|
Auteur |
Bericht |
blackpearls3
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 05 mei 2012 14:27 Onderwerp: Wat is een schenking |
|
|
Een heel eenvoudige vraag maar voor mij een hoofdbreker. Wat maakt een schenking een schenking en hoe is het te achterhalen.
Mij wordt verweten een schenking te hebben gehad van een overleden ouder maar dat is niet zo. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: za 05 mei 2012 16:30 Onderwerp: Re: Wat is een schenking |
|
|
blackpearls3 schreef: | Een heel eenvoudige vraag maar voor mij een hoofdbreker. Wat maakt een schenking een schenking en hoe is het te achterhalen.
Mij wordt verweten een schenking te hebben gehad van een overleden ouder maar dat is niet zo. |
Artikel 7:175 BW:
Schenking is de overeenkomst om niet, die ertoe strekt dat de ene partij, de schenker, ten koste van eigen vermogen de andere partij, de begiftigde, verrijkt.
Oftewel:
- iemand geeft iets
- om niet (gratis, geen tegenprestatie)
- aan een ander
- die daardoor verrijkt wordt.
Als dat de strekking van de overeenkomst is, is er sprake van schenking. Het hoeft dus niet met zoveel woorden zo genoemd te zijn, ook een eigenlijke bedoeling is voldoende. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
blackpearls3
|
Geplaatst: za 05 mei 2012 19:11 Onderwerp: Re: Wat is een schenking |
|
|
Laurens02 schreef: | blackpearls3 schreef: | Een heel eenvoudige vraag maar voor mij een hoofdbreker. Wat maakt een schenking een schenking en hoe is het te achterhalen.
Schenking is de overeenkomst om niet, die ertoe strekt dat de ene partij, de schenker, ten koste van eigen vermogen de andere partij, de begiftigde, verrijkt.
Oftewel:
- iemand geeft iets
- aan een ander
Als dat de strekking van de overeenkomst is, is er sprake van schenking. Het hoeft dus niet met zoveel woorden zo genoemd te zijn, ook een eigenlijke bedoeling is voldoende. |
Dat betekent dat er van beide partijen iets bekent moet zijn er kan dus niet zomaar sprake zijn van een schenking als in dit geval ik er niets van weet. Dus m.a.w. ze kunnen niet zomaar beweren dat er sprake is geweest van schenkingen |
|
|
|
 |
blackpearls3
|
Geplaatst: za 05 mei 2012 19:11 Onderwerp: Re: Wat is een schenking |
|
|
Laurens02 schreef: | blackpearls3 schreef: | Een heel eenvoudige vraag maar voor mij een hoofdbreker. Wat maakt een schenking een schenking en hoe is het te achterhalen.
Oftewel:
- iemand geeft iets
- aan een ander
Als dat de strekking van de overeenkomst is, is er sprake van schenking. Het hoeft dus niet met zoveel woorden zo genoemd te zijn, ook een eigenlijke bedoeling is voldoende. |
Dat betekent dat er van beide partijen iets bekent moet zijn er kan dus niet zomaar sprake zijn van een schenking als in dit geval ik er niets van weet. Dus m.a.w. ze kunnen niet zomaar beweren dat er sprake is geweest van schenkingen |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: za 05 mei 2012 19:27 Onderwerp: |
|
|
Misschien als u de casus neerzet dat we er iets meer over kunnen zeggen. |
|
|
|
 |
|