Oester003
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 02 mei 2013 16:34 Onderwerp: Wat zijn mijn rechten en plichten? |
|
|
Na een lesbische relatie van 10 jaar sinds de afgelopen 10 jaar een omgangsregeling met de 3 kinderen die tijdens deze relatie zijn geboren. Alleen bij de geboorte van de laatste 2 was er een geregistreerd partnerschap met mijn ex-partner, ten tijde van de geboorte van de oudste alleen een samenlevingscontract; wat inhoudt dat er geen gezamenlijk gezag is over de oudste, wel over de jongste 2. Mijn ex-partner is overigens de biologische partner van alle 3 de kinderen, en dus ook sinds de afgelopen 10 jaar de zgn. zorgouder. De kinderen hebben bij haar dus hun vaste verblijfplaats, en zijn bij mij en mijn nieuwe partner om het weekend en de helft van alle vakanties. Helaas staat deze omgangsregeling niet expliciet genoemd in het convenant: toendertijd was ik erg gefixeerd op de omgangsregeling tijdens de vakantieperioden omdat daar altijd problemen over waren, waardoor de reguliere omgangsregeling er wat bij is ingeschoten. Neemt niet weg dat dit de afgelopen jaren best goed is gegaan.
Tot voor 3 maanden terug: na al een aantal jaren problemen met de oudste (waarover ik dus geen gezag heb), zowel bij mijn ex thuis als bij mij thuis en op school, is hij inmiddels gediagnosticeerd met autisme, woont hij nu op een zorgboerderij en mag ik hem slechts één uurtje per maand daar bezoeken van mijn ex en krijg ik zo goed als geen informatie over hoe het daar met hem gaat. Mijn ex en ik kunnen al heel lang niet met elkaar communiceren, dus het hoognodige gaat via mail en/of sms. Tijdens de scheiding, nu zo'n 12 jaar geleden, hoefde ik niet persé ook voor hem (kinder)alimentatie te betalen, maar uit eigen beweging wilde ik dat toch. De rechter vond het wel zo coulant dat ik "in ruil" voor alimentatie dan informatie over hem zou krijgen. Helaas is er toen nooit afgesproken hoeveel informatie, welke informatie en de frequentie van informatie ik zou krijgen. Met als gevolg dat ik sinds de afgelopen 3 maanden slechts éénmaal wat informatie over hem heb gekregen, en verder slechts 2x één uurtje mocht ik daar op bezoek. Ook heb ik een sms- en belverbod met hem gekregen. Ik mag niet meer contact met hem met als motivatie dat dat teveel prikkels voor hem zou opleveren. Maar mijn ex meet met 2 hele grote maten: hij gaat wel met haar naar verjaardagsfeesten e.d., naar haar ouders, bij haar overnachten in de weekenden etc. etc., maar een uurtje bij mij zodat hij mijn ouders, dus zijn opa en oma (80 en 87 jaar) even kan zien, zijn teveel prikkels? Ook heeft hij zelf bij mij aangegeven graag onze hond weer even te willen zien. Maar niks mag. Mijn vraag is eigenlijk nu: wat kan en mag ik doen? Als ik alleen zijn alimentatie-deel stopzet, om als stok achter de deur te gebruiken, want mijn ex heeft altijd een chronisch tekort aan geld, dan ben ik bang dat ik gelijk een nieuwe alimentatie berekening voor mij voeten krijg geworpen: is dit overigens een terechte angst, m.a.w. zou een rechter dit accepteren? Begrijp me niet verkeerd: het is niet zo dat ik voor hem niet meer wil betalen, maar zoals gezegd: gebruiken als dreigement. Of moet ik via de rechter mijn ex verplichten mij van de nodige informatie te voorzien en mij (weer) meer bezoekrecht te geven? Kan zij mij zomaar mijn omgang met de oudste ontzeggen?
Graag reacties. |
|