|
Auteur |
Bericht |
sebastiaan86
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 aug 2013 12:00 Onderwerp: Weigeren terugbetalen huurbedrag |
|
|
Beste,
Afgelopen maand gingen we op vakantie en hebben bij een bepaald huurbedrijf een bus gehuurd voor 1 week. Hier hebben wij een bedrag voor betaald van 675,-.
De dag dat we op vakantie gingen was deze bus opeens niet leverbaar wegens pech. Hierop zou een andere geleverd worden wat uiteindelijk ook niet mogelijk was. Helaas zijn we toen met de auto van onszelf op vakantie moeten gaan.Het betaalde bedrag zou met spoed terug gestort worden door dit bedrijf.
Na onze vakantie kwamen we er achter dat dit dus helemaal nog niet gedaan was. Na contact opgenomen te hebben zou dit deze week uiterlijk op onze rekening staan.
Deze man gebruikt volgens mij zijn eigen naam en is kort geleden dit bedrijf gestart nadat hij en zijn zakenpartner uit elkaar zijn gegaan.
Ik kan over dat vorig bedrijf welgeteld 1 post vinden waarin de betrokken personen hun borg niet terug gekregen hebben na het huren van een bus.
Nou ben ik bang dat ik met een oplichter te maken heb. Helaas heb ik geen rechtsbijstand verzekering wat dit zou kunnen afhandelen. Ik vroeg me dus af wat ik voor mogelijkheden heb omtrend dit probleem.
- Is het bijvoorbeeld mogelijk om dit bedrag alsnog terug te krijgen?
- Wat zou ik hiervoor moeten doen?
- Wat zou dit kosten en wat levert het op?
Als iemand hier wat tips over zou kunnen geven zou ik dit erg op prijs stellen.
Bij voorbaat dank,
Sebastiaan |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: do 08 aug 2013 14:50 Onderwerp: |
|
|
U kunt de verhuurder het beste eerst een (aangetekende) brief sturen met inhoud van de volgende strekking.
Geachte (naam verhuurder),
'Op (datum) ben ik met u een overeenkomst aangegaan die inhield dat ik, tegen betaling van een bedrag van 675 euro, van (datum) tot (datum) een (bus van model x), hierna 'Bus', van u zou huren.
Op (datum) heb ik het bedrag van 675 euro aan u voldaan middels (wijze van betaling). Op (datum) heeft u mij geen Bus of vergelijkbaar vervoermiddel ter beschikking gesteld, als gevolg waarvan ik een alternatieve wijze van vervoer heb moeten regelen. U heeft toegezegd met spoed het door mij voldane bedrag te retourneren, hetgeen tot op heden niet is gebeurd.
Op basis van art. 6:83 jo 6:74 BW sommeer ik u het volledige bedrag van 675 euro uiterlijk op (datum die u redelijk acht, een week is voldoende), op (rekeningnummer) overgemaakt te hebben, bij gebreke waarvan ik u in rechte zal betrekken. Alle daaruit voortvloeiende juridische kosten zullen dan op u verhaald worden.
Hoogachtend,
(uw naam)'
Als hier niet (goed) op wordt gereageerd kunt u met uw vordering naar de rechter. Deze kan u een executoriale titel geven waarmee u, met behulp van een deurwaarder, beslag kunt leggen op het vermogen van de verhuurder. Afhankelijk van de rechtsvorm van het bedrijf kunt u hem persoonlijk aansprakelijk stellen of niet.
Indien het zover komt is het de moeite waard te overwegen om een advocaat in te schakelen. Veel advocaten werken op basis van 'toevoeging.' Dit houdt in dat (een deel van) de advocaatkosten voor u vergoed worden indien uw vermogenspositie daar aanleiding toe geef.
De kosten kunt, indien u in het gelijk wordt gesteld, verhalen op de verhuurder. U kunt ongeveer rekening houden met:
Advocaatkosten: afhankelijk van omstandigheden van het geval, maar zeker een paar honderd euro (tenzij u recht heeft op toevoeging).
Griffiekosten: 213 euro
Betekening dagvaarding deurwaarder: 76,71 euro |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: do 08 aug 2013 16:09 Onderwerp: |
|
|
Ik heb mijn antwoord aangepast. Ik stelde in eerste instantie een ingebrekestelling voor, maar omdat de prestatie blijvend onmogelijk is en de terugbetaling al een schadevergoeding betreft heb ik de vordering gebaseerd op 6:83 ipv 6:82. |
|
|
|
 |
sebastiaan86
|
Geplaatst: do 08 aug 2013 23:32 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor de spoedige reactie.
Dit maakt een hoop duidelijk. Het volgend probleem voor mij zou zijn dat de contactgegevens niet kloppen. Ik ben namelijk naar de locatie van het bedrijf gegaan en ben er nu dus achter gekomen dat dit bedrijf hier helemaal niet meer gevestigd is.
Volgens de buren heeft dit bedrijf hier inderdaad even gezeten en zijn ze daarna weggegaan wegens niet betalen van de huur (is nog maar de vraag of dit werkelijk zo is maar hier ga ik maar van uit). Ook van de eigenaar van het autoverhuurbedrijf zelf kan ik geen adresgegevens vinden.
Met het kvk nummer op de factuur kan ik op de website van kvk niets vinden wat dus mijn fout is geweest want had dit eerst moeten checken.
Ik denk dat mijn beste kans is contact op te nemen met de eigenaar die de panden verhuurt en aan hem te vragen of hij deze persoon kent en eventueel zijn adresgegevens heeft.
Een andere mogelijkheid is misschien contact opnemen met de bank omdat ik natuurlijk zijn rekeningnummer wel heb. Maar hopen dat de bank deze gegevens wil verstrekken.
Weet iemand hier meer over? |
|
|
|
 |
sebastiaan86
|
Geplaatst: vr 09 aug 2013 14:03 Onderwerp: |
|
|
Ondertussen ben ik er achter dat ik via de bank achter adresgegevens kan komen na aangifte van oplichting.
Ook zou het dus mogelijk zijn om een civiele procedure te starten tegen deze persoon en hem te dagvaarden zonder hulp van een advocaat. Dit ben ik aan het uitzoeken omdat waarschijnlijk de kosten van een advocaat in deze zaak wel meer kosten als die paar honderd wat eerder genoemd zijn. Als ik bijvoorbeeld een uurloon van 200,- aanhoud dan worden de kosten als snel erg hoog.
Bij hoger beroep zul je wel altijd een advocaat nodig hebben dus dat zou dan nog meer kosten met zich meebrengen.
Loont het zich dan eigenlijk nog wel om deze zaak te starten vooral omdat je niet zeker bent of de tegenpartij wel kan betalen. Dus dan zou je alsnog naar je geld kunnen fluiten.
Met vriendelijke groet,
Sebasiaan. |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
|
Geplaatst: vr 09 aug 2013 19:35 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ondertussen ben ik er achter dat ik via de bank achter adresgegevens kan komen na aangifte van oplichting. |
Dit zou mij erg verbazen.
Quote: | Ook zou het dus mogelijk zijn om een civiele procedure te starten tegen deze persoon en hem te dagvaarden zonder hulp van een advocaat. |
Advocaat is in uw zaak inderdaad niet vereist.
Quote: | Dit ben ik aan het uitzoeken omdat waarschijnlijk de kosten van een advocaat in deze zaak wel meer kosten als die paar honderd wat eerder genoemd zijn. Als ik bijvoorbeeld een uurloon van 200,- aanhoud dan worden de kosten als snel erg hoog. |
Ik kom weleens advocaten tegen die voor particulieren een tarief van honderd euro per uur hanteren.
Quote: | Bij hoger beroep zul je wel altijd een advocaat nodig hebben dus dat zou dan nog meer kosten met zich meebrengen. |
Hier zou ik me voorlopig geen zorgen over maken. |
|
|
|
 |
sebastiaan86
|
Geplaatst: za 10 aug 2013 11:13 Onderwerp: |
|
|
Jay Gatsby schreef: | Quote: | Ondertussen ben ik er achter dat ik via de bank achter adresgegevens kan komen na aangifte van oplichting. |
Dit zou mij erg verbazen.
|
Vreemd. Volgens mij kan ik eerst aangifte doen. Daarna een brief naar zijn bank sturen waarin ik melding maak van aangifte en vraag om hem een brief te sturen waarin gevraagd wordt om het verschuldigde bedrag terug te sturen. Gebeurd dit dan niet binnen 4 weken kan de bank mij de NAW gegevens van deze persoon verstrekken. Of heb ik dit verkeerd begrepen?
Ik ben alleen bang dat ik een hoop geld moet gaan steken in een rechtzaak en daar uiteindelijk niets uit haal. Als er bijvoorbeeld niets te halen valt bij deze persoon dan kan ik natuurlijk naar mijn geld fluiten. |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
|
Geplaatst: di 13 aug 2013 19:40 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Vreemd. Volgens mij kan ik eerst aangifte doen. Daarna een brief naar zijn bank sturen waarin ik melding maak van aangifte en vraag om hem een brief te sturen waarin gevraagd wordt om het verschuldigde bedrag terug te sturen. Gebeurd dit dan niet binnen 4 weken kan de bank mij de NAW gegevens van deze persoon verstrekken. Of heb ik dit verkeerd begrepen? |
Ik denk dat je dat verkeerd begrepen hebt. Maar als je je bron deelt, dan is het wat makkelijker om daar concreet iets over te zeggen.
Quote: | Ik ben alleen bang dat ik een hoop geld moet gaan steken in een rechtzaak en daar uiteindelijk niets uit haal. Als er bijvoorbeeld niets te halen valt bij deze persoon dan kan ik natuurlijk naar mijn geld fluiten | .
Is het bedrijf ingeschreven in de KVK? Je kan dan kijken wat voor rechtsvorm het is. Afhankelijk daarvan kan je mogelijk de persoon in zijn privé vermogen aanspreken. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 13 aug 2013 21:00 Onderwerp: |
|
|
Het begint toch op oplichting te lijken.
Kijk eens op de site van slachtofferhulp, daar staat best wel wat info waar je wat aan kan hebben, oa over aangifte doen.
http://www.slachtofferhulp.nl/inbraak-en-diefstal/Delicten/Oplichting/
Je zou dan evt schadevergoeding kunnen vorderen ogv wet terwee, dan neemt de strafrechter een beslissing hierover en hoef je niet nog eens apart een civiele procedure te starten. |
|
|
|
 |
|