|
Auteur |
Bericht |
Gampel
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 19 jan 2011 23:14 Onderwerp: Wat geld contractuele rente of wettelijke rente |
|
|
Ik heb een vraag .. het betreft een derdenbeslag, deze beslag zal nog twee jaar duren, maar aangezien dat alle kosten tot heden er af zijn (art. 6:44 BW). blijft nu alleen het hoofdsom over.. Mijn vraag is dan blijf ik de wettelijke rente betalen de komende twee jaar, met de derdenbeslag kan er toch geen spraak zijn van een verzuim in betaling? (art 6:119)
Gampel |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 jan 2011 10:30 Onderwerp: Wat geldt: wettelijke of contractuele rente? |
|
|
Dag,*
* Aan dit advies kunt u geen rechten ontlenen.
U hebt de juiste artikelen al genoemd.
Art. 6:119 BW De wettelijke rente over de hoofdsom blijft lopen vanaf de dag dat u met betaling van de hoofdsom in verzuim (art. 6:81, 82 en 83 BW) bent, tot aan de dag van algehele voldoening van de hoofdsom. Het derdenbeslag verhindert dus niet het doorlopen van de wettelijke rente.
Art. 6:119 lid 3 BW Indien in het contract een hogere rente is overeengekomen dan de wettelijke rente, loopt deze hogere rente door, in plaats van de wettelijke rente.
De opbrengsten van het beslag zullen steeds allereerst strekken tot het in mindering brengen van de executiekosten, dan de wettelijke, of contractuele rente, dan de hoofdsom (art. 6:44 lid
1 BW).
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,
Met vriendelijke groet,
Marja Verstralen |
|
|
|
 |
Gampel
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 jan 2011 12:04 Onderwerp: |