Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 15:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Weigering meewerking verkoop huis
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
01mercy

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 22 sep 2007 10:08    Onderwerp: Weigering meewerking verkoop huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Als eerste, ik ben me ervan bewust dat dit een forum voor juristen is maar ik zie hier ook prive aangelegenheden dus daarom post ik ook mijn topic. In de hoop dat iemand mijn kan adviseren de juiste stappen te nemen.

De situatie:

- Mijn ex partner en ik hebben 2,5 jaar geleden een huis gekocht, beide eigenaar en een samenlevingscontract afgesloten.

- Begin dit jaar (februari) is het huis te koop gezet omdat we naar een andere gemeente zouden gaan verhuizen.
- In April heeft mijn ex partner de relatie verbroken, wegens een andere liefde.
- Getracht om de situatie zo te houden dat tot verkoop beide in het huis kunnen blijven wonen, dit is niet gelukt.
- Begin Juni ben ik bij mijn ouders gaan wonen.

- Mediation aangevraagd, begin vanaf september is er een overeenkomst gekomen die is echter nog niet ondertekend. Overeenkomst goedgekeurd door eigen (advies) advocaat, echter wel geeist dat ik ook een vergoeding krijg voor de maanden juni-aug (terugwerkende kracht) voor het teveel betaalde.

- Vrijdag 21 september te horen gekregen van de makelaar dat er een koper is mits deze binnen 4 weken erin kan trekken.
- Ex partner draagt aan dit niet te kunnen realiseren wegen vakantie, studie en onderkomen (voor zichzelf en kat)
- Makelaar heeft, buiten mij om, de potentieele koper 5,5 week voorgelegd. De koper denkt hier over na.

Ik heb in heel deze situatie geen procedure gestart omdat ik bang ben dat dit mij uiteindelijk meer geld gaat kosten (b.v. executie verkoop).
Op dit moment zegt mijn advocaat dat een kort geding ook in principe niks uithaald omdat dit ook 6 weken duurt.

Vraag concreet:
- Kan ik gerechtelijk gezien afdwingen niks meer aan het huis te hoeven bijdragen wanneer de koper er vanaf ziet? Ik had immers van mijn kant uit gewoon het huis kunnen verkopen.
- Elk advies is welkom welke stappen ik het beste kan ondernemen.

Alvast heel erg bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Annemarieke

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 22 sep 2007 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is niet het juridisch advies waar je op zit te wachten, maar 4 weken om een nieuw onderkomen te vinden kan erg krap zijn (weet ik uit ervaring).
Dus in die zin zou ik begrip kunnen hebben om niet binnen die periode te kunnen / willen verkopen.

Heeft je ex aangegeven in het geheel het huis niet te willen verlaten?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 22 sep 2007 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me aan bij Annemarieke.

Gaat je ex wel akkoord met 5,5 weken?

BerichtGeplaatst: za 22 sep 2007 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het huis staat al 8 maanden te koop en er is met de mediation al gekeken of ze het kan overnemen dat was niet zo.

We zijn samen naar de makelaar gegaan daarna om de prijs te verlagen om sneller te kunnen verkopen. (zei heeft zelfs nog aangespoord om de prijs te verlagen omdat het huis zo snel mogelijk verkocht zou moeten worden)

Nu hebben we, voor het eerst in 8 maanden, een serieuze koper en dan zou de koop niet door kunnen gaan omdat ze het huis niet uit kan? Ze heeft 8 maanden de tijd gehad om te realizeren dat ze het huis uit moet, anders laat je het toch niet te koop staan? Nu voelt ze de hete adem van het verkopen en dat ze weg moet en blijkt dat ze nog niks geregeld heeft.

Sec gezien heb ik daar geen boodschap aan. Ik kan mijn huis verkopen en de koop wordt dadelijk afgewezen, in het slechtste geval, om haar prive redenen. En die prive redenen daar heb ik geen boodschap aan. Het is toch absurd dat ik om haar prive redenen dadelijk nog een half jaar of wat me scheel moet betalen voor een huis waar ik niet in woon en al had kunnen verkopen?

Ik wil weten of ik juridisch gezien af kan dwingen dat ik niet belemmert wordt in de verkoop.

Laatst aangepast door 01mercy op za 22 sep 2007 12:07, in totaal 1 keer bewerkt
01mercy

BerichtGeplaatst: za 22 sep 2007 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik sluit me aan bij Annemarieke.

Gaat je ex wel akkoord met 5,5 weken?

Die gaat wel akkoord met 5,5 weken.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 22 sep 2007 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sec gezien is het net zo goed haar huis als jouw huis.

Juridisch lijk je me geen kans te maken. Vier weken is gewoon kort en het is niet zo dat ze helemaal niet wil meewerken. Bovendien is zij dus net zo goed mede-eigenaar, en is zij m.i. sowieso al niet verplicht om met deze kandidaatkoper akkoord te gaan. En misschien heb jij er dan geen boodschap aan dat zij in het huis woont, maar een rechter in een eventuele procedure natuurlijk wel.

Het lijkt mij veel verstandiger om te zoeken naar een compromis. Er is natuurlijk een reden waarom 4 weken voor haar niet mogelijk is, maar 5,5 weken wel. Als die 1,5 week voor de kandidaatkoper een breekpunt is, misschien kun jij dan je ex op jouw kosten die 1,5 week op één of andere manier helpen overbruggen. Onderhandelen dus.

BerichtGeplaatst: za 22 sep 2007 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Bovendien is zij dus net zo goed mede-eigenaar, en is zij m.i. sowieso al niet verplicht om met deze kandidaatkoper akkoord te gaan.

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, en wat betreft onderhandelen heb ik haar dus ook gebeld en (rustig) besproken of er een manier is om het toch klaar te spelen. Het is dan constant nee nee en verwijten. Dat is dus erg moeilijk onderhandelen (besef me ook wel dat in situaties als deze het onderhandelen meestal niet makkelijk is).

Maar wat je dus eigenlijk met bovenstaande zegt is dat theoretisch ik voor altijd aan het huis gebonden zou zijn wanneer zij iedere verkoop af zou wijzen of stuk zou laten lopen?

(excuus voor het verkeerd plaatsen)
bona fides

BerichtGeplaatst: za 22 sep 2007 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat niet, je kunt naar de rechter om verdeling van het huis te vorderen (art. 3:178 BW), maar jij kunt niet in haar plaats bepalen dat zij het huis nu verkoopt.

Het lijkt mij verstandig om een zo neutraal mogelijk persoon tussen jullie twee te laten bemiddelen over deze verkoop. Ik kan mij voorstellen dat zodra jij tegen haar zegt "daar heb ik geen boodschap aan", zij juist met de hakken in het zand gaat. Daar schieten jullie geen van beiden wat mee op.

BerichtGeplaatst: za 22 sep 2007 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat ik daar geen boodschap aan heb, heb ik niet tegen haar gezegd dit is mijn eigen verwoording hoe ik het voel en zie. Juist daarom heb ik advies nodig omdat er constant maar op het gevoel geprikt wordt en dat schiet gewoon niet op het blijft dan niet zakelijk en objectief.

Het probleem is gewoon constant de emotie. In het begin stelde zij zich zakelijk op en was ik emotioneel, nu is het net omgekeerd.

Een neutrale tussenpersoon werkt het beste dat hebben we wel gezien met de mediation, maar die fungeert dus niet als tussenpersoon wat betreft de verkoop. De makelaar zou je zeggen, maar die gaat niet met haar praten in de trend van "het is beter als je dit of dat wel of niet doet" die verwacht dat wij samen tot een besluit komen en dat is juist het moeilijke, dat lukt vrijwel niet meer.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 22 sep 2007 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De makelaar heeft er toch wel belang bij dat het huis nu verkocht wordt? Hoe eerder dat het geval is, hoe eerder die zijn courtage kan innen zonder nog verdere inspanning te moeten leveren.

Misschien kun je zelfs via die makelaar wel aan (evt. tijdelijke) vervangende woonruimte voor je ex komen. Veel makelaars fungeren namelijk ook als vastgoedbeheerder en hij zal in elk geval contacten op dat vlak hebben.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 22 sep 2007 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De makelaar lijkt mij inderdaad niet de aangewezen persoon om tussen jullie twee te bemiddelen. Laat hem maar proberen de kandidaatkoper zover te krijgen akkoord te gaan met 5,5 weken. Ik denk eerder aan hetzij een beroepsbemiddelaar, hetzij een gezamenlijke kennis in wiens objectiviteit jullie allebei vertrouwen hebben.

Puur zakelijk en objectief is het naar mijn mening dus zo dat je ex in haar recht staat, zie hierboven.

Verder lijkt het mij dat, los van de emotie, die periode van 1,5 weken op één of andere manier moet zijn uit te drukken in geld, en dus onderhandelbaar/overbrugbaar is.

BerichtGeplaatst: za 22 sep 2007 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Verder lijkt het mij dat, los van de emotie, die periode van 1,5 weken op één of andere manier moet zijn uit te drukken in geld, en dus onderhandelbaar/overbrugbaar is.

Dat krijg ik dus maandag te horen, dus zal ik even moeten afwachten idd.

In iedergeval bedankt voor de uiteenzetting.

Als u wil kan ik u ook informeren hoe de verdere afwikkeling verloopt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds