Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 18 jul 2025 14:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat kunnen we verwachten?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Joster

Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 9:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe er overgestoken is weet niemand, hoe die vrouw (man) gereden heeft weet niemand. Wat de jongens op de brommer gezien en gedaan hebben is voor mij in feite ook gissen, net als dat zo is bij die vrouw (man)..Het enige dat ik kan zeggen over het oversteken is dat het niet vreemd is dat daar wordt overgestoken over de weg in plaats van door de tunnel. Zoals al eerder gezegd wordt dat enorm veel gedaan, vooral omdat het makkelijker is. Daarnaast is het gewoon een goed verlichtte kruising waar het normaal niet echt gevaarlijk is om over te steken...

Aan het 2e deel van je antwoord heb ik wat, dat soort antwoorden zie ik graag, hoe confronterend ze soms ook kunnen zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef :

Quote:
Ik durf iig niet op voorhand m'n hand er voor in het vuur te steken dat 'ie niet vervolgd gaat worden.

Dat durf ik ook absoluut niet hoor. Alleen zoals je later zelf ook al zei, m'n gevoel zegt dat hij in deze situatie niet vervolgd hoeft te worden. Maar zekerheid heb ik hier natuurlijk niet over.

Joster schreef:

Quote:
Het enige dat ik kan zeggen over het oversteken is dat het niet vreemd is dat daar wordt overgestoken over de weg in plaats van door de tunnel. Zoals al eerder gezegd wordt dat enorm veel gedaan, vooral omdat het makkelijker is.

Het feit dat 'iedereen' daar oversteekt maakt het natuurlijk nog niet de norm. Het blijft dus verboden en degene die oversteekt begaat dan toch een overtreding.
Joster

BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ontken ik dat dan?
Verstuur e-mail
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, maar je draagt dat wel steeds aan in zijn verdediging.
Joster

BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nah, ik constateer alleen dat het vaak gebeurt. Ontkennen dat hij een overtreding beging heb ik nooit gedaan. Ik denk, en anders vraag ik het me af, of de politie, of het OM rekening houdt met dusdanige situaties..
Verstuur e-mail
marcel

marcel

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2005 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om even terug naar het onderwerp te keren, ik denk dat we er redelijk uit zijn dat het opzetvereiste in meer of mindere mate ontbreekt in deze zaak, vooral ook omdat beide personen zich op hetzelfde voertuig bevonden ( hetgeen weer enigzins lijkt op het Porsche arrest?). Doodslag is dus zeer onwaarschijnlijk (onwaarschijnlijk, dus niet onmogelijk!). Dood door schulld lijkt ook erg onwaarschijnlijk, eigenlijk om dezelfde redenen. Maar als ik het me goed herinner waren er meer vragen aan de orde. Ontzegging van de rijbevoegdheid bijvoorbeeld, boetes etc. De kans op dergelijke sancties lijkt mij al veel waarschijnlijker, juist omdat het oversteken op dat punt tegen de verkeersregels in ging en deze verkeersfout zulke ernstige gevolgen heeft gehad.
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2005 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marcel shreef:
Quote:
Dood door schulld lijkt ook erg onwaarschijnlijk, eigenlijk om dezelfde redenen

Van dood door schuld kan zeker wel sprake zijn indien er geen spake is van opzet.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2005 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joster schreef:
Nah, ik constateer alleen dat het vaak gebeurt. Ontkennen dat hij een overtreding beging heb ik nooit gedaan. Ik denk, en anders vraag ik het me af, of de politie, of het OM rekening houdt met dusdanige situaties..

Als gebruik maken van de tunnel werkelijk gekkenwerk is, en die indruk geef je hier, dan behoort het OM en in ieder geval de rechter daar zeker rekening mee te houden. Verder pleit het feit dat brommers op die plek niet over mogen steken naderende automobilisten die onvoorzichtig zijn mijns inziens niet vrij. Als bij normale snelheid van de naderende auto het ongeluk vermoedelijk niet had plaatsgevonden, en de automobilist blijkt hier duidelijk te hard te hebben gereden, dan heeft de automobilist gewoon schuld. Het is een kruising en misschien mogen brommers daar dan niet oversteken, motoren mogen dat wel en voor een automobilist maakt dat toch maar weinig verschil (nou ja, misschien had de mevrouw een Harley wel 'gemerkt').
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2005 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
Om even terug naar het onderwerp te keren, ik denk dat we er redelijk uit zijn dat het opzetvereiste in meer of mindere mate ontbreekt in deze zaak, vooral ook omdat beide personen zich op hetzelfde voertuig bevonden ( hetgeen weer enigzins lijkt op het Porsche arrest?). Doodslag is dus zeer onwaarschijnlijk (onwaarschijnlijk, dus niet onmogelijk!).

In het Porsche arrest gaat het om een stomdronken bestuurder die objectief levensgevaarlijk gedrag vertoont. Dat lijkt me hier absoluut niet van toepassing op de bestuurder van de brommer. Er is weliswaar een dodelijk slachtoffer gevallen, maar bij het oversteken van een kruising en daar gebeuren in het algemeen nu eenmaal veel ongelukkige ongelukken bij door stomweg niet goed opletten. Doodslag is werkelijk 'onmogelijk' (dwz een officier die dat durft te vragen is niet goed bezig).
marcel

marcel

Leeftijd: 44
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: za 30 jul 2005 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu weet ik wel dat het porsche arrest over een andere situatie gaat, maar de overwegingen van de HR over het ontbreken van opzet, en dan met name de reden erachter, vertoont wel degelijk overeenkomsten met deze zaak: Geen opzet hebben gehad op het mogelijk verliezen van eigen leven impliceerd geen opzet op het verliezen van het leven van een ander.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 30 jul 2005 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, het argument om zo aan te tonen dat geen sprake is van doodslag klopt op zich wel, maar het doet me denken aan het doodslaan van een mug met een olifant. Bij het Porsche arrest is doodslag op het eerste gezicht goed denkbaar. In het geval van de brommerbestuurder zie ik daar beslist geen mogelijkheid voor. (Dood door schuld is bijvoorbeeld weer niet bij voorbaat uit te sluiten zonder alle feiten te kennen.)
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: za 30 jul 2005 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Quote:
Als bij normale snelheid van de naderende auto het ongeluk vermoedelijk niet had plaatsgevonden, en de automobilist blijkt hier duidelijk te hard te hebben gereden, dan heeft de automobilist gewoon schuld. Het is een kruising en misschien mogen brommers daar dan niet oversteken, motoren mogen dat wel en voor een automobilist maakt dat toch maar weinig verschil

Ja maar een belangrijk punt is het feit dat de brommer voorrang had moeten verlenen aan de auto. De auto reed op een voorrangsweg volgens Joster. Kijk als de auto dan extreem hard rijdt is het een ander verhaal maar ookal rijdt de auto enkele kilometers te hard, de brommer had de auto dan alsnog voorrang moeten verlenen en dus lijkt het me sterk dat de bestuurder van de auto vervolgd kan worden voor dood door schuld. Alleen als deze erg roekeloos heeft gereden en dat blijkt niet uit het verhaal.
Joster

BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2005 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is ook nooit te bewijzen, hoe het rijgedrag van de bestuurder was.. Ook al niet over er bij diegene alcohol in het spel was. Dit is erg vervelend en zou wel eens in het nadeel van die vriend van me kunnen zijn. Maar zoals al eerder genoemd ontbreekt het aan vele feiten, waardoor veel in het "vage" terecht komt. Ik denk dat dit als gevolg kan hebben dat de eventuele straf lichter uit valt.
Verstuur e-mail
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2005 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom is dat nooit te bewijzen dan?? Er kan toch gewoon technisch onderzoek gedaan worden?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2005 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe schatten jullie de kans in op een transactievoorstel voor de brommerberijder en een dagvaarding wegens overtreding art 7 WvW voor de mevrouw?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds