan zullen deze uren verrekend worden en dus niet uitbetaald.

Iedereen kan begrijpen dat mijn zus dit niet ziet zitten. Mijn vragen aan jullie zijn deze:

1. Mag AH de uren boven haar contracturen als 'te verrekenen uren' classificeren? (mij lijkt het van niet, op basis van het arbeidsrecht moeten ze dit toch gewoon uitbetalen?)
2. Mag AH met een overeenkomst per memo buiten de aok met haar afspreken dat ze niet meer zal werken dan die 17,5 uren, en als ze dat doet, dat deze uren verrekend (dus dat ze latere vrije dagen op moet nemen) zullen worden? (mij lijkt het in principe van niet, want ze mogen toch enkel verwijzen naar bedingen uit de aok? En ze is sowieso niet verplicht dit te tekenen, want ze heeft nu eenmaal een aok voor onbepaalde tijd!)

Link naar de CAO: http://www.cnvdienstenbond.nl/branches-en-bedrijven/handel/supermarkten/supermarkt-cao/

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik ga deze week met haar werkgever praten, en ik wil wel zeker weten of ik gelijk heb!

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,

Menno
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Meanno

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2008 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand enig idee???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds