Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 12:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat is het verschil tussen richtlijnen en verordeningen?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Esther22



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 20:57    Onderwerp: Wat is het verschil tussen richtlijnen en verordeningen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo mensen,

Ik ben Esther en heel slecht in Recht!! Zoals jullie in "even voorstellen" kunnen lezen volg ik de studie Commercieel management te Eindhoven. Ik heb het vak Europees Recht waar ik dus veel moeite mee heb. Ik wil echter wel een goed punt halen voor het tentamen Recht dus ik hoop dat jullie me een beetje willen helpen!! Want sommige dingen zijn zo moeilijk omschreven in mijn boeken!! Mijn eerste vraag aan jullie is:

"Wat is het onderscheid tussen een verordening en een richtlijn Question "

Hoop dat jullie hierop een antwoordt hebben!!
Alvast bedankt!

Groetjes,
Esther
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat heb jij er al over kunnen vinden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, ik zal je niet pesten Smile
Zie artikel 249 EG-verdrag.
(Eigenlijk een kwestie van in je index kijken van je europocket?)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En om het je helemaaaaaaaaal makkelijk te maken:

Artikel 249:

Voor de vervulling van hun taak en onder de in dit Verdrag vervatte voorwaarden stellen het Europees Parlement en de Raad gezamenlijk, de Raad en de Commissie verordeningen en richtlijnen vast, geven zij beschikkingen en brengen zij aanbevelingen of adviezen uit.

Een verordening heeft een algemene strekking. Zij is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Een richtlijn is verbindend ten aanzien van het te bereiken resultaat voor elke lidstaat waarvoor zij bestemd is, doch aan de nationale instanties wordt de bevoegdheid gelaten vorm en middelen te kiezen.

Een beschikking is verbindend in al haar onderdelen voor degenen tot wie zij uitdrukkelijk is gericht.

Aanbevelingen en adviezen zijn niet verbindend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En om het heel simpel uit te leggen... een richtlijn is een opdracht aan de staten om hun wetten aan te passen zodat het in de richtlijn gestelde doel bereikt wordt, een verordening is een regel waar aan de staten zich moeten houden.
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En nog gratis ook Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
En om het heel simpel uit te leggen... een richtlijn is een opdracht aan de staten om hun wetten aan te passen zodat het in de richtlijn gestelde doel bereikt wordt, een verordening is een regel waar aan de staten zich moeten houden.

Ik zou zeggen, een verordening is een regel die direct toepasbaar is in het nationale recht van iedere staat. Niet alleen de staten moeten zich eraan houden (en kunnen er rechten aan ontlenen), ook de burgers (en rechtspersonen zoals bedrijven). Een verordening werkt net als een nationale wet, een richtlijn is een opdracht aan de staat tot wetgeving.

Eigenlijk zijn de definities in art 249 wel aardig to the point Wink. Probleem is dat je wel een beetje moet weten hoe recht in elkaar zit om die definities echt te begrijpen. Misschien kan Esther aangeven of er nog onduidelijkheid is, en waarin die dan zit?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Esther22



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjewel Allemaal!!

Volgens mij begin ik het te snappen!!! Maar klopt het dan dat een richtlijn niet verplicht is en een verordening wel Question Wanneer je je niet aan een verordening houdt volgen er sancties maar bij een richtlijn niet:?:

Voorbeeld uit mn boek: "De Europese Commissie wil een strengere regelgeving bereiken tegen kartelvorming, die immers een hindernis vormt voor vrije marktwerking".
Dan kan men hier toch het beste een verordening gebruiken, omdat men zich er anders toch niet aan houdt, toch? Of heb ik nu nog niet begrepen?

Groetjes,
Esther
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De richtlijn is een opdracht aan de staat om iets te doen. Daar wordt ook een termijn voor gesteld.

Maar men wil de staten wel de vrijheid laten dat op een eigen manier te doen.

Vergelijk het een beetje met boodschappen doen (gek voorbeeld, maar wel verhelderend, denk ik)

Richtlijn: ik vraag jou vandaag er voor te zorgen dat wij woensdag een gezonde maaltijd hebben. Kom jij met patat aanzetten, dan heb je een probleem met mij. Doe jij het pas donderdag, dan ook. Als er iemand met ons mee-eet, dan kan die eigenlijk vrij weinig als jij met die patat aankomt, behalve mij er op attenderen.

Verordening: ik geef je een boodschappenlijstje met daarop aardappelen, bloemkool, vegetarische schijf etc. Als jij in plaats daarvan gehaktballen meeneemt kan de persoon die met ons mee-eet bij mij gaan klagen, want het zou immers een vegetarische schijf moeten zijn wat hij voorgeschoteld krijgt.

Hmz, volgens mij is het niet goed in mijn hoofd.... hoe kom ik nou op zulke voorbeelden ....? Enfin, als Esther het zo beter begrijpt zal het mij worst wezen Very Happy
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je eigenlijk vraagt "wanneer geldt een verordening/richtlijn voor jou als burger?".

Bij een verordening is dit eenvoudig: die geldt rechtstreeks. Zodra een verordening zegt dat een brood niet duurder mag zijn dan 1 euro, kun je de bakker verplichten zijn brood voor niet meer dan 1 euro te verkopen. Jij ontleent er een recht aan, de bakker wordt erdoor verplicht.

Bij een richtlijn werkt dit wat anders. De richtlijn bepaalt dat iedere lidstaat voor een bepaalde datum wetgeving met een bepaalde inhoud moet hebben ingevoerd. Zodra die wetgeving is ingevoerd, geldt die wetgeving voor jou als burger. Je kunt er rechten en plichten aan ontlenen.

De Europese Commissie zal voor een richtlijn kiezen wanneer het om een regeling gaat die eigenlijk moet worden ingepast in de nationale wetgeving. De wetgeving van iedere lidstaat regelt wel ongeveer hetzelfde, maar altijd op een net iets andere manier. Als de Commissie iets wil veranderen op een gebied waar al veel wetgeving is, zou een verordening waarschijnlijk afwijken van de al bestaande wetten van een lidstaat. De verordening geldt dan weliswaar (want Europees recht gaat vóór nationaal recht), maar het is vragen om problemen. Als de Commissie in zo'n geval voor een richtlijn kiest, geeft dit iedere lidstaat de kans (en de plicht) om de bestaande wetgeving aan de richtlijn aan te passen.

In eerste instantie houdt een richtlijn zelf dus alleen een plicht in voor de lidstaten, dwz. de regering en het parlement van iedere lidstaat, om wetgeving te maken/wijzigen. Dit is nog niet het hele verhaal, het Hof van Justitie van de EG heeft namelijk regels ontwikkeld voor het geval een staat een richtlijn niet binnen de implementatietermijn omzet in nationale wetgeving. Maar misschien hoef je die regels niet te kennen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Esther22



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Super!! Het is me wel duidelijk aan het worden nu! Vind het wel moeilijk om te bepalen wanneer de Europese Commissie beter een richtlijn kan kiezen dan een verordening.
In mijn voorbeeld over de kartelafspraken kan men bij nader inzien beter richtlijnen toepassen omdat er in sommige lidstaten al regels zijn op het gebied van kartelvorming. Klopt dat?

Groetjes,
Esther

Ps: bedankt dat jullie zoveel moeite doen om het mij te laten snappen Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 0:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat lijkt me wel. Het gaat de EC er alleen om dat het doel binnen een bepaalde tijd bereikt is. Mocht er een probleem ontstaan, dan moet dat toch nationaal bekeken worden.
Als er al regels zijn en die stroken niet met de richtlijn, dan moeten de nationale regels aangepast worden.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, bovendien bevat het mededingingsrecht meer regels dan alleen "kartelafspraken zijn verboden". De Europese regelgeving bepaalt bijvoorbeeld ook dat er een instantie moet zijn (in Nederland de NMa) die onderzoek doet naar het bestaan van zulke afspraken en bepaalt of een fusie van 2 bedrijven tot een monopoliepositie leidt. Voor het oprichten van zo'n instantie is nationale wetgeving nodig.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 0:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Esther, overigens moet je wel even goed in het oog houden dat er een 3-pijler-systeem is. Dat is belangrijk in verband met het verschil in bevoegdheiden c.q. de mogelijkheid om de lidstaten regels op te leggen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 16 sep 2006 1:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Esther, overigens moet je wel even goed in het oog houden dat er een 3-pijler-systeem is.

Alleen als de hele EU wordt besproken. Voor verordeningen en richtlijnen is dit niet van belang, dat speelt allemaal binnen de EG (dus 1e pijler).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds