Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
marenk
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 27 okt 2014 12:05 Onderwerp: Wat zijn onze rechten? |
|
|
Afgelopen weekend zijn wij in een rare situatie beland en ik heb geen idee wat onze rechten zijn.
De situatie: Via een makelaarskantoor hebben wij een huurhuis gevonden. Het huis is van buitenlanders die het huis hebben gekocht, maar vanwege heimwee terug verhuizen naar het land van herkomst. De woning willen zij nog niet te koop zetten, maar de komende jaren verhuren volgens de Leegstandswet. Na bezichtiging is ons telefonisch door de makelaar gevraagd of wij de woning willen huren. Andere geïnteresseerden vielen af. Wij hebben telefonisch toegezegd te willen huren. Ons is toen een huurcontract en algemene voorwaarden doorgestuurd. Deze hebben wij doorgenomen en wij hebben via de mail vragen gesteld over onduidelijkheden. Daarnaast hebben wij gevraagd in het contract op te laten nemen dat de overeenkomst voor bepaalde tijd is; 2 jaar met een verlenging van 36 maanden. En niet zoals zou gebruikelijk een half jaar met verlenging. En wij hebben gevraagd om een opzegtermijn van de verhuurder van 6 maanden, omdat wij de wettelijke termijn van 3 maanden net te kort vinden. Dit is verwerkt in het contract.
Vorige week zijn wij in het huis met de eigenaar en de makelaar samengekomen en hebben wij het contract besproken en hebben wij als huurders getekend. Er zaten een paar fouten in het contract die aangepast zouden worden. Wij zouden een nieuw contract krijgen en deze tekenen en dan zou de verhuurder tekenen, waarna iedereen een kopie zou ontvangen. Het nieuwe contract hebben wij in goede orde ontvangen, en nog niet getekend. Net als de factuur voor makelaarskosten en borg en 1e maand huur. Dit hebben wij vrijdag betaald.
Op zaterdag belden wij de eigenaren van het huis met de vraag om wat maten op te mogen nemen zodat wij meubels kunnen bestellen. Er werd ons toen gemeld dat de eigenaren twijfelen of zij nog wel gaan verhuizen naar land van herkomst ivm depressie/stress oid. Wij hebben wel al onze huur van het huidige huis opgezegd ivm maand opzegtermijn. Deze is door de huidige verhuurder nog niet bevestigd.
Nu vraag ik mij een aantal dingen af:
1. Hebben wij een huurovereenkomst? De schriftelijke overeenkomst is nog niet door beide partijen getekend. Dus schriftelijk hebben we geen overeenkomst.
Maar mondeling is toch ook geldig? Kunnen wij met de mailwisselingen, 1e versie huurcontract getekend door ons in bijzijn van makelaar en verhuurder aantonen dat er sprake is van een mondelinge overeenkomst? Er is mijns inziens een wilsverklaring van beide partijen (anders zou er geen contract voor ons opgemaakt worden en wij niet tekenen). Er zijn immers afspraken over betaling, huurprijs en duur van de huur. De intentie staat op papier.
2. Kan de verhuurder een beroep doen op de Wet huuropzeggen ivm eigen gebruik? Kunnen zij stellen dat door misschien wel psychische klachten zij niet kunnen verhuizen en de woning zelf nodig hebben?
3. Wat zijn onze rechten? Kunnen wij de verhuurder aansprakelijk/ingebreke stellen voor niet leveren? Hoelang van te voren kunnen zij een beroep doen op de Wet voor eigen gebruik? Kunnen wij een schadevergoeding vragen, ook al hebben wij nog geen schade geleden in de zin van huur betaald voor een periode en niet geleverd krijgen.
Of staan we in de positie; jammer had u de schriftelijke bevestiging maar af moeten wachten. U heeft geen poot om op te staan.
Zoals het er nu uitziet hebben wij geen nieuw huis en staan we op 1 december op straat omdat de huur van het huidige huis is opgezegd. Ik ben positief ingesteld dus dat laatste zal wel niet.
Ik wil wel graag weten welke positie wij hebben. |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 1017
|
Geplaatst: ma 27 okt 2014 19:47 Onderwerp: |
|
|
Wat vervelend voor u.
Een kort antwoord op uw vragen:
1. Aan bewijsstukken hebt u ruim voldoende. En over de essentialia is overeenstemming bereikt
Zoals u het omschrijft hebt u een huurovereenkomst tenzij de overeenkomt een zinsnede bevat die erop neerkomt er geen overeenkomst is zolang niet beide partijen hebben getekend.
2. Opzeggen wegens dringend eigen gebruik kan als er een huurovereenkomst is. Maar dan moet men van goeden huize komen, formeel op de juiste wijze opzeggen, en e.e.a. kunnen bewijzen en dat moet ook nog allemaal via de rechter verlopen.
3. U kunt – op het eerste oog – nakoming van de overeenkomst eisen. Schadevergoeding eisen kan alleen als je schade lijdt. Die is er nu nog niet. Wel kunt u bij het eisen van nakoming aangeven dat u ook aansprakelijk stelt voor alle geleden/nog te lijden schade.
Wat ik overigens niet begrijp is dat u al zo ruim voor het einde van de maand hebt opgezegd. U had ook deze week (vandaag of morgen bijv.) nog aangetekend op kunnen zeggen, mits de opzegging verhuurder maar uiterlijk a.s. vrijdag zou bereiken.
Ik raad aan of zo spoedig mogelijk een huurrechtjurist in te schakelen die ervoor zorgt dat de huur alsnog door gaat en/of zo spoedig mogelijk een andere woning te zoeken. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|