|
Auteur |
Bericht |
geen idee
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 29 feb 2008 22:07 Onderwerp: Weigeren afnemer |
|
|
Ik heb een eigen webwinkel en wil een bepaald merk gaan verkopen dat door een enkele importeur in Nederland verspreid wordt.
Ik heb de importeur aangeschreven met de vraag of we zaken kunnen doen en tegen welke voorwaarde, maar de enige reactie die ik krijg is (letterlijk) "geen interesse". Zelfs na aandringen van mijn kant weigert de importeur om zelfs maar aan te geven waarom hij niet wil leveren.
Ik heb het idee dat hij de marges van zijn huidige klanten wil beschermen aangezien ik een webshop heb, maar het blijft gissen.
Valt hier juridisch gezien nog wat tegen te doen? Of moet ik me gewoon erbij neer leggen dat je zonder opgaaf van reden geweigerd kan worden als afnemer? |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 29 feb 2008 22:31 Onderwerp: |
|
|
In principe staat het importeurs vrij om te verkopen (of niet) aan wie zij willen en om welke reden dan ook. Net als jij in je winkel vrij bent om klanten te weigeren die je niet aanstaan. Zo ongeveer de enige reden waarom ze niet mogen weigeren is discriminatie op een ongeoorloofde grond ("ik verkoop niet aan vrouwen").
Daarnaast is er nog het mededingingsrecht, als de importeur een machtspositie heeft is er wellicht een verhaal te construeren van een verkoopplicht maar dat ligt heel complex maar gaat waarschijnlijk niet op.
Arnoud |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: vr 29 feb 2008 22:33 Onderwerp: |
|
|
Juridisch gezien valt hier niets tegen te doen. Een persoon of bedrijf mag zelf bepalen met wie hij/zij een overeenkomst aan gaat en met wie niet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 29 feb 2008 22:44 Onderwerp: |
|
|
Het is niet geheel ondenkbaar dat hier sprake is van strijd met het mededingingsrecht. Dan valt er zeker wat tegen te doen. Als het merk minder dan 50% marktaandeel heeft is dit echter onwaarschijnlijk (dacht ik).
edit: ik had de reactie van Arnoud even gemist. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: vr 29 feb 2008 22:54 Onderwerp: |
|
|
Kan je het product niet zelf importeren? |
|
|
|
 |
geen idee
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 mrt 2008 12:48 Onderwerp: |
|
|
Zelf importeren is geen optie. Ik heb contact gehad met de fabrikant en zij zeggen letterlijk. Wij staan achter de distributeur, want jullie zijn een webshop en daar doen we geen zaken mee. Wij willen onze producten niet in een webshop hebben.
Lijkt mij wel op een knap staaltje markt bescherming en discriminatie op het feit dat we een webshop zijn. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 03 mrt 2008 13:38 Onderwerp: |
|
|
Zou kunnen. Hangt er van af om wat voor product het gaat, mogelijk hebben ze heel goede redenen om niet via webshops te willen verkopen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
|