|
Auteur |
Bericht |
Joster
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 27 jul 2005 10:08 Onderwerp: Wat kunnen we verwachten? |
|
|
Zelf ben ik niet zo bekend met strafrecht, en ik heb geen idee wat ik moet verwachten, maar het volgende is aan de hand:
BN/DeStem schreef: | ‘Ongeval te wijten aan fout bromfietser’
Van onze verslaggeefster
Zaterdag 23 juli 2005 - HOOGERHEIDE – Het ongeval begin deze maand in Hoogerheide waarbij de 16-jarige Stephan Sebregts uit Wouw om het leven kwam, is te wijten aan een verkeersfout van de 18-jarige jongen uit Woensdrecht die de brommer bestuurde.
Dat is volgens de politie gebleken uit het onderzoek. Het slachtoffer zat achter op de brommer.
Politiewoordvoerster Manon Ostendorf zegt dat de Woensdrechtenaar de kruising van de Scheldeweg met de Duinstraat en de Nieuweweg in Hoogerheide is overgestoken op een plek waar dat niet mocht. In plaats van door het tunneltje te rijden, is de bromfietser over het kruispunt zelf gereden. Bij die manoeuvre is de bromfiets aangereden door een automobiliste uit Ossendrecht die na het ongeval doorreed.
Volgens Ostendorf sluist de politie haar bevindingen binnenkort door naar het Openbaar Ministerie (OM). Die beslist of de bromfietsbestuurder wordt vervolgd. De Ossendrechtse die de wagen bestuurde heeft een proces-verbaal gekregen voor doorrijden na een ongeval. Ook in dit geval is het aan justitie om te bepalen of het tot vervolging komt. |
Beide jongens ken ik, de bestuurder is een erg goede maat van me..
Oke, nu even wat feiten:
- Het ongeval gebeurde snachts.
- Door de tunnel rijden met je brommer doet daar niemand, fietsen gaat daar al amper. Toch zeker snachts gaat iedereen bovenlangs.
- De weg die overgestoken werd was vroeger een 80 km weg. Snelheden van 100 + zijn er niet vreemd, toch zeker snachts.
- Op de kruising staan stoplichten, maar deze zijn snachts uitgeschakeld.
- De vrouw melde zich maandagmiddag bij de politie als bestuurder, terwijl het ongeval in de nacht van zaterdag op zondag plaats vond.
Geruchten:
- De vrouw heeft niet gereden. Het was haar man, die actief is in het criminele circuit en een strafblad heeft.
- Waarom reed de bestuurder door? Had hij of zij teveel gedronken? Reed hij of zij dusdanig hard?
Aangezien ik verder amper tot geen verstand heb van strafrecht of iets dergelijks, wilde ik graag een beetje te weten komen wat ons te wachten staat.. Wat riskeert mijn maat? Rijontzegging, taakstraf etc? Of zou er zelfs een gevangenisstraf mogelijk zijn? Wat wordt de aanklacht? Dood door schuld?
We weten het niet, hopelijk kunnen jullie me hier wat mee helpen.. |
|
|
|
 |
marcel
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: wo 27 jul 2005 13:53 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is dit een zaak die wel wat overeenkomsten met het ''Porsche arrest'' vertoont voor wat betreft het doodslag idee. Doodslag zal niet bewezen kunnen worden door het ontbreken van (kleurloos?) opzet: het weloverwogen inschatten van risico's, nu immers ook het leven van de bromfietser zelf op het spel heeft gestaan. Had de bromfietser opzet op het verliezen van zijn eigen leven? Nee. Had hij dan wel opzet op het sterven van de bijrijder? Ook nee. Helemaal zonder consequenties is dit overigens niet, de bromfietser heeft een verkeersfout gemaakt met ernstige consequenties. Gevangenisstraf lijkt me een te 'zwaar' middel. Maar taakstraf, rijontzegging etc zouden wel gevolgen kunnen zijn. Snel een advocaat in de arm nemen lijkt mij.[/i] _________________ Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN) |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 27 jul 2005 15:37 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij dat de autorijder eerder vervolgd zal worden voor dood door schuld dan de bestuurder van de bromfiets. Het ligt natuurlijk ook nog wel erg aan de situatie op het kruispunt, oke de brommer mocht daar niet rijden maar hoe is het ongeluk gebeurd en wie heeft dat veroorzaakt, was dat ook de schuld van de brommer of van de auto?? |
|
|
|
 |
Joster
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 27 jul 2005 15:41 Onderwerp: |
|
|
De kruising is normaal bewaakt met stoplichten. S'nachts staan deze uit waardoor de normale regels van kracht zijn. Zodoende reed de auto op een doorgaande voorrangsweg. Auto's die over willen steken zoals de brommer dat deed moeten voorrang verlenen aan auto's van beide kanten.
De brommer had dus sowieso geen voorrang op de auto, stak over en werd van achteren net aangetikt, want de achteropzittende jongen al fataal werd. De automobilist zegt het niet gemerkt te hebben..
Ik vraag me nu dus vooral 2 dingen af:
- Hoe hard reed die auto wel niet, dat mn maat op die brommer hem niet heeft gezien / geen voorrang heeft verleend?
- Hoe in hemelsnaam kan je het nu weer niet door hebben dat je een brommer raakt. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 27 jul 2005 16:50 Onderwerp: |
|
|
Joster schreef: | De kruising is normaal bewaakt met stoplichten. S'nachts staan deze uit waardoor de normale regels van kracht zijn. Zodoende reed de auto op een doorgaande voorrangsweg. Auto's die over willen steken zoals de brommer dat deed moeten voorrang verlenen aan auto's van beide kanten.
De brommer had dus sowieso geen voorrang op de auto, stak over en werd van achteren net aangetikt, want de achteropzittende jongen al fataal werd. De automobilist zegt het niet gemerkt te hebben..
Ik vraag me nu dus vooral 2 dingen af:
- Hoe hard reed die auto wel niet, dat mn maat op die brommer hem niet heeft gezien / geen voorrang heeft verleend?
|
De meeste brommers zijn zo slecht verlicht dat je ze hooguit overdag ziet. Er vanuit gaan dat 'ie de brommer niet heeft gezien omdat 'ie veel te hard reed lijkt me erg kort door de bocht. Misschien was het wel precies andersom: de brommer stak met 50 in 't uur over.
Quote: |
- Hoe in hemelsnaam kan je het nu weer niet door hebben dat je een brommer raakt. |
Dat ligt o.a. aan iemands rijvaardigheid (een ervaren coureur zal eerder zoiets merken dan truus de huismus), aan de auto (in de ene auto voel alles wat er onder / aan de auto gebeurt, in de andere veel minder. Zeker met een busje of een SUV kun je heel goed dingen raken zonder het te merken. Ook in een auto met veel bijgeluiden merk je zoiets veel minder snel), aan de weersomstandigheden, aan het wegdek.
Overigens is aan de hand van technisch onderzoek aan de auto ook wel vast te stellen of de bestuurder zoiets had moeten merken. |
|
|
|
 |
Joster
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 27 jul 2005 17:16 Onderwerp: |
|
|
1. Dat zeg ik helemaal niet, ik heb het over mijn maat die die auto niet zag. Daarnaast vind ik het wel erg kort door de bocht dat je er van uit gaat dat de brommer slecht verlicht was. Ook weet je weinig over de kruising zelf. Bij mijn weten is iedere kruising met stoplichten prima verlicht. Hier is dat in ieder geval wel zo. Verder kan die brommer niet eens 50..
2. In haar verklaring zei de vrouw dat ze wel wat had gemerkt, maar dat ze dacht dat het niet van waarde was..
Hier dat nieuwsbericht:
Omproep Brabant schreef: | Automobiliste meldt zich na dodelijk ongeval
HOOGERHEIDE - Een 35-jarige vrouw uit Ossendrecht heeft zich maandag bij de politie gemeld. Ze zou zondagochtend in Hoogerheide een 16-jarige jongen uit Wouw hebben aangereden, die ter plaatse is overleden.
Het slachtoffer zat bij een vriend achterop de brommer. Toen die een kruispunt overstak, werd de achterkant van de brommer nog net geraakt door een auto. De vrouw had wel iets gemerkt, maar sloeg daar geen acht op.
De volgende dag zag ze bloemen bij de kruising liggen en realiseerde ze zich wat er was gebeurd. De politie hield haar aan, maar liet haar 's middags weer gaan.
maandag 4 juli 2005 om 19:58 uur |
Dit lijkt mij dus zeer sterk, maar goed.. Hier wil ik het eigenlijk helemaal niet over hebben, dit hebben wij al vaak genoeg besproken. Het gaat me vooral om hetgeen dat nu gaat komen, het eventuele proces en de daarbij horende vervolging van mijn maat. Omdat ik geen verstand van strafrecht etcetera heb kwam ik hier terecht.. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 27 jul 2005 19:00 Onderwerp: |
|
|
Joster schreef: | 1. Dat zeg ik helemaal niet, ik heb het over mijn maat die die auto niet zag.
|
Als ik een euro kreeg voor elke fietser en bromfietser die mij niet aan ziet komen, of zich in ieder geval zo gedraagt... (ik rij een auto die je zelfs volledig stoned niet kunt missen: een verlengde VW bus)
Daarnaast vind ik het wel erg kort door de bocht dat je er van uit gaat dat de brommer slecht verlicht was.
|
Er zijn maar heel weinig brommers met markeringslichten; zo'n ding is van de zijkant, een enkel opzichtig model daargelaten, gewoon niet echt opvallend te zien.
Ook weet je weinig over de kruising zelf. Bij mijn weten is iedere kruising met stoplichten prima verlicht. Hier is dat in ieder geval wel zo. Verder kan die brommer niet eens 50..
|
Ok, dan stak 'ie met 40 over.
2. In haar verklaring zei de vrouw dat ze wel wat had gemerkt, maar dat ze dacht dat het niet van waarde was..
|
Dat kan ik me goed voorstellen: als je niks hebt gezien en voelt wat dan denk je vogeltje, konijntje, whatever.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat tegenover elke suggestie vanuit het ene kamp er ook een andere gesteld kan worden, met hetzelfde resultaat. |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 27 jul 2005 19:17 Onderwerp: |
|
|
Als je het zo stelt lijkt het me dat de bestuurder van de auto alleen misschien vervolgd zal/kan worden voor het doorrijden na een ongeluk, maar de vraag is dan dus altijd nog of zij het wel gemerkt heeft. Als de brommer de auto voorrang had moeten verlenen en het dus eigenlijk helemaal de schuld van de brommer is zal de bestuurder zeker niet vervolgd worden voor dood door schuld lijkt me.
Aan de andere kant is het ook helemaal niet zeker dat de bestuurder van de bromfiets vervolgd zal worden voor dood door schuld, het lijkt me dat de bestuurder absoluut niet wou dat zijn medepassagier iets zou overkomen en dat het voor hem ook heel erg is. Het lijkt mij dat het OM in dit soort gevallen niet meteen gaat vervolgen, misschien ook na overleg met de familie van het slachtoffer. Het zal misschien nog wel afhangen van hoe hard de brommer bijv. reed enzo. Maar als jij zegt dat ie zeker niet harder reed dan 40 dan valt dat allemaal ook wel mee en lijkt het eerder op een zeer triest ongeluk en is er eigenlijk geen reden tot vervolging. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: wo 27 jul 2005 19:36 Onderwerp: |
|
|
Eva schreef: | Als je het zo stelt lijkt het me dat de bestuurder van de auto alleen misschien vervolgd zal/kan worden voor het doorrijden na een ongeluk, maar de vraag is dan dus altijd nog of zij het wel gemerkt heeft. Als de brommer de auto voorrang had moeten verlenen en het dus eigenlijk helemaal de schuld van de brommer is zal de bestuurder zeker niet vervolgd worden voor dood door schuld lijkt me.
|
behalve wanneer de automobilist zo hard heeft gereden dat de bestuurder van de bromfietser deze nooit aan heeft zien komen.
Aan de andere kant is het ook helemaal niet zeker dat de bestuurder van de bromfiets vervolgd zal worden voor dood door schuld, het lijkt me dat de bestuurder absoluut niet wou dat zijn medepassagier iets zou overkomen en dat het voor hem ook heel erg is. Het lijkt mij dat het OM in dit soort gevallen niet meteen gaat vervolgen, misschien ook na overleg met de familie van het slachtoffer. Het zal misschien nog wel afhangen van hoe hard de brommer bijv. reed enzo. Maar als jij zegt dat ie zeker niet harder reed dan 40 dan valt dat allemaal ook wel mee en lijkt het eerder op een zeer triest ongeluk en is er eigenlijk geen reden tot vervolging. |
Het belangrijkste punt zal dat de bestuurder opzettelijk een kruispunt wat verboden is voor (brom) fietsers is overgestoken, terwijl er een veel veiliger weg (de genoemde tunnel) beschikbaar was.
Ik durf iig niet op voorhand m'n hand er voor in het vuur te steken dat 'ie niet vervolgd gaat worden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 27 jul 2005 22:19 Onderwerp: |
|
|
De kans dat de 18-jarige bestuurder vervolgd gaat worden lijkt me zeer klein. Hooguit als hij stomdronken op de brommer zat, maar zelfs dan. Het is duidelijk dat hij niet bewust het risico op het uiteindelijke gevolg nam; hij was immers zelf ook buitengewoon kwetsbaar. En al was het verboden om daar over te steken, kennelijk is de tunnel geen volwaardig alternatief ("fietsen gaat daar al amper"). Zelfs als hem dood door schuld verweten zou kunnen worden, denk ik dat hij al zwaar genoeg gestraft is door wat er is gebeurd.
Het verhaal van de vrouw is merkwaardig, en ik zou zeggen twijfelachtig, maar het is eenvoudiger om daar een uitspraak over te doen als je precies weet wat het technisch onderzoek oplevert. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 28 jul 2005 0:02 Onderwerp: |
|
|
We kunnen flink blijven speculeren, maar ik denk dat het het verstandigste is om eerst even het bericht van het OM af te wachten en verder maar rustig te blijven en niet te gaan nadenken over allerlei doemscenario's of mogelijkheden. Het is allemaal al naar genoeg.
Joster, ik begrijp je ongerustheid. Heel goed zelfs. Aan speculeren over "wat kan" heb je echter ook niets. Wat mij betreft laat je t.z.t. weten of je vriend bericht van verder vervolging krijgt en komen we daarna op de vraag terug.
Dat zeg ik niet uit "kwaaiigheid". Integendeel zelfs!! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 28 jul 2005 1:10 Onderwerp: |
|
|
Nou, zo gek is het niet om op een rechtenforum te bespreken wat er kan gebeuren. Een beetje idee van wat de mogelijkheden zijn hebben we met zijn allen wel. Wat er is gebeurd is inderdaad bijzonder ernstig, maar gespeculeerd wordt er in de omgeving van Joster toch wel, en als wij dan hier en daar wat hopelijk verstandige opmerkingen maken kan dat best een nuttige bijdrage zijn. |
|
|
|
 |
Joster
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 28 jul 2005 8:44 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Joster schreef: | 1. Dat zeg ik helemaal niet, ik heb het over mijn maat die die auto niet zag.
|
Als ik een euro kreeg voor elke fietser en bromfietser die mij niet aan ziet komen, of zich in ieder geval zo gedraagt... (ik rij een auto die je zelfs volledig stoned niet kunt missen: een verlengde VW bus)
Daarnaast vind ik het wel erg kort door de bocht dat je er van uit gaat dat de brommer slecht verlicht was.
|
Er zijn maar heel weinig brommers met markeringslichten; zo'n ding is van de zijkant, een enkel opzichtig model daargelaten, gewoon niet echt opvallend te zien.
Ook weet je weinig over de kruising zelf. Bij mijn weten is iedere kruising met stoplichten prima verlicht. Hier is dat in ieder geval wel zo. Verder kan die brommer niet eens 50..
|
Ok, dan stak 'ie met 40 over.
|
Dat kan ik me goed voorstellen: als je niks hebt gezien en voelt wat dan denk je vogeltje, konijntje, whatever.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat tegenover elke suggestie vanuit het ene kamp er ook een andere gesteld kan worden, met hetzelfde resultaat. |
Ik ga hier maar niet meer met hou over in discussie, dat lijkt me vrij kansloos, en is niet het doel van mijn posts hier. |
|
|
|
 |
Joster
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 28 jul 2005 8:47 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Nou, zo gek is het niet om op een rechtenforum te bespreken wat er kan gebeuren. Een beetje idee van wat de mogelijkheden zijn hebben we met zijn allen wel. Wat er is gebeurd is inderdaad bijzonder ernstig, maar gespeculeerd wordt er in de omgeving van Joster toch wel, en als wij dan hier en daar wat hopelijk verstandige opmerkingen maken kan dat best een nuttige bijdrage zijn. |
Precies, jij snapt het..
Het gaat niet om de speculaties van wat er is gebeurd, maar wat we aan de hand van deze politieverklaring zo'n beetje kunnen verwachten.. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: do 28 jul 2005 8:54 Onderwerp: |
|
|
Joster schreef: | bona fides schreef: | Nou, zo gek is het niet om op een rechtenforum te bespreken wat er kan gebeuren. Een beetje idee van wat de mogelijkheden zijn hebben we met zijn allen wel. Wat er is gebeurd is inderdaad bijzonder ernstig, maar gespeculeerd wordt er in de omgeving van Joster toch wel, en als wij dan hier en daar wat hopelijk verstandige opmerkingen maken kan dat best een nuttige bijdrage zijn. |
Precies, jij snapt het..
Het gaat niet om de speculaties van wat er is gebeurd, maar wat we aan de hand van deze politieverklaring zo'n beetje kunnen verwachten.. |
Dat ligt er imho o.a. aan hoe redelijk het is te kiezen voor het oversteken over het kruispunt ipv. door de tunnel en op welke manier (met of zonder afremmen) er overgestoken is.
Mijn rechtsgevoel zegt: niet vervolgen, hij is al genoeg gestraft, maar ik ben bang dat, juist omdat het OM graag zoveel mogelijk 'dood door schuld in het verkeer' gevallen voor de rechter wil brengen, ook om duidelijk in de materie te krijgen en vanwege de afschrikkende werking, de bestuurder wel vervolgd zal worden. |
|
|
|
 |
|