Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wederom een relatiebeding
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PeterL83

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 20 nov 2012 18:56    Onderwerp: Wederom een relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Het volgende is het geval. In mijn contract staat.
Relatiebeding:
1. Werknemer gaat akkoord met een relatiebeding met een looptijd van 1 jaar na afloop van de overeenkomst. Onder werkgeefster in dit artikel wordt verstaan alle opdrachtgevers (directe en indirecte) van "werkgever". Dit relatie/medewerkerbeding houdt het volgende in:
Werknemer of (een vertegenwoordiger van) zijn nieuwe werkkring doet geen zaken (Directe, indirect noch via actieve benadering dan wel via passieve benadering) met die klanten (directe en/of indirecte) van werkgeefster gedurende 1 jaar na afloop van de overeenkomst waar de medewerker 12 maanden voor de uitdienststreding in opdracht heef gezeten.
2. Als werknemer gaat werken bij een bedrijf dat al zaken doet met een van die (directe en/of indirecte) zal de werknemer daar op geen enkele wijze bemoeienis mee hebben en ook voorafgaand aan zijn in dienst treden (in welke zin dan ook) bij een dergelijk bedrijf dit aan werkgeefster melden.
3. Op geen enkele wijze kan gedurende een jaar na beeindigding van deze overeenkomst door werknemer met (een van de) medewerkers van werkgeefster contact zijn (direct noch indirect) met het oog op het aangaan van een ander dienstverband.
4. medewerkers van werkgeefster die zich melden bij een nieuwe werkkring of (indirecte) relatie van werknemer zullen te horen krijgen van werknemer dat zij niet kunnen werken bij een onderneming waar werknemer (indirect) bij betrokken is: een nieuwe werkkring of (indirecte) relatie van werknemer die een medewerker in dienst zou kunnen nemen van werkgeefster wordt over het bovenstaande door werknemer geinformeerd.
5. Werknemer is op de hoogte van het feit dat werkgeefster in al haar contracten met opdrachtgevers een relatiebeding heeft opgenomen. Dit beding houdt onder meer in dat medewerker van Bedrijf X niet in dienst mag treden bij een opdrachtgever van Bedrijf X. Werknemer verklaart door ondertekening van deze overeenkomst zich hiernaar te zullen gedragen.
6. Een boete per overtreding van 5000 euro en van 1000 per dag van elke voortduring van de overtreding onverminderd het recht van werkgeefster op volledige schadevergoeding.

Nu is de situatie als volgt. Ik heb mijn werkgever aangegeven dat ik per 1 feb 2013 uit dienst wil treden (per 1 dec opzeggen) en een functie bij de klant wil bekleden. Mijn contract bij de opdrachtgever is sowieso eindig op 1/1. Nu werd ik op de hoogte gebracht van het beruchte relatiebeding, (waar beide partijen akkoord mee zijn gegaan).
Mijn werkgever levert aan een preferred supplier van de klant waar ik zit dus indirect.

Nu is het voorstel van mijn werkgever om het relatiebeding af te kopen onder de voorwaarde dat ik per 1 feb nog 6 maanden in dienst wordt gehouden bij de klant waarna mijn contract overgaat in een vast contract bij de klant. Contract obv 36 ipv de 32u die ik nu bij de klant zit.

Is dit een redelijk voorstel en wat zijn de mogelijkheden kwa onderhandelingen in dit geval. Weet even niet zo goed wat ik met de situatie aan moet en nu ik in deze situatie zit wil eigenlijk zo snel mogelijk van dit soort bedingen af. Graag jullie advies.

Laatst aangepast door PeterL83 op do 22 nov 2012 19:12, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 22 nov 2012 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Uw vraag is moeilijk te beantwoorden zonder praktijkervaring op het gebied van relatiebedingen. Ik hoop voor u, dat er nog een advocaat op het forum werkzaam is.

In zijn algemeenheid valt te zeggen dat ook het relatiebeding, net als het concurrentiebeding de toets van art. 7:653 Burgerlijk Wetboek moet kunnen doorstaan. Het moet schriftelijk overeengekomen zijn met een meerderjarige werknemer (lid 1). Daar is in deze aan voldaan.
Voorts kan het beding door de rechter geheel of gedeeltelijk worden vernietigd op grond dat, in verhouding tot het te beschermen belang van de werkgever, de werknemer door dat beding onbillijk wordt benadeeld.
Van onbillijke benadeling van de werknemer blijkt uit de rechtspraak niet snel sprake te zijn in geval van een relatiebeding.

Zie voor informatie over het relatiebeding bijvoorbeeld: http://www.evsadvocaten.nl/Organisatie%20Columns%20Relatiebeding.htm

Ik acht de kans op vernietiging van het beding door de rechter hierom klein. Wellicht kunt u maar het beste ingaan op het voorstel van uw werkgever.

Met vriendelijke groet,

Marja
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 22 nov 2012 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag mij af in hoeverre er hier sprake is van een echt relatiebeding en niet een verkapt concurrentiebeding. Een relatiebeding verbiedt namelijk de werknemer om voor relaties van de ex-werkgever werk/diensten/etc. te verrichten, en verbiedt dus eigenlijk dat de werknemer klanten "meeneemt" naar de nieuwe werkgever.

In de constructie die TS hier voorstelt is iets anders aan de hand. De gewezen werknemer mag namelijk niet gaan werken bij een werkgever waar in zijn algemeenheid medewerkers werken die relaties hebben met de relaties van de ex-werkgever. Het relatiebeding is daarmee beduidend verstrekkender geworden.

Ik begrijp echter niet wie er nu precies de "spelers" zijn in het verhaal van de TS. Geef desnoods even (fictieve) namen in jouw casus, want dat zou nog eens belangrijk kunnen zijn.
Je hebt de ex-werkgever, de nieuwe werkgever, de preferred supplier en de klant van de ex-werkgever van de preferred supplier en je hebt de verschillende klanten waar TS 12 maanden gewerkt heeft.

Want zoals ik het beding lees, is het de nieuwe werkgever van TS niet toegestaan om zaken te doen met het bedrijf/de bedrijven waar TS binnen 12 maanden voor zijn indiensttreding heeft gezeten.

Dus enkel indien de nieuwe werkgever zaken doet met een klant van de ex-werkgever, waar TS ook daadwerkelijk gewerkt heeft, lijkt mij het beding, en daarmee het verbod, van toepassing!

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 22 nov 2012 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ter info: ik heb het volledige relatiebeding in de openingspost opgenomen.

Dag,

Dank voor uw reactie. Om even fictieve namen te noemen.
Werknemer: peter (ik dus)
Werkgever Peter: bedrijf X
broker/tussenpersoon: bedrijf Y
Opdrachtgever/klant: Bedrijf Z

Peter is sinds 2011 werkzaam voor bedrijf X (Detacheerder). Medio 2011 gaat Peter bij Bedrijf Z beginnen aan een opdracht via bedrijf Y omdat bedrijf Y preferred supplier is van bedrijf Z. Bedrijf X is geen directe partij voor bedrijf Z.
Nu wil Peter na 1 1/2 jaar in opdracht te zijn geweest voor Bedrijf Z, in vaste dienst treden bij bedrijf Z.

Situatie nu als volgt:
Bod bedrijf Z: verlenging huidig contract voor 3 maanden, daarna over in vast contract.
Bod 1 bedrijf X: verlenging huidig contract met 6 maanden
Bod 2 bedrijf X: verlenging huidig contract tot 1/5 + verhoging uren van 40 ipv 32u.

Reactie bedrijf X: niet akkoord + opeens wordt concurrentie/relatiebeding Bedrijf tussen bedrijf X en Y genoemd.
Reactie Peter: compensatie 1 maandsalaris en evt. financiele overbrugging voor 40-32u.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds