Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 08 mei 2024 13:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat te doen bij dreigend ontslag???
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
michael72



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Wat houdt de aanvulling in? Dat jouw partner zich onthoudt van concurrerende activiteiten?


Ja dat klopt, dit vervalt wanneer ik stop met werken bij het bedrijf. Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2006 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Benieuwd hoe dat geformuleerd is... Je partner is tenslotte geen contractspartij..
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 0:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me een totaal ongeldige bepaling. Een normaal concurrentiebeding kan al niet zomaar. Overtreding van deze bepaling door je partner kan geen geldige reden zijn om je te ontslaan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
michael72



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het lijkt me een totaal ongeldige bepaling. Een normaal concurrentiebeding kan al niet zomaar. Overtreding van deze bepaling door je partner kan geen geldige reden zijn om je te ontslaan.


Dit leek mij ook, echter moest mijn partner ook zijn handtekening zetten.. Wel een beetje vreemd, maar onze doelstelling was om geen onenigheid te maken.. Daarbij is mijn baan op dit moment ook erg belangrijk en natuurlijk ook noodzakelijk, gezien het feit dat anders een inkomen wegvalt Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je baas zou geen enkel recht hebben gehad je te ontslaan of je op andere wijze te benadelen. Wat hij heeft gedaan vind ik een vorm van afpersing. Natuurlijk zou het niet leuk zijn als hij je toch had proberen te ontslaan, maar als hij zulke streken wil uithalen, dan kan hij dat nu nog steeds. Op deze manier kan hij je ook dwingen een salarisverlaging te accepteren. Over het algemeen is het veel beter voor je carrière om je niet te laten inpakken (je baas weet nu bijvoorbeeld dat je dit in contact met klanten ook zou kunnen overkomen). Ik zou je echt aanraden om de volgende keer, in wat voor situatie dan ook, niet zomaar iets te tekenen alleen om onenigheid te voorkomen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
michael72



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je baas zou geen enkel recht hebben gehad je te ontslaan of je op andere wijze te benadelen. Wat hij heeft gedaan vind ik een vorm van afpersing. Natuurlijk zou het niet leuk zijn als hij je toch had proberen te ontslaan, maar als hij zulke streken wil uithalen, dan kan hij dat nu nog steeds. Op deze manier kan hij je ook dwingen een salarisverlaging te accepteren. Over het algemeen is het veel beter voor je carrière om je niet te laten inpakken (je baas weet nu bijvoorbeeld dat je dit in contact met klanten ook zou kunnen overkomen). Ik zou je echt aanraden om de volgende keer, in wat voor situatie dan ook, niet zomaar iets te tekenen alleen om onenigheid te voorkomen.


Uiteraard zal dit een volgende keer niet gebeuren. Ook wij hebben hier een les uit geleerd. Echter een vorm van afpersing is het niet, omdat niets onder bedreiging met geweld is gegaan..
Maar toch vraag ik me inderdaad af, of er iets bij wet geregeld is om dit soort overeenkomsten ongedaan te maken. Want dat mijn partner ook moesten tekenen vind ik toch wel vreemd. Mijn partner heeft toch immers niets met mijn werkgever te maken?? Nu dus wel Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geef toe dat het gedrag van de werkgever niet als afpersing is te kwalificeren, en ook wel niet onder een andere strafbepaling zal vallen.

Wel kan dit een geval zijn van bedreiging (en heel misschien misbruik van omstandigheden) in de zin van art 3:44 BW. De bepaling is dan vernietigbaar.

Verder denk ik nog steeds dat je werkgever jou op basis van deze bepaling niet kan ontslaan als je partner zich niet aan zijn belofte houdt. Wel kan de werkgever in dat geval eventuele schade vorderen van je partner, of de rechter om een verbod vragen. De verhouding partner-werkgever is geen arbeidsrelatie, dus de beperkingen die het arbeidsrecht stelt aan de contractsvrijheid gelden hier m.i. niet. In hun onderlinge relatie lijkt de bepaling me daarom geldig (afgezien dus van evt. vernietigbaarheid ex art 3:44 BW). Maar ik kan me ook wel voorstellen dat een rechter het anders zou uitleggen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
michael72



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 14 nov 2006 11:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik geef toe dat het gedrag van de werkgever niet als afpersing is te kwalificeren, en ook wel niet onder een andere strafbepaling zal vallen.

Wel kan dit een geval zijn van bedreiging (en heel misschien misbruik van omstandigheden) in de zin van art 3:44 BW. De bepaling is dan vernietigbaar.

Verder denk ik nog steeds dat je werkgever jou op basis van deze bepaling niet kan ontslaan als je partner zich niet aan zijn belofte houdt. Wel kan de werkgever in dat geval eventuele schade vorderen van je partner, of de rechter om een verbod vragen. De verhouding partner-werkgever is geen arbeidsrelatie, dus de beperkingen die het arbeidsrecht stelt aan de contractsvrijheid gelden hier m.i. niet. In hun onderlinge relatie lijkt de bepaling me daarom geldig (afgezien dus van evt. vernietigbaarheid ex art 3:44 BW). Maar ik kan me ook wel voorstellen dat een rechter het anders zou uitleggen.


In het contract staat inderdaad een schade vergoeding van 100.000,- euro en 1000,- euro voor elke werkdag wat er in een ander bedrijf, danwel eigen bedrijf gewerkt is Shocked ... Je kunt je voorstellen dat het wel even schrikken is als je zulke bedragen onder je neus krijgt.
Uiteraard is mijn partner hier ook niet blij mee, gezien hij graag voor zichzelf wilde beginnen. Sad
Dat zal in de toekomst ook wel gebeuren, maar dan in een andere branche Wink
Bedankt voor je uitleg, mijn partner was zelf ook al aan het zoeken in de wetboeken of dit allemaal wel rechtsgeldig is, omdat mijn partner geen enkele arbeidsovereenkomst met mijn werkgever heeft Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds