Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 21 aug 2025 20:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat kan ik doen tegen de gemeente??
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kenner

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 15:24    Onderwerp: Wat kan ik doen tegen de gemeente?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds 2002 woon ik in een woning aangrensend aan een stukje gemeenteterrein. Dit stukje (20m breed) zit tussen ons huis en de buren in. Dit loopt naar een kantoorgebouw.

Sinds 2002 wordt er doorlopend aan dit kantoor gebouw gewerkt. De werkzaamheden gaan over het stuk terrein naast ons, dit maakt er veel lawaai en soms begint men zelfs voor 07.00 uur te werken. De hele muren trillen. Gelukkig waren de werkzaamheden vorig jaar afgelopen. Er werd gras gezaaid en bij het kantoor kwamen bomen en planten. Daarnaast werd het stukje, afgezet met hekken ervoor en werd er weer een slootje gegraven (loopt achter het huis langs (lengte: gehele straat)). Tenminste wij dachten dat de werkzaamheden eindelijk eens klaar zouden zijn. Nu is het plan om weer te verbouwen en de gemeente belde ons op om dit te informeren. Hierbij heb ik te kennen gegeven dat wij zeer ongelukkig zijn mits ze wederom over dit terrein willen gaan. En heb alternatieven opgenoemd (zo zit er ook een brandweercentrale achter, dus ruimte genoeg om vrachtwagens e.d. een alternatieve route te bieden). Maar had de indruk dat gemeente niet zo happig was, want dan moesten ze hun eigen hekken voor opslag een stukje verplaatsen.

Problemen die wij hier bij hebben: veel overlast, werk in onregelmatige diensten (dus moet ook overdag slapen), dit kan niet als er veel lawaai van naast komt.

Daarnaast kan de was e.d. niet meer buiten hangen, want deze wordt vervuild door de zandverstuiving.

De schutting is 1.8 m hoog, dus je hebt totaal geen privacy meer in je tuin.

Het maakt erg veel lawaai en de muren trillen helemaal (ontstaan scheuren door) (helaas van vorige verbouwingen niet aan te tonen omdat ze ineens begonnen, zonder mededeling).

Mijn buurt heeft hierover een handtekeningen actie genomen (vorige keren) maar nooit reactie over gehoord.

Nu vraag ik mij af wat ik kan ondernemen om de gemeente niet over dat stuk te laten gaan. Het bestemmingsplan van het stuk is bouwgrond, er moet in de toekomst een woning op komen. (Hoe zit dat: buren hebben oud huurhuis, als die eruit gaan wordt dat gesloopt en worden er op aanliggend perceel en dat van de buren 2 nieuwe huizen gebouwd).

Dus mijn vragen: wat kan ik voor actie ondernemen, in acht nemen dat er schade ontstaat aan mijn huis, ik geen privacy meer heb in mijn eigen tuin, de was niet meer buiten kan hangen, de auto vaker gewassen moet worden, ik niet voldoende slaap kan krijgen als ik in de nachtdienst zit etc.

Ik ben echt te einde raad, en hoop dat ik via dit forum advies, danwel tips kan krijgen.

De schade kan ik in ieder geval vergoed krijgen denk ik. Is immers gevolgschade. Maar wat ik eigenlijk wil kan ik het mogelijk krijgen dat de gemeente het aannemersbedrijf toch verplicht om een alternatieve route, dus niet bij mijn huis langs??

Bij voorbaat dank ik u voor uwen reactie.

Hoogachtend,

Jan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jacq

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou een brief sturen naar de gemeente en ze daarin aansprakelijk stellen voor eventuele schade in de toekomst. Daarnaast zou ik eisen van de gemeente dat er (op kosten van de gemeente) een woningopname wordt gemaakt. Zodat de schade aan de hand hiervan eenvoudig kan worden vastgesteld.

groet,
jacq
peteroomen

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 1:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Jan,

Ik kan je wat theorie vertellen over het begrip nadeelcompensatie.

Wanneer bestuursorganen (rechtmatige) besluiten nemen, in dit geval jouw gemeente kan een burger, jij, als gevolg van de uitvoering hiervan schade lijden. De vraag is hierbij: Wie betaalt deze schade?

Art. 48a Wet op de Ruimtelijke Ordening:
"Voorzover blijkt dat een belanghebbende ten gevolge van een onherroepelijk rijksprojectbesluit schade lijdt of zal lijden, die redelijkerwijs niet of niet geheel te zijnen laste behoort te blijven, en ten aanzien waarvan de vergoeding niet of niet voldoende door aankoop onteigening of op andere wijze is verzekerd, kent onze projecminister hem op zijn verzoek een naar billijkheid te bepalden schadevergoeding toe"

Ik denk dat het hier gaat om een besluit van de gemeente om een project te ondernemen. (rijksprojectbesluit).

En ik ga er eigenlijk vanuit dat dit artikel van toepassing zou kunnen zijn.
Zo niet maakt dat voor de brief die je gaat schrijven niet uit want ook al heeft die geen wettelijke grondslag, de reactie van de gemeente is door een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State als een besluit aan te merken als bedoeld in Art. 1:3 Awb.

De Hoge Raad heeft in een aantal arresten overheidsoptreden dat in beginsel rechtmatig was benaderd vanuit het gezichtspunt van een onrechtmatige daad.

De Hoge Raad acht het bestuurshandelen onrechtmatig als van tevoren niet een billijke schadevergoeding is aangeboden.

Volgens het systeem van bestuurs- of nadeelcompensatie wordt een bestuurshandeling als rechtmatig beschouwd als aan aan de volgende voorwaarde is voldaan:

-De bestuurshandeling behoort tot de normale bestuurstaak van het bestuursorgaan
- De handeling is noodzakelijk in het algemeen belang
- De bestuurshandeling wordt ten uitvoer gebracht op een wijze en op een tijdstip, waarop zo weinig mogelijk nadelen kunnen ontstaan.
- Alvorens tot handelen over te gaan heeft het bestuursorgaan alle betrokken belangen evenwichtig afgewogen

wanneer er bij de laatste twee voorwaarden blijkt dat er onevenwichtige nadelen kunnen ontstaan tussen bepaalde individuele belangen en het algemeen belangdan dienen deze nadelen door de gemeente gecompenseerd te worden.

Hiervoor moet je inderdaad een schriftelijk verzoek aan de gemeente richten met het verzoek tot schadevergoeding

Het gaat hier dan om een zuiver schadebesluit:
Je doet hier geen beroep op de onrechtmatigheid van het besluit maar je vraagt alleen vergoeding van schade die je lijdt naar aanleiding van de uitoefening van een publiekrechtelijke bevoegdheid. Het verbouwen hier.

De gemeente zal hier schriftelijk op reageren
Of de reactie nou positief of negatief is, De Afdeling bestuursrechtspraak heeft bepaald dat deze reactie een besluit is als bedoeld in art. 1:3 van de Awb. Hiertegen staat dus bezwaar open.

De materiele schade moet natuurlijk noemen in de brief (was smerig, ruiten smerig: glazenwasser) Stof in de lucht en dus in je longen en meer.

Hoe het zit met de immateriele schade (geluidsoverlast) weet ik niet.

Je zou het beste deze vraag ook nog een keer kunnen stellen bij de afdeling Bestuursrecht, Ruimtelijke ordeningsrecht op dit forum.

jacq

BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2007 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

peteroomen schreef:
Beste Jan,

Ik kan je wat theorie vertellen over het begrip nadeelcompensatie.

Wanneer bestuursorganen (rechtmatige) besluiten nemen, in dit geval jouw gemeente kan een burger, jij, als gevolg van de uitvoering hiervan schade lijden. De vraag is hierbij: Wie betaalt deze schade?

Art. 48a Wet op de Ruimtelijke Ordening:
"Voorzover blijkt dat een belanghebbende ten gevolge van een onherroepelijk rijksprojectbesluit schade lijdt of zal lijden, die redelijkerwijs niet of niet geheel te zijnen laste behoort te blijven, en ten aanzien waarvan de vergoeding niet of niet voldoende door aankoop onteigening of op andere wijze is verzekerd, kent onze projecminister hem op zijn verzoek een naar billijkheid te bepalden schadevergoeding toe"

Ik denk dat het hier gaat om een besluit van de gemeente om een project te ondernemen. (rijksprojectbesluit).

Een besluit van de gemeente is niet een rijksprojectbesluit. Dit is een besluit wat wordt genomen in het kader van een rijksproject volgens de huidige wet op de Ruimtelijke ordening. (bijvoorbeeld voor projecten van nationaal belang) Dit artikel is dus niet van toepassing.

peteroomen schreef:

Zo niet maakt dat voor de brief die je gaat schrijven niet uit want ook al heeft die geen wettelijke grondslag, de reactie van de gemeente is door een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State als een besluit aan te merken als bedoeld in Art. 1:3 Awb.

Niet elk antwoord van de gemeente op een brief is een besluit in de zin van art. 1:3 Awb. Het besluit moet wel zijn gericht op rechtsgevolg. In dit geval is dat nog maar de vraag, want het zou wel eens zo kunnen zijn dat het gebruik van het terrein met bestemming bouwterrein voor woningbouw (vreemde bestemming) valt onder feitelijk gebruik, de gemeente mag haar grond net als een private eigenaar gebruiken (natuurlijk wel in overeenstemming met de bestemming ed). De gemeente hoeft hier dan helemaal geen besluit voor te nemen en er kan dan op grond van de Awb dan ook geen bezwaar worden gemaakt. Ook een verzoek dat wordt gedaan aan de gemeente om een alternatieve route aan te wijzen voor het bouwverkeer valt volgens mij onder het begrip feitelijk handelen en ook daar schiet je niet zoveel mee op. (Iemand misschien een andere mening hierin?)

peteroomen schreef:
De Hoge Raad heeft in een aantal arresten overheidsoptreden dat in beginsel rechtmatig was benaderd vanuit het gezichtspunt van een onrechtmatige daad.

De Hoge Raad acht het bestuurshandelen onrechtmatig als van tevoren niet een billijke schadevergoeding is aangeboden.

Volgens het systeem van bestuurs- of nadeelcompensatie wordt een bestuurshandeling als rechtmatig beschouwd als aan aan de volgende voorwaarde is voldaan:

-De bestuurshandeling behoort tot de normale bestuurstaak van het bestuursorgaan
- De handeling is noodzakelijk in het algemeen belang
- De bestuurshandeling wordt ten uitvoer gebracht op een wijze en op een tijdstip, waarop zo weinig mogelijk nadelen kunnen ontstaan.
- Alvorens tot handelen over te gaan heeft het bestuursorgaan alle betrokken belangen evenwichtig afgewogen

wanneer er bij de laatste twee voorwaarden blijkt dat er onevenwichtige nadelen kunnen ontstaan tussen bepaalde individuele belangen en het algemeen belangdan dienen deze nadelen door de gemeente gecompenseerd te worden.

Je hebt het hier over nadeelcompensatie en dat is hier niet van toepassing omdat het over feitelijk (onrechtmatig) handelen van de gemeente gaat.

peteroomen schreef:
Hiervoor moet je inderdaad een schriftelijk verzoek aan de gemeente richten met het verzoek tot schadevergoeding

Het gaat hier dan om een zuiver schadebesluit:
Je doet hier geen beroep op de onrechtmatigheid van het besluit maar je vraagt alleen vergoeding van schade die je lijdt naar aanleiding van de uitoefening van een publiekrechtelijke bevoegdheid. Het verbouwen hier.

Dit klopt op zich wel, je beroept je inderdaad niet op de onrechtmatigheid van een besluit (dat kan in dit geval niet), maar op het onrechtmatig handelen van de gemeente, waarbij de wettelijke grondslag dan art 6:162 BW is, maar een zuiver schadebesluit is het niet omdat niet wordt voldaan aan de connexiteitseis. Een bestuursorgaan kan alleen een voor beroep openstaand (appellabel) schadebesluit nemen indien de schade is veroorzaakt door een appellabele oorzaak of indien een wettelijk voorschrift of een behoorlijk bekendgemaakte beleidsregel daarvoor een grondslag geeft (ARRvS 14 mei 1986, AB 1986,568, m.nt. P.C.E. vanWijmen (Metroschade Rotterdam) en ABRvS 3 april 2000, AB 2000,222, m.nt. MSV). In de overige gevallen is de beslissing op een verzoek om nadeelcompensatie onder het huidige recht geen appellabel besluit, zodat daartegen geen bestuursrechtelijke rechtsmiddelen kunnen worden aangewend.

peteroomen schreef:
De gemeente zal hier schriftelijk op reageren
Of de reactie nou positief of negatief is, De Afdeling bestuursrechtspraak heeft bepaald dat deze reactie een besluit is als bedoeld in art. 1:3 van de Awb. Hiertegen staat dus bezwaar open.

De materiele schade moet natuurlijk noemen in de brief (was smerig, ruiten smerig: glazenwasser) Stof in de lucht en dus in je longen en meer.

Hoe het zit met de immateriele schade (geluidsoverlast) weet ik niet.

Wil je in dit geval dus voor schadevergoeding in aanmerking komen (zowel materieel als inmaterieel) dan zal een civiele procedure moeten worden gevolgd. Daarom om ook mijn advies om vooraf een opneming van de woning te laten doen (ivm bewijs later) en het vooraf aansprakelijk stellen.

peteroomen schreef:
Je zou het beste deze vraag ook nog een keer kunnen stellen bij de afdeling Bestuursrecht, Ruimtelijke ordeningsrecht op dit forum.

Dat is niet nodig hoor, je krijgt hier ook wel een antwoord. Wink

Overigens is er een voorontwerp wetsvoorstel om de nadeelcompensatie in al zijn vormen op een plek wettelijk te regelen.

groet,
jacq
kenner

BerichtGeplaatst: za 30 jun 2007 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat ik iets preciezer moet zijn:

Achter een kantoor annex school.
Die hebben daar grond.
Naast ons huis ligt dus het stukje gemeentegrond. De gemeente wil de projectontwikkelaar die de verbouwing van de school op zich neemt toestemming geven om over de grond te laten gaan.

De schade wordt dus eigenlijk aangedaan door het aannemersbedrijf, deze rijdt er immers overheen. Maar omdat de gemeente de vergunning afgeeft en het gevolg hiervan de schade is dacht ik dat de gemeente ook aansprakelijk gesteld kan worden, temeer de gemeente de eigenlijke eigenaar is en de grond niet op een wijze gebruikt opdat de "buren" er geen last van hebben.
Weet iemand precies hoe dit zit?

Omdat ik dit wilde voorkomen hoopte ik dat ik iets tegen de gemeente kan doen. Maar idd ik denk omdat het hun grond is ze er mee kunnen doen wat ze willen.

Ik lees hier het beroep op art 6:162 BW, onrechtmatige daad, dit lijkt mij ook sowiezo de uiteindelijke richting op gaan.
Er wordt immers een inbreuk op o.a. mijn privacy gedaan en ik leidt schade door lawaai, was e.d. Dus is er sprake van onrechtmatigheid.

- hij lijkt mij toerekenbaar, zij veroorzaken de schade, direct gevolg.
- Schade, is er natuurlijk, vaker wassen e.d. niet meer in de tuin zitten, te weinig slaap in de nachtdienst, scheuren in de muur.

Daarnaast vraag ik mij af: de gemeente heeft mij al gebelt, moet ik nu actie ondernemen door een bezwarende brief te schrijven en hun alvast wijzen op de procedure die ik dan wil starten als het begint of moet ik hiermee wachten tot ze er ineens staan??
jacq

BerichtGeplaatst: za 30 jun 2007 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt zowel de gemeente als de uitvoerende aannemer, nu bij voorbaat aansprakelijk stellen voor nog te lijden materiele schade en zoals ik al aangaf verzoeken om een opneming van de woning. (dit is een civiele procedure via, inderdaad, 6:162 BW)

Ik vraag me nu wel af wat is nu precies de bestemming van dat stukje grond zoals aangegeven in het bestemmingsplan? Want ook voor een gemeente geldt dat zij haar eigen grond alleen in overeenstemming met de bestemming mag gebruiken. Dus als deze grond is bestemd voor woondoeleinden, dan zal de gemeente zichzelf een (tijdelijke)vrijstelling moeten verlenen om de grond te (laten)gebruiken voor (bouw)verkeer. Bij een dergelijk besluit moet de gemeente alle belangen meewegen en als er een alternatief voor handen is moet de gemeente gemotiveerd aangeven waarom zij daar geen gebruik van maakt. Tegen een dergelijk besluit staat bezwaar en beroep open, zodat je een eventueel besluit aan kan vechten bij de bestuursrechter. Als je aan kan tonen dat je schade lijdt van dat besluit kan je wel een beroep doen op schadevergoeding via art 49 WRO. Dit gaat dan alleen om schade die zogenaamd ruimtelijk gerelateerd is (=gewijzigd planologisch regime waardoor schade ontstaat die redelijkerwijs niet voor uw rekening dient te komen). Dus bijvoorbeeld waardevermindering van de woning, of vermindering van het woongenot door stof en of geluidoverlast, door het gewijzigde gebruik van de naastgelegen grond, maar eerlijk gezegd heb je weinig kans omdat de overlast waarschijnlijk van relatief korte duur is en beperkt, gezien deze uitspraak zal waarschijnlijk de schade voor het eerste jaar voor eigen rekening komen.(dit is dus een bestuursrechterlijk procedure via art 49 Wro)

Dus, wat je volgens mij het beste kunt doen is een brief schrijven waarin je de gemeente aansprakelijk stelt (zie hierboven) en de gemeente opheldering vraagt over de bestemming van de grond, waarbij je meteen vraagt of het gebruik wat men wil toestaan (bouwverkeer eroverheen) in overeenstemming met het bestemmingsplan. Afhankelijk van het antwoord kan je dan weer eventueel vervolgstappen ondernemen.

groet,
jacq
kenner

BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2007 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jacq schreef:

Ik vraag me nu wel af wat is nu precies de bestemming van dat stukje grond zoals aangegeven in het bestemmingsplan?

Bij aankoop heeft de makelaar verteld dat het bestemmingsplan om twee woonhuizen gaat. Net zoals onze eigen grond. Dus lijkt mij dit woondoeleinden.

Quote:

Bij een dergelijk besluit moet de gemeente alle belangen meewegen en als er een alternatief voor handen is moet de gemeente gemotiveerd aangeven waarom zij daar geen gebruik van maakt.

Vorige keren heeft de gemeente dat niet gedaan.

Quote:

Tegen een dergelijk besluit staat bezwaar en beroep open, zodat je een eventueel besluit aan kan vechten bij de bestuursrechter. Als je aan kan tonen dat je schade lijdt van dat besluit kan je wel een beroep doen op schadevergoeding via art 49 WRO.

Dus, wat je volgens mij het beste kunt doen is een brief schrijven waarin je de gemeente aansprakelijk stelt (zie hierboven) en de gemeente opheldering vraagt over de bestemming van de grond, waarbij je meteen vraagt of het gebruik wat men wil toestaan (bouwverkeer eroverheen) in overeenstemming met het bestemmingsplan. Afhankelijk van het antwoord kan je dan weer eventueel vervolgstappen ondernemen.

Bedankt, zal morgen beginnen aan een brief.
Weet u verder of er nog relevante arresten zijn, over misschien een identieke situatie.

En de schade is nog niet aantoonbaar, hoe kan ik dit verwerken? (kan natuurlijk wel noemen van de nachtrust, privacy, vervuiling, getril. Want per vrachtauto trillen alle fotolijstjes enorm, etc).
Dit zou in mijn opinie ook betekenen dat ik gelijk kan aangeven dat, mits ze geen alternatieven overwegen de WOZ-waarde drastisch moet worden herzien.

Termijn durf ik niets over te zeggen feit is dat het de vorige keer een jaarlijks terug kerend fenomeen was. En dat vorig jaar het laatste was.

De gemeente had ons ook nooit iets gevraagd en we klaagden wel eens bij het scholencomplex maar die deed er niets aan.

groet,
Jan
jacq

BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2007 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kenner schreef:
jacq schreef:

Ik vraag me nu wel af wat is nu precies de bestemming van dat stukje grond zoals aangegeven in het bestemmingsplan?

Bij aankoop heeft de makelaar verteld dat het bestemmingsplan om twee woonhuizen gaat. Net zoals onze eigen grond. Dus lijkt mij dit woondoeleinden.

Quote:

Bij een dergelijk besluit moet de gemeente alle belangen meewegen en als er een alternatief voor handen is moet de gemeente gemotiveerd aangeven waarom zij daar geen gebruik van maakt.

Vorige keren heeft de gemeente dat niet gedaan.

Ik kan uit je verhaal niet precies opmaken wat voor een soort besluit de gemeente de vorige keer heeft genomen. Ik ga er een beetje vanuit dat de gemeente zich op het standpunt heeft gesteld dat het om feitelijk handelen gaat, dus gebruik in overeenstemming met de bestemming. (Even voor de duidelijkheid: Ik betwijfel dus of de gemeente het hier bij het rechte eind heeft, gezien de bestemming die er volgens jou op de grond rust) Als de alternatieve route al aangedragen was bij de gemeente voor dat er een besluit werd genomen en de gemeente heeft daar helemaal niets mee gedaan, in de zin dat ze er geen woord aan vuil heeft gemaakt, dan is dat op z'n zachtst gezegd niet zo netjes.

Quote:

Tegen een dergelijk besluit staat bezwaar en beroep open, zodat je een eventueel besluit aan kan vechten bij de bestuursrechter. Als je aan kan tonen dat je schade lijdt van dat besluit kan je wel een beroep doen op schadevergoeding via art 49 WRO.

kenner schreef:
Bedankt, zal morgen beginnen aan een brief.
Weet u verder of er nog relevante arresten zijn, over misschien een identieke situatie.

Helaas, die heb ik niet kunnen vinden.

kenner schreef:
En de schade is nog niet aantoonbaar, hoe kan ik dit verwerken? (kan natuurlijk wel noemen van de nachtrust, privacy, vervuiling, getril. Want per vrachtauto trillen alle fotolijstjes enorm, etc).
Dit zou in mijn opinie ook betekenen dat ik gelijk kan aangeven dat, mits ze geen alternatieven overwegen de WOZ-waarde drastisch moet worden herzien.

Je schrijft dat de schade nog niet aantoonbaar is, maar dat hoeft ook niet als je bij voorbaat aansprakelijk stelt. In je eerste bericht schreef je dat er door het bouwverkeer schade is ontstaan aan de woning (scheuren in de muur). Ik zou dit als reden geven waarom je de gemeente nu bij voorbaat aansprakelijk stelt. Ik zou dit ook doen naar de aannemer, deze schade valt nl. waarschijnlijk onder de CAR verzekering die de aannemer afsluit.

Voor wat betreft de schade die je kan verhalen via art 49 Wro, is het zo dat deze eerst zal worden vastgesteld door een onafhankelijke schadecommissie. De schade kan pas worden vastgesteld als het besluit is genomen. Dus voor dat aspect moet eerst een besluit worden genomen om (tijdelijk) vrijstelling te verlenen, (als dat nodig is).
Daarom zou ik dit aspect (nu) nog niet benadrukken. Laat de gemeente eerst maar eens aangeven hoe zij om denkt te gaan met het bestemmingsplan. Om het voor elkaar te krijgen dat de alternatieve route wordt gekozen zou ik wel de voor- en nadelen op een rij zetten voor de gemeente en daarbij speelt de overlast voor jullie natuurlijk een grote rol. Je kan daarbij aangeven dat alleen een (gering) financieel aspect, voor het verplaatsen van hekken, niet doorslaggevend kan zijn in de overweging van de gemeente om te kiezen voor een oplossing die zoveel meer overlast bezorgd voor de burger. Je kan bijvoorbeeld ook nog iets zeggen over het feit dat nu de gehele inrichting van de grond naast jullie weer op de schop gaat (dit kost ook geld).

Wat in dit soort situaties ook nog wel eens kan helpen (zeker als je in een iets kleinere gemeente woont) is een persoonlijk gesprek aanvragen met de verantwoordelijke wethouder. Een goed gesprek, waarbij de burger een "gezicht" krijgt doet soms wonderen. Cool

kenner schreef:
De gemeente had ons ook nooit iets gevraagd en we klaagden wel eens bij het scholencomplex maar die deed er niets aan.

Dat kan ik me voorstellen, het is hun "pakkie an" niet.Wink

Heel veel succes,

groet,
jacq

PS zeg maar "je" tegen mij Smile
kenner

BerichtGeplaatst: zo 15 jul 2007 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties jacq. Heb een bezwaar getekend en hierop is al gereageerd, het officiele formele antwoord volgt nog.

Hierop hebben wij vervolgens een uitnodiging ontvangen van het complex dat achter het huis wil bouwen om een gesprek te hebben.

Wat ik minder vind is dat de gemeente hierbij bemiddelt heeft, dus ik heb al een gevoel dat de gemeente er al zo goed als uit is.

In de brief heb ik nog niet over de aansprakelijkheid gesproken, ik denk het is beter om nog even wat goodwill te behouden en de gemeente te laten meedenken.

Vervolgens als er een reactie komt, denk ik kan ik altijd nog met de aansprakelijkheid gaan gooien.
Het ziet er in ieder geval uit dat het bestemmingsplan woondoeleinden is (liet de ambtenaar licht doorschemeren, hoewel hij zei dat hij dit nog niet letterlijk had uitgezocht).

In ieder geval zal ik in het gesprek met het complex aangeven waarom ik denk dat de alternatieven beter zijn, en duidelijk aantonen dat wij vorige keren schade hebben geleden en dit nu niet weer willen.
Als zij er aan vast houden om alleen de optie van deze weg te zien, dan zal ik wel lichtelijk laten doorschemeren dat wij dan juridische stappen zullen ondernemen, indien wij er niet met een geaccepteerde schaderegeling onderling uitkomen.

Wat is redelijk om in het ergste geval te eisen??
Ik bedoel waarde/staat huis kan dus zoals je al eerder zijn vastgesteld worden. Via de procedure van art 49 WOR als ik het goed begrijp.

Maar hoe stel je de schade vast van het niet meer kunnen openen van de ramen, de schending van de privacy, de was die niet buiten kan hangen etc.

Wat het complex wil bouwen is een extra lokaal en een dierenverblijf. Dus mogelijk ondervinden wij ook last van de dieren (bouwvergunning is al afgegeven, dus hier kan niets meer aan gedaan worden volgens mij).

Groeten,

Jan
jacq

BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kenner schreef:

Wat het complex wil bouwen is een extra lokaal en een dierenverblijf. Dus mogelijk ondervinden wij ook last van de dieren (bouwvergunning is al afgegeven, dus hier kan niets meer aan gedaan worden volgens mij).

Het ligt eraan wanneer de bouwvergunning is afgegeven. Binnen 6 weken na afgifte kan je nog bezwaar aantekenen. Het is trouwens wel handig om te weten met welke procedure de bouwvergunning is afgegeven. Als voor het dierenverblijf een art 19 Wro is gevoerd kan dat nl. ook een reden zijn voor waardevermindering van je woning (geluidoverlast ed.) en deze is blijvend i.t.t. de waardevermindering in relatie tot overlast die ontstaat bij de bouwactiviteiten. Toch even uitzoeken dus.

groet,
jacq

ps ben i.v.m. vakantie niet erg actief op dit moment, dus excuus voor late reactie
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds